کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

هشدار وندی شرمن درباره "اشتباه بزرگ"

18 مهر 1396 ساعت 11:03

گروه سیاسی: «وندی شرمن» معاون سابق وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی با انتشار یادداشتی در نشریه نیویورک تایمز نوشت: ترامپ با عدم تایید پایبندی ایران به برجام، "اشتباه بزرگی" را مرتکب می‌شود.


به گزارش ایرنا، وی افزود: به نظر می‌‌رسد ترامپ قصد دارد با وجود این حقیقت که ایران مفاد توافق هسته‌ای را نقض نکرده است، دست به چنین اقدامی بزند. در حقیقت، اعضای کلیدی تیم امنیت ملی او به صورت علنی گفته‌اند که ایران به تعهدات خود پایبند بوده است.آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که مسئول نظارت و بررسی این توافق است، طی دو سال گذشته هشت گزارش در همین رابطه منتشر کرده است.
 
وی با طرح مجدد این اتهام واهی که ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای بوده است، می‌افزاید: ترامپ به جای قبول مسئولیت برای تعیین آینده برجام، می‌خواهد از زیر آن شانه خالی کند. کاخ سفید گفته که وی پس از اجرای تصمیم خود، از کنگره تحت نفوذ جمهوریخواهان خواهد خواست که تحریم‌ها برضد ایران را مجدد اعمال نکند. او به نوعی امیدوار است که کنگره قانون جدیدی را در خصوص نگرانی‌های غیرمرتبط با متن برجام تصویب کند و این اقدام یکجانبه با هدف تغییر یک توافق چندجانبه، در عمل باعث نابودی آن خواهد شد.این عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای آمریکا با هشدار نسبت به پیامدهای این تصمیم ترامپ گفت: نخست اینکه چنین اقدامی، اعتماد شرکای آمریکا را خدشه‌دار و کشور ما را منزوی خواهد کرد. این توافق مورد تایید پنج عضو دائمی شورای امنیت به همراه آلمان و اتحادیه اروپا بوده و با رای قاطع در این شورا به تصویب رسیده است. همه اعضای این توافق بجز آمریکا خواهان حفظ آن هستند.
 
وی تصریح کرد: زمانی که رئیس جمهوری در ماه آینده (میلادی) با هدف جلب حمایت چین برای توافق با کره شمالی به این کشور سفر ‌کند، شاهد کاهش رغبت پکن به همکاری خواهد بود ... ما احتمالا شانس هرگونه مذاکره با کره شمالی را از دست خواهیم داد، چرا که پیونگ یانگ این چنین برداشت می‌کند که آمریکا به تعهدات خود پایبند نیست.شرمن در یادداشت خود با طرح این ادعا که تهران دست به فعالیت های شرورانه و ایجاد بی‌ثباتی در منطقه می زند، آورده است که واشنگتن از این پس اعتبار لازم برای همصدایی با همپیمانان خود در محکومیت اقدامات ایران را نخواهد داشت.
 
وی نوشته است: غیرقابل پیش‌بینی بودن، جایگاه خود را به عنوان یک تاکتیک مذاکره دارد، ولی زمانی که پای جنگ و صلح به میان می‌آید، اعتبار و اعتماد بیش از همه حائز اهمیت است.شرمن در بخش دیگری از این یادداشت آورده است: حتی اگر کنگره به سرعت تحریم‌ها علیه ایران را مجدد اعمال نکند، انتخابات کنگره نزدیک است و موضع‌گیری علیه ایران می‌‌تواند تبلیغات جذابی برای نامزدها باشد. رئیس جمهوری و جمهوریخواهان نه تنها با آتش بازی می‌کنند، که خود آن‌ها مسئول روشن کردن این آتش هستند.


کد مطلب: 138017

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/138017/هشدار-وندی-شرمن-درباره-اشتباه-بزرگ

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir