کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

احتمال استقلال کاتالونیا چقدر است؟

17 مهر 1396 ساعت 11:35


صادق بهاری بابادی
مردم کاتالونیا در شمال اسپانیا در همه‌پرسی جدایی این منطقه به پای صندوق‌های رای رفتند که با تنش‌های بسیاری همراه بود. اعمال خشونت نیروهای پلیس اسپانیا و درگیری آنها با رای دهندگان و مجریان این همه پرسی، در نهایت ۸۴۴ زخمی بر جای گذاشت. اما نتوانست مانع برگزاری همه پرسی شود و بنا بر اعلام مقامات دولت منطقه‌ای، ۵۲. ۶۸ درصد از افراد واجد شرایط توانستند در آن شرکت کنند. آنچه مشخص است رای به جدائی کاتالونیا، اسپانیا را عمیقا دچار اختلاف کرده است. مقام‌های کاتالونیا درحالی از رای مثبت اکثریت بزرگ مردم ایالت به استقلال سخن می‌گویند که دولت مرکزی همه پرسی را بی اعتبار اعلام کرده است. در کنار این قضایا سهام اسپانیایی و اوراق قرضه به شدت تحت تاثیر قرار گرفت، بعضی از بزرگترین شرکت‌های کاتالونیا شروع به اقدام برای انتقال دفتر مرکزی ثبت شده خود به شهرهای دیگر اسپانیا کردند. بانک‌های بزرگ اسپانیا اعلام کرده‌اند که در پی افزایش تنش در منطقه، دفتر مرکزی را از کاتالونیا به جای دیگر انتقال خواهند داد  و وزیر اقتصاد اسپانیا از احتمال فلج شدن پروژه‌های سرمایه گذاری در کاتالونیا خبر داد.

اسپانیا می‌گوید از حوادثی که باعث مجروحیت مردم شده کاملا متاسف است و از جانب افسران عذرخواهی می‌کند اما اذهان می‌کند دولت منطقه‌ای مسئول این وضعیت است و مقامات دولت کاتالان که با اصرار بر همه پرسی باعث و بانی این ناآرامی‌ها شدند سرزنش خواهند شد.  البته بعید به نظر می‌رسد كه عذرخواهی از سوی مردم کاتالونیا پذیرفته شود، چرا که بسیاری از آنها هنوز تحت تأثیر عملیات سنگین پلیس مقاومت می‌کنند و همچنان تنش‌های بین آنها در منطقه وجود دارد و مقامات کاتالان منتظر فرصتی هستند تا اعلام رسمی استقلال را عملی سازند. علی رغم همه تلاش‌های مقامات اسپانیا برای متوقف کردن همه پرسی که دولت و دادگاه قانون اساسی غیرقانونی اعلام کرده اند چند میلیون رای دهنده ثبت شده در کاتالونیا وجود دارد. که‌ترس از اعطای مشروعیت آن، بسیاری از کاتالانی‌ها با‌ترس مواجه کرده است. آماری که به گفته دولت کاتالان، 90 درصد از شرکت کنندگان برای استقلال رای دادند اما هر چند می‌توان انجام همه پرسی را اقدامی رو به جلو برای استقلال کانالونیا دانست ولی بدون شک تا رسیدن به استقلال واقعی مدت زمان طولانی باقیمانده است. این را می‌توان از گفته رئیس جمهور سابق ایالت کاتالونیا فهمید که گفت: ما حق داریم که یک کشور مستقل باشیم اما سوال این است که چگونه ما این حق را به کار می‌گیریم، واین فقط در مورد اعلام استقلال نیست بلکه راهی جهت تبدیل شدن به یک کشور مستقل است.

کارلوس پوجدمونت، رئیس دولت محلی کاتالونیا روز جمعه (۲۹ سپتامبر) در جمع تظاهرکنندگان گفت باور دارد کاتالونیا نخستین گام خود را برای ایجاد یک ملت مستقل برمی‌دارد. وی ابراز امیدواری کرد که پیروزی قطعی است. از سوی دیگر نخست وزیر اسپانیا اعلام کرد بازگشتن از اقدام یک جانبه همه پرسی، تنهاترین راه حلی است که وجود دارد چرا که این روش هنوز می‌تواند از آسیب بیشتر جلوگیری کند. باید منتظر ماند و دید باور کاتالونیا چقدر شدنیست، آنها امیدوارند بتوانند از همه مشکلات عبور کنند، در اتحادیه اروپا باقی بمانند و یورو را حفظ کنند.
کاتالونیا در شمال اسپانیا با ۷. ۵ میلیون نفر (۱۵ درصد از کل جمعیت اسپانیا) را شامل میشود. این منطقه یکی از ۱۷ ایالت خودمختار جمهوری اسپانیاست که صاحب ۲۰ درصد از کل تولید ناخالص داخلی این کشور و به عبارتی ثروتمندترین منطقه اسپانیاست.


کد مطلب: 137971

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/137971/احتمال-استقلال-کاتالونیا-چقدر

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir