به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۱۸ ساعت ۱۱:۵۶
کد مطلب : ۱۳۸۰۲۷

​کاتالونیا در انتظار استقلال

گروه بین الملل: همزمان با اینکه فرانسه و آلمان حمایت خود را از یکپارچگی و اتحاد اسپانیا اعلام کرده‌اند، رهبر جدایی طلب کاتالونیا برای کنار گذاشتن برنامه‌های اعلام استقلال تحت فشار بسیاری قرار گرفته است. اما با وجود تمام فشارها رهبر جدایی‌طلبان امروز در پارلمان سخنرانی کرده و احتمال می‌رود یکجانبه استقلال کاتالونیا را اعلام کند.
​کاتالونیا در انتظار استقلال
به گزارش خبرگزاری رویترز، دولت مادرید که با بزرگترین بحران سیاسی اسپانیا از زمان کودتای نظامی سال ۱۹۸۱ میلادی روبه‌رو شده، گفت: به هرگونه اعلام یک‌جانبه استقلال کاتالونیا از اسپانیا فورا واکنش نشان خواهد داد. ساکنان کاتالونیا به رغم تهدیدات جدید دولت اسپانیا گفته‌اند همچنان به نتایج همه‌پرسی پایبند هستند آنها معتقدند اسپانیایی‌ها آنها را شهروندان درجه دو می‌دانند و اظهارات فیلیپه ششم پادشاه اسپانیا گواه شفاف این موضوع است. یک هفته پس از برگزاری رفراندوم در کاتالونیا که دولت اسپانیا نهایت تلاش خود را برای جلوگیری از برگزاری آن انجام داد، این تنش‌ها تاثیر و عوارض خود را بر بخش تجاری منطقه ثروتمند اسپانیا گذاشته است. سه کمپانی دیگر مستقر در کاتالونیا به سیل خروج تجاری از این منطقه پیوستند که از زمان برگزاری رفراندوم اول اکتبر به راه افتاده است.

بسیاری از کمپانی‌های تجاری در منطقه کاتالونیا به دنبال برگزاری این رفراندوم دفاتر خود را به مادرید انتقال داده‌اند. وزیر دارایی اسپانیا گفت: دولت کاتالونیا مقصر خروج این کمپانی‌ها از این منطقه است. این در حالی است که کارلوس پوگدمون، رهبر منطقه کاتالونیا قرار است امروز (سه‌شنبه) در پارلمان منطقه‌ای سخنرانی کند و مادرید نگران است که این پارلمان منطقه‌ای به اعلام یک‌جانبه استقلال رای دهد. این مساله به شدت منطقه کاتالونیا و همچنین ملت اسپانیا را دچار تفرقه و دودستگی کرده است. با این حال حزب حامی استقلال کاتالونیا موسوم به CUP ضمن تاکید بر فشارهای بسیار بر پوگدمون گفت: نتیجه رفراندوم باید اعمال شود. ما نمی‌خواهیم اعلام جمهوری کاتالونیا به تعویق بیفتد.

پاپلو کاسادو، سخنگوی حزب حاکم اسپانیا اظهار داشت، رهبر جدایی طلب کاتالونیا می‌خواهد با اعلام استقلال سرنوشتی همانند سلف خود در دهه هشتاد قرن گذشته پیدا کند. پاپلو کاسادو گفت: امیدواریم هیچ چیزی طی امروز اعلام نشود چرا که کسی که جدایی را اعلام کند سرنوشت کسی را می‌یابد که ۸۳ سال پیش این کار را کرد. اشاره کاسادو به لوئیس کومپانیس است که در سال ۱۹۳۴ استقلال کاتالونیا را اعلام کرد اما به سرعت بازداشت شد و بعد از شش سال نظام حاکم دیکتاتوری اسپانیا تحت رهبری فرانسیسکو فرانکو او را اعدام کرد. کاسادو تصریح کرد: اشاره‌اش به بازداشت کومپانیس است نه اعدامش. اما این اظهارات خشم سیاستمداران کاتالونیا را به همراه داشت. این در حالی است که جمعیت ملی کاتالونیا که حامی جدایی است خواستار برگزاری تظاهرات مقابل پارلمان شده، در حالی که اسپانیا اعلام کرده به هر گونه تجمعی پاسخ می‌دهد.
مرجع : ایسنا