به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۲۴ ساعت ۱۰:۵۷
کد مطلب : ۱۳۸۳۱۱
اطلاعیه درباره درگیری‌های شب گذشته در کرکوک

اخباري از آغاز جنگ عراق و كردستان

گروه بين‌الملل: شورای امنیت اقلیم کردستان در بیانیه‌ای درباره تحولات و درگیری‌های دیشب در جنوب کرکوک اعلام کرد که اقدامات تحریک آمیز ابتدا از سوی حشد شعبی آغاز شده و نیروهای پیشمرگ به آن پاسخ داده‌اند.
ه گزارش شبکه اسکای نیوز، شورای امنیت اقلیم کردستان در این بیانیه اعلام کرده که با آغاز حمله حشد شعبی در منطقه "تازه خرماتو" در 10 کیلومتری جنوب غرب کرکوک نیروهای پیشمرگ به مقابله با آنها پرداختند و دست‌کم 5 خودروی زرهی آنها را منهدم کردند. در این بیانیه‌ آمده است: نیروهای حشد شعبی با پشتیبانی ارتش عراق به شهرک مریم بیک در حومه غربی کرکوک نیز حمله کردند و در درگیری‌های میان طرفین رخ داده است.
 
ارتش عراق هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که توانسته نیروگاه برق کرکوک، ایستگاه پالایش‌ گاز شمال و مرکز پلیس و چند نقطه مهم دیگر را نیز به تصرف درآورد. ارتش عراق می‌گوید دو معبر "پل خالد" و مریم بیک نیز از کنترل پیشمرگ‌ها خارج شده است و شهرک صنعتی، منطقه ترکلان و شهرک یایجی نیز اکنون در کنترل نیروهای عراقی قرار دارد و ارتش به پیشروی خود ادامه خواهد داد.

مسئولان کرد عراقی نیز اذعان کرده‌اند که حشد شعبی توانسته وارد برخی مناطق کردنشین که پیشتر در کنترل نیروهای پیشمرگ بوده بشود و می‌گویند بخشی از نیروهای پیشمرگ بدون درگیری این مناطق را خالی کرده‌اند. پیشمرگ‌های حزب دموکرات کردستان وابسته به مسعود بارزانی نیروهای پیشمرگ حزب اتحادیه میهنی را متهم کردند که بدون درگیری از مواضع خود در جنوب کرکوک عقب نشینی کردند که این امر باعث شده این مناطق به دست حشد شعبی بیفتند.

در همین حال حزب دموکرات اعلام کرده که لشکر چهارم نیروهای ویژه پیشمرگ و تیپ دو این نیروها به منطقه اعزام شده‌اند و هم اکنون در مقابل نیروهای عراقی و شبه‌نظامیان پیشمرگ موضع گرفته‌اند. شب گذشته در دو منطقه تازه‌خرماتو در جنوب غربی کرکوک و توزخرماتو در 60 کیلومتری جنوب این شهر درگیری‌هایی میان پیشمرگ‌ها و نیروهای حشد شعبی در گرفت که بنا به اعلام مسئولان عراقی با پیشروی چشمگیر نیروهای حشد شعبی همراه بوده است.

مسئولان عراقی همچنین گفته‌اند که نیروهای حشد شعبی وارد پایگاه کیوای در جنوب کرکوک شده‌اند که یکی از مهمترین پایگاه‌های ارتش عراق پیش از افتادن آن به دست پیشمرگ‌ها محسوب می‌شد. این خبر از سوی مسئولان اقلیم کردستان تکذیب شده است. با وجود درگیری‌ها در اطراف شهر کرکوک اما نیروهای عراقی هنوز کیلومترها با مرکز این استان فاصله دارند و پیشمرگ‌ها نیز برای مقابله با هرگونه پیشروی به سمت این شهر استراتژیک نزدیک به 10 هزار نیرو به این منطقه فرستاده‌اند.