به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۹ - ۰۱:۰۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۱۶ ساعت ۱۱:۲۹
کد مطلب : ۱۳۷۹۱۶
هادی غفاری: همین اندک سوی دموکراسی هم خاموش می شود

هدف درو کردن اصلاح طلبان است

گروه سیاسی: تغییر نظام سیاسی از ریاستی به پارلمانی برنامه ای است که برخی از نمایندگان مجلس تلاش برای اجرایی شدن آن را کلید زده اند. هدف نهایی در چنین طرحی حذف انتخاب رییس جمهوری از سوی مردم است.
هدف درو کردن اصلاح طلبان است
هادی غفاری از فعالان سیاسی در قبل و پس از انقلاب و قایم مقام مجمع نیروهای خط امام در گفت وگو تحلیلی درباره اهداف و مقاصد برای تغییر نظام سیاسی از ریاستی به پارلمانی گفت: من و صدها نفر مثل من ساکت نمی نشینیم و مردم را روشن و خطرات این تغییر را به آنها گوشزد می کنیم. جامعه هم درمی یابد که می خواهند فتنه ای علیه اصلاح طلبان راه بیندازند و به آن رای نمی دهد. هادی غفاری تصریح کرد: در قانون اساسی جمهوری اسلامی، روشن ترین چهره دموکراسی در انتخابات ریاست جمهوری متبلور شده و این تنها جایی است که مردم می توانند بدون باندبازی رای خود را کرسی بنشانند. وی تصریح کرد: قانون اساسی تراوش افکار بزرگانی چون شهید بهشتی و ... است که نظام اداره کشور را ریاست جمهوری قرار داده است که در برابر مجلس پاسخگو و برای گرفتن رای اعتماد وزرا هم نیازمند این نهاد است. ضمن اینکه مجلس حق سوال، استیضاح و برکناری وزرا را هم دارد.

همین اندک سوی دموکراسی هم خاموش می شود
نماینده مجالس اول، دوم و سوم شورای اسلامی ادامه داد: در سرزمینی 80 میلیونی که حدود 40 میلیون آن پای صندوق های می روند رییس قوه مجریه با رای مستقیم مردم برگزیده می شود. حال آنکه در نظام پارلمانی انتخاب رییس قوه مجریه بر این اساس است که چه جریانی و باندی در مجلس به قدرت رسیده است. یعنی باندی با رایزنی در داخل پارلمان آن فردی را که خود می خواهد برمی گزیند. اگر نظام ریاستی تبدیل به پارلمانی شود همین اندک سویی که از دموکراسی وجود دارد هم خاموش خواهد شد. غفاری تاکید کرد: اما اندیشه تبدیل نظام ریاستی به پارلمانی از دو منظر قابل بررسی است. نخست از زاویه بنیانگذاران این تفکر که افرادی هستند که از همان ابتدای انقلاب هم اعتبار و ارزشی برای رای و نظر مردم قایل نبودند و می گفتند مردم حق انتخاب کردن ندارند و آرای مردمی زینتی است. آنها پس از رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی هم بر این باور بودند که امام اعتقادی به انتخابات و رای مردم نداشت ولی متناسب با مقتضیات انقلاب مصلحت را در عدم مخالفت با آن دانست.

هدف درو کردن اصلاح طلبان است
وی اظهار داشت: دوم از منظر واقعیت های خارجی که خود را به اصولگراها تحمیل کرده است. آنها از سال 92 به بعد دیدند که با وجود تمام فشارهایی که به مردم آوردند باز هم توفیقی در کسب رای آنها به دست نیاوردند. این جماعت به زمین و زمان متوسل شدند و از امام زمان(عج) و در انتخابات اخیر از امام رضا(ع) خرج کردند ولی باز هم نتوانستند نظر مردم را سوی خود جذب کنند.
این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: آنها می دانند که در انتخابات سال 1400 هم وضع به همین منوال خواهد بود چرا که سقف رای اصولگرایان در بهترین حالت 16 میلیون است در حالیکه اصلاح طلبان 30 میلیون رای دارند و برتری قطعی با آنهاست. آنها برای درو کردن اصلاح طلبان قصد تغییر نظام ریاستی را دارند و چون از اکثریت مردم مایوس شده اند می خواهند از طریقی به ظاهر قانونی راه ورود اصلاح طلبان به حکومت را به طور کامل ببندند. غفاری گفت: آنها از این نکته غافلند که اصلاح طلبی یک فرد نیست بلکه یک اندیشه است و هیچ تفکری را نمی تواند درو کرد مگر اینکه خود حاملان آن اندیشه آنرا به ابتذال بکشند و از چشم ها بیندازند. وی ادامه داد: اندیشه را فقط با اندیشه می توان پاسخ داد. اندیشه اصلاح طلبی در جان مردم ایران ریشه و رسوخ پیدا کرده است و اصولگرایان بدیلی برای آن ندارند. البته من معتقدم به دلایلی اصولگرایان در تغییر نظام ریاستی به پارلمانی ناکام خواهند ماند.

مردم رای نمی دهند
این مدرس حوزه اضافه کرد: نخست اینکه برای این کار باید قانون اساسی را تغییر دهند. من و صدها نفر مثل من ساکت نمی نشینیم و مردم را روشن می کنیم و خطرات این تغییر را به آنها گوشزد می کنیم. جامعه هم متوجه می شوند که قرار است یک فتنه ای علیه اصلاح طلبان صورت بگیرد و قطعا به آن رای نخواهند داد. غفاری اظهار داشت: صریح بگویم که همین مجلس فعلی که 120 نفر آن با نام فهرست امید سر کار آمده اند و 40-50 تن دیگر هم با حمایت حزب اعتدال و توسعه رای آورده اند اگر یک انتخابات بین آقایان روحانی، قالیباف و رییسی برگزار شود به احتمال فراوان قالیباف و رییسی را بر روحانی ترجیح می دهد. این فعال سیاسی گفت: حال تصور کنید که پارلمانی روی کار بیاید که یک جریان بی معنا، بی محتوا و غیردموکراتیک در آن اکثریت مطلق داشته باشند. چنین مجلسی به تعبیر این شعر حافظ که: آنچه استاد ازل گفت بگو می گویم چه کنم حرف دگر یاد نداد استادم. غفاری افزود: چنین پارلمانی تنها بله قربان گویی اصحاب قدرت را خواهد کرد. معلوم است که نتیجه انتخاب رییس قوه مجریه توسط چنین پارلمانی چه خواهد بود. پس نباید زلف انتخاب رییس جمهور را به زلف مجلس گره زد. گفتنی است سید هادی خامنه ای دبیرکل و هادی غفاری قایم مقام مجمع نیروهای خط امام هستند .
مرجع : ایرنا