به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۲۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۲۳ ساعت ۱۷:۳۶
کد مطلب : ۱۳۸۲۸۱

تیلرسون: نیاز به توافق ثانویه با ایران داریم

گروه بین‌الملل: وزیر امور خارجه آمریکا از احتمال تلاش برای ارائه یک توافق ثانویه به جای توافق هسته‌ای فعلی با ایران خبر داد.
«رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه «سی ان ان» گفته است، «ما حقیقتا به توافقی نیاز داریم که گستره بیشتری از تهدیدات از جانب ایران را شامل شود». تیلرسون تأکید کرد که اصلاح ایرادات برجام ممکن است از طریق یک توافق ثانویه صورت گیرد، نه با تغییر در مفاد برجام. وزیر خارجه آمریکا در ادامه ضمن اعلام موافقت خود با اظهارات اخیر «جیمز متیس» وزیر دفاع این کشور تأکید کرد که باقی ماندن در برجام در جهت تأمین منافع امنیت ملی آمریکا است و رئیس‌جمهوری آمریکا نیز همین عقیده را دارد.

تیلرسون در ادامه گفته است که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا نمی‌خواهد کنگره تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کند که باعث لغو برجام شود. وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد: «آنچه رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال آن است، یک راهبرد جامع‌تر در قبال ایران است... توافق هسته‌ای فعلی نقاط ضعفی دارد...بنابراین ما معتقدیم که یا باید این نقاط ضعف برطرف شود و یا یک توافق جدید برقرار گردد...سیاست دولت آمریکا نیز کاملا هماهنگ با این مسئله است.»

تیلرسون ادامه داد که آمریکا به دنبال آن است که ببیند آیا می‌تواند نقاط ضعفی که در توافق هسته‌ای ایران وجود دارد را برطرف کند و همچنان به این توافق پایبند بماند و با دوستان و متحدان خود همکاری کند. وی در ادامه گفته است: «این راه می‌تواند به یک توافق ثانویه نیز منجر شود». وزیر خارجه آمریکا همچنین تأکید کرد، آمریکا خواستار اجرای کامل توافق به همین صورتی است که در حال حاضر وجود دارد و «بعدا فرایند رسیدگی به نقاط ضعف آن را آغاز خواهد کرد». ما قبلا هم شاهد وجود نقاط ضعف در توافق هسته‌ای با کره شمالی بودیم و در نهایت دیدیم که آن توافق به چه شکل درآمد و اصلا اجرا نشد».

ترامپ خواستار جنگ با کره شمالی نیست
تیلرسون در بخش دیگری از این گفت‌وگوی تلویزیونی به موضوع کره شمالی نیز پرداخت و گفت، ترامپ خواستار دیپلماسی در موضوع کره شمالی است، «تلاش‌های دیپلماتیک ادامه خواهد داشت تا نخستین بمب آنها پرتاب شود». وی ادامه داد: «ترامپ نمی‌خواهد با کره شمالی وارد جنگ شود.» وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به سوال مجری برنامه که پرسید «پس رئیس‌جمهور ترامپ فکر نمی‌کند که مذاکره با کره شمالی تلف کردن زمان است» گفت:‌ «البته که نه. ما هم به تلاش‌های دیپلماتیک خود ادامه خواهیم داد». 
تیلرسون گفته است که ترامپ سعی دارد به طور مشخص اعلام کند که وی همچنان گزینه نظامی را روی میز دارد.