به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۲۰ ساعت ۲۳:۱۰
کد مطلب : ۱۳۸۱۳۴
ترامپ: برجام به نفع امنیت ملی آمریکا نیست

تصویب طرح کنگره علیه برنامه موشکی ایران

گروه بين‌الملل: رئیس دفتر ترامپ می‌گوید که بحث ایران و چگونگی تعامل با این کشور، فکر ترامپ را به شدت مشغول کرده و وی اعتقاد دارد که برجام به نفع امنیت ملی آمریکا نیست.
تصویب طرح کنگره علیه برنامه موشکی ایران
یکی از خبرنگاران از جان کلی پرسید که چه چیزی می‌تواند باعث نگرانی شدید او و بیدار ماندنش در شب شود. رئیس دفتر ترامپ پاسخ داد که تسلیحات اتمی کره شمالی و احتمال دستیابی ایران به چنین تسلیحاتی، نگرانی‌های بزرگ او هستند. در ادامه یکی از خبرنگاران خواست که از طریق جان کلی از چند و چون تصمیم ترامپ برای اعلام یا عدم اعلام پایبندی ایران به برجام باخبر شود. کلی پاسخ شفافی به وی نداد و گفت: «ما ارتباط نزدیکی با شرکای خود در منطقه داریم و نیروی دریایی و هوایی ما برای نشان دادن عزم ما و ایجاد بازدارندگی، در منطقه مستقر شده‌اند.» جان کلی ادامه داد: «رئیس‌جمهور در خصوص مسیر پیش رو (در روابط با ایران) به شدت به فکر فرو رفته است؛ رئیس‌جمهور تنها کسی نیست که می‌گوید توافق شکل‌گرفته در دولت قبل، امنیت آمریکا را تأمین نمی‌کند.»
 
زمان اعلام تصمیم ترامپ در باره برجام مشخص شد
سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که سخنرانی رئیس جمهوری آمریکا برای اعلام موضع در خصوص برجام فردا (جمعه) ساعت 20:15 به وقت ایران برگزار خواهد شد.
اين در حاليست كه رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند که "رکس تیلرسون" وزیر امور خارجه آمریکا به کنگره اعلام کرده که ترامپ پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید نکرده است.

آسوشیتدپرس گزارش داد: ترامپ برجام را در تضاد با منافع آمریکا اعلام می‌کند، اما خواستار بازگشت تحریم نمی‌شود. اين خبرگزاری به نقل از مقامات دولت آمریکا در مورد سخنرانی روز جمعه ترامپ نوشت: ترامپ در این سخنرانی برجام را در تضاد با منافع امنیت ملی آمریکا اعلام می‌کند. او در این سخنرانی ضمن صحبت در مورد کمبودهای برجام، به شدت از فعالیت‌های منطقه‌ای ایران انتقاد خواهد کرد. ترامپ احیای تحریم‌های هسته‌ای را خواستار نخواهد شد، اما از کنگره خواهد خواست طرحی را تصویب کند که رویکرد جدید ایالات متحده در قبال ایران را تکمیل می‌کند.
 
خبرگزاری رویترز  هم گزارش داد که ترامپ در برابر فشار ها از سوی مقامات داخلی و خارجی برای نرم شدن موضع او در قبال برجام مقاومت می کند. بنابر این گزارش قرار است دونالد ترامپ روز جمعه در یک سخنرانی استراتژی جامع آمریکا در قبال ایران را اعلام کند و انتظار می رود او پایبندی ایران به برجام را رد کند.
این در حالی است که مقامات ارشد اروپایی و قانونگذاران آمریکا یی به ترامپ هشدار داده اند که اعلام عدم پایبندی ایران به برجام می تواند باعث انزوای واشنگتن و در نهایت به لغو کامل برجام منجر شود.
 
تصویب طرح کنگره علیه برنامه موشکی ایران 
اعضای کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان امریکا طرح تازه‌ای را علیه برنامه موشکی ایران تصویب کردند. پایگاه اینترنتی مجلس نمایندگان امریکا گزارش داد: کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان مریکا طرح تازه‌ای برای تشدید فشارها به برنامه موشکی ایران تصویب کرد. این طرح که «قانون موشک‌های بالستیک ایران و اجرای تحریم‌های بین‌المللی» نام دارد تحریم جدیدی علیه برنامه موشکی ایران وضع نمی‌کند اما امکان اعمال تحریم‌های جدید را برای دولت امریکا فراهم می‌کند. به موجب این طرح، دولت امریکا موظف است ظرف نهایتا ۳۰ روز پس از هر آزمایش موشکی ایران، به کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان و کمیته روابط خارجی سنا گزارش دهد آیا این آزمایش با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت همخوانی داشته است یا خیر. چنانچه دولت امریکا تایید کند آزمایش موشکی مذکور ناقض قطعنامه شورای امنیت بوده، باید فهرستی از افرادی که دستور آزمایش را صادر کرده‌اند و همچنین گزارشی درباره اینکه آیا این افراد هم اکنون تحت تحریم قرار دارند یا نه، به کنگره ارائه دهد. این طرح برای تصویب نهایی باید در صحن اصلی مجلس نمایندگان و سنا به تصویب رسیده و رئیس جمهور نیز آن را امضا کند.