به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۵:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۲۴ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب : ۱۳۸۳۱۰

معروف‌ترین غذای ایرانی چند؟

گروه اقتصادی: چلوکباب کوبیده را می توان معروف ترین و فراگیرترین غذای ایرانی دانست، این غذا که روزگاری اعیانی محسوب می شد امروز در اغلب رستوران‌ها ایرانی در دسترس است و اتفاقا طبقه متوسط مهمترین مشتریان این غذای سنتی ایرانی به حساب می‌آیند.
هر چند در متون تاریخی، نامی از چلوکباب برده نشده است اما در اسناد به جا مانده از دوران قاجار بارها نام چلوکباب برده شده است. غذای اعیانی ایرانی ها قبل از این چه بود؟ برنج دم کرده با گوشت که اتفاقا با دست تکه می شد . این را سیاحی اروپایی که زمان شاه عباس صفوی در اصفهان به سر می برد نوشته است. امروزه اما چلوکباب ، آن اعتبار و اهمیت تاریخی خود را به دلیل در دسترس بودن از دست داده است. اگر از جنوب تهران به شمال این شهر پهناور بروید، با قیمت هایی بسیار متفاوت برای این غذای متداول و البته پرطرفدار ایرانی مواجه می شوید.از به شدت ارزان تا بسیار گران.

حتی انتشار پشت پرده های تهیه غذاهای به شدت ارزان قیمت در تهران وسایر شهرها نیز سبب نشده است بساط این غذاها از بازار جمع شود.در عین آنکه برخی واحدهای صنفی به فعالیت در این حوزه ادامه می دهند، مشتریانی نیز هستند که بی خیال این غذاها را خریداری می کنند.شاید برای بسیاری ناباورانه باشد که با گوشت حداقل کیلویی 35 هزار تومانی و برنج 6 هزار تومانی و پیاز 2 هزار تومانی چگونه می توان چلوکبابی به قیمت 4500 تومان تهیه کرد اما این اتفاق می افتد.ارزان ترین پرس چلوکباب در تهران را همین چلوکباب های 4500 تومانی از آن خود کرده اند. البته در برخی شهرهای اطراف تهران برخی با کیمیاگری توانسته اند قیمت هر پرس این غذا را تا 3500 تومان نیز کاهش دهند.
 
گفته می شود ماده اولیه تهیه این غذا به جای گوشت، سنگدان چرخ کرده مرغ است و نان خشک و پیاز وادویه اما به هر حال این قیمت طرفداران خاص خود را داراست.برخی دیگر از ارزان فروشان اما قیمت هفت هزار تومان  7500 تومان را برای این غذا تعیین کرده اند.چلوکباب اما روی دیگری نیز در بازار تهران دارد. متوسط قیمت یک پرس چلوکباب در تهران در حدود 15 هزار تومان است؛ قیمتی متداول در اغلب رستوران ها و مراکز تهیه غذا. ابعاد کباب این چلوکباب ها غالبا متوسط و متعارف بوده و دو سیخ کباب و یک گوجه در کنار برنج قرار می گیرد، اما اگر کسی هوس خوردن چلوکباب در رستوران های گران قیمت تهران را داشته باشد، باید صابون پرداخت حداکثر 50 هزار تومان به ازای هر پرس چلوکباب کوبیده مخصوص را به تن خود بمالد. البته ابعاد این کباب ها غالبا بزرگ بوده و از گوشت خالص تهیه شده و مزه متفاوتی با چلوکباب معمول در بازار دارد.
برچسب ها: چلوکباب غذا