کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

توزیع‌کنندگان ایرانی۷برابر متوسط جهانی

13 مهر 1396 ساعت 12:52

گروه اقتصادی: رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران معتقد است در شرایط فعلی که تعداد توزیع‌کنندگان ایرانی هفت برابر متوسط جهانی است، حذف برچسب قیمت از روی کالاها به دلیل مشکلاتی که در سیستم تولید و توزیع وجود دارد اقدام اشتباهی است، چرا که باعث شکل گیری رقابت ناسالم می‌شود.


به گزارش ایسنا، حذف برچسب قیمت از روی کالاها و درج برچسب قیمت‌ها توسط خرده فروشی‌ها مدتی است محل بحث و مناقشه میان موافقان و مخالفان آن شده است؛ طرحی که در اواخر دوران محمدرضا نعمت‌زاده - وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت - به تصویب رسید و شریعتمداری - وزیر جدید - مصوبه آن را تایید و تعدادی دیگر از کالاها را به آن اضافه کرد اما بعد از آن به دلیل مخالفت برخی از سازمان‌ها، انجمن‌ها و کارشناسان از جمله سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان و برخی تولیدکنندگان صنایع غذایی روبرو شد؛ لذا اجرای این مصوبه با بیانیه شریعتمداری به تعویق افتاد.در این میان برخی از کارشناسان بر این باورند که هنوز بستر لازم برای اجرای این طرح وجود ندارد و سیستم توزیع و تولید ما به دلیل مشکلاتی که دارد در صورت اجرای این طرح باعث غیر شفاف شدن قیمت‌گذاری می‌شود. خسرو فروغان گران سایه - رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: در سایر کشورها این روش معمول است که کارخانه‌ها روی کالاها برچسب قیمت نمی زنند و بین تولیدکنندگان رقابت شکل می گیرد و نظارت از سوی مصرف کنندگان اتفاق می افتد.

وی ادامه داد: به دلایل مختلف نمی‌توان این شیوه را در شرایط فعلی در بازار ما ایجاد کرد. رقابت در بازار توزیع ما سالم نیست و مدیریت درستی در بازار توزیع ما وجود ندارد.رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران افزود:‌ ما یک شبکه وسیع توزیع داریم که در حال حاضر نظارت روی آن بسیار اندک و ناچیز است. تعداد توزیع کنندگان ما هفت برابر متوسط جهانی است و برای همین باعث شده که نظارت بر آن بسیار دشوار شود.فروغان گران سایه تصریح کرد: اگر در چنین بازاری بگویم برچسب وجود نداشته باشد عملا مصرف کننده آسیب می بیند و قیمت‌ها کالاها در نقاط مختل شهر متفاوت خواهد بود و زمینه برای بروز تخلف زیاد می‌شود. از طرف دیگر کسانی که تولیدکنندگان برند هستند و کالای با کیفیت تولید می‌کنند و تولیدکننده واقعی هستند در این بازار آسیب می‌بینند چون تولیدکننده‌ای که بخواهد درست کار کند در این شرایط شکست می‌خورد و فضا برای متخلفین باز می‌شود. وی درباره اینکه چه زمانی می‌توان نسبت به حذف برچسب قیمت‌ها اقدام کرد گفت:‌زمانی می‌توان برچسب کالاها را حذف کرد که زیر ساخت‌های اقتصادی و سیستم توزیع اصلاح شود و یک مدیریت واحد و سیستم نظارتی مشخصی بر بازار توزیع تعریف کنیم و در مرحله بعد هم نظارت بر تولید را اجرا کنیم در این صورت می‌توان برچسب قیمت از روی کالا را حذف کرد اما در حال حاضر این اقدام منجر به شکل گیری رقابت ناسالم می‌شود.


کد مطلب: 137762

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/137762/توزیع-کنندگان-ایرانی۷برابر-متوسط-جهانی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir