به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۰۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۲۴ ساعت ۱۲:۲۰
کد مطلب : ۱۳۸۳۲۴
شهردار تهران: شنیدم ممنوع‌التصویر شدم

حجم زیادی از املاک شهرداري و حتي فضاي سبز را فروختند!

هشدار نجفی به نیروهایی که با زدوبند وارد شهرداری شده‌اند
گروه سياسي: شهردار تهران شرایط امروز پایتخت را نامناسب دانست و گفت: تهران در کنار همه زیبایی‌ها و ظرفیت‌ها در معرض تهدید قرار دارد، در مديريت قبلي، حجم زیادی از املاک فروخته شده است، مواردی فروش انجام شده که بعدا مشخص شده در طرح فضای سبز بوده است یک عده مدعی داریم که با شهرداری معامله کردند و احساس می‌کنند شهرداری سرشان کلاه گذاشته است. او افزود: طبق مصوبه شورای شهر ظرف صد روز صورت وضعیت شهر تهران به شورا تحویل داده شد. از زمان ابلاغ مصوبه صد روز فرصت داریم یعنی حدود ۷۰ روز دیگر صورت وضعیت شهر تهران را می‌دهیم.
حجم زیادی از املاک شهرداري و حتي فضاي سبز را فروختند!
به گزارش  ایلنا، محمد علی نجفی صبح امروز (دوشنبه) در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه امروز پنجاهمین روز کاری او به عنوان شهردار است، گفت: خوشحالم که با اصحاب و ارباب رسانه جلسه دارم، چرا که یکی از لوازم ارزش گذاشتن برای مردم ارزش برای رسانه‌ها است و من تا به حال در پاسخ به رسانه‌ها کوتاهی نکرده‌ام.
شرایط امروز پایتخت نامناسب است
شهردار تهران شرایط امروز پایتخت را نامناسب دانست و ادامه داد: شهر ما در کنار همه زیبایی‌ها و ظرفیت‌ها در معرض تهدید قراردارد و کیفیت محیط زیست تهران در شرایط مطلوبی قرار ندارد. سیاست‌های شهر در چند دهه گذشته به آینده شهر کمتر اعتنا داشته است.
ادامه سیاست‌های قبلی ممکن نیست
وی افزود: امروز در شرایطی قرار داریم که ادامه سیاست‌های قبلی ممکن نیست، از دارایی‌ها و منابع تا حداکثر ممکن استفاده شده است. شهردار تهران خاطرنشان کرد: سیاست‌های شهری در سال‌های اخیر از یک سو به افزایش داشته‌های شهری منجر شده و از سوی دیگر زیست پذیری و پایداری شهر را کاهش داده است. وی ادامه داد: با آنکه دستاوردهایی در زمینه حمل و نقل عمومی و معابری و راه‌های شهری داشته‌ایم اما کیفیت حیطه اجتماعی و یا تامین منابع مالی پایدار در وضعیت مطلوبی نیست.
به آینده تهران کمتر اعتنا شده‌است
نجفی با اشاره به اینکه سیاست‌های شهری در دهه‌های متمادی عمدتا معطوف به اداره روزمره شهر بوده است، گفت: به آینده شهر کمتر اعتنا شده است و در نتیجه در ارتقای زیست پذیری و پایداری شهری موفقیت چندانی نداشتیم.
منابع آبی شهر کفایت نمی‌کند
شهردار تهران با اشاره به دارایی‌های شهر تهران گفت: همانطور که گفتم دارایی‌ها و منابع شهر تا حداکثر ممکن مورد بهره‌برداری قرار گرفته است، فضاهای شهری فروخته شدند. منابع آبی شهر برای رشد آتی کفایت نمی‌کنند و آسیب‌های طبیعی رو به گسترش است.
18
نحوه شکل‌گیری شهر منشاء تنش‌ میان همشهریان
نجفی ادامه داد: روابط شهری روی روابط انسان‌ها تاثیر دارد، از همین رو بخشی از تنش هایی که در روابط همشهریان وجود دارد، ناشی از مسایل و مشکلاتی است که در شکل‌گیری شهر وجود دارد.
شهردار تهران تاکید کرد: سیاست‌های شهری کنونی قادر به حل مشکلات نیست، زمان بازنگری در این سیاست‌ها فرارسیده است. شکل دادن به آینده شهر بدون ارزیابی سیاست‌ها ممکن نیست. ما به ایده هایی برای آینده نیاز داریم.
ارزیابی و نقد عملکرد مدیران باید انجام شود
وی افزود: نقد و ارزیابی سیاست‌های شهری را باید از ارزیابی مدیران شهری جدا کرد. مهم نقد و ارزیابی سیاست‌ها است، البته ارزیابی و نقد عملکرد مدیران هم در جای خودش باید انجام شود مشکل ما در ارزیابی سیاست‌های شهری این است که به آن جنبه‌ای شخصی داده می‌شود. شهردار تهران ادامه داد: متاسفانه فضای سیاسی کشور این گرایش را تشدید می‌کند که نقد سیاست های شهری را به نقد مدیران گذشته تقلیل دهد. نقد مدیریت شهری هویتی شده است. تصور اینکه اگر این فرد و یا آن فرد بیاید شهر دچار مشکل شده و یا مشکلات به تمامی حل می‌شود، تصور واقع بینانه‌ای نیست.
نتوانستیم به مفهوم مصلحت شهر نزدیک شویم
وی گفت: ما نتوانسته‌ایم به مفهوم مصلحت شهر نزدیک شویم. این مفهوم هم قابل نقد و هم قابل توجه است. من مصلحت شهر را در کنار منافع ملی مطرح می‌کنم، یعنی یک بحث منافع ملی است. شهردار تهران ادامه داد: شهر محل زندگی همه ما است و جدا از گرایش های سیاسی و اجتماعی به شهر زیست‌پذیر و پایدار نیاز داریم. نجفی گفت: راه‌های کوتاه مدت به مشکلات اساسی پیش رو پاسخ نمی‌دهد. موضوع محیط زیست پایدار و منابع مالی پایدار مسایلی نیست که بتوان در کوتاه مدت برای آن راه حل پیدا کرد. شکاف بین مشکلات عاجل و فوری یکی از مشکلات است.
مشارکت گسترده مردم تنها راه‌‌حل مشکلات
وی تاکید کرد: موضوع حمل و نقل عمومی شاید خیلی ساده باشد و یک مطالبه عمومی در شهر است اما قطعا یک راه حل کوتاه مدت نمی توان برای آن ارایه داد. برای حل مشکلات تنها راه مشارکت گسترده مردم است.
وی ادامه داد: در کنار مطالبی که گفته شد تغییر سیاست‌ها پیامدهایی دارد که بار آن برای همه گروه‌ها و اقشار اجتماعی یکسان نیست.
اعتراض به انتشار مجلات همشهری
نجفی در پاسخ به سوالی در مورد سرنوشت موسسه همشهری گفت: انتشار مجله همشهرى منطقى و عاقلانه نیست. بخش زیادی از فعالان رسانه‌های مکتوب به ما نسبت به انتشار مجلات همشهری که فضای غیر رقابتی را ایجاد کرده بود، اعتراض داشتند. شهردار تهران ادامه داد: در بررسی هایی که انجام دادیم مشخص شد، برخی از  مجلات زیر بیست درصد مورد استفاده بودند و هشتاد درصد برگشت داده می‌شدند. این در حالی است که  یارانه زیادی از سوی شهرداری به این موسسه پرداخت می‌شد و بی‌شک مردم تهران هم راضی نیستند، عوارضی که می‌دهند اینگونه صرف شود.
تعطیلی 4 مجله زیان‌ده همشهری
نجفی با تاکید بر ضرر ده بودن بخشی از مجلات همشهری افزود: در حال حاضر فقط چهار عنوان مجله که فقط زیر بیست درصد فروش داشته و هشتاد درصد آنها برگشت داده می‌شد، تعطیل می‌شود. واقعا انتشار مجله ضررده که همسو با سیاست‌های شهرداری نیست چه دلیلی دارد؟
چرا برخی رسانه‌ها اشاره‌ای به بخشنا‌مه‌های ضدفساد نکردند؟
او با گلایه از برخی رسانه‌ها که هیچ اشاره‌ای به دو بخشنامه ضد فساد شهردار نکرده‌اند، گفت: برخی رسانه‌ها هیچ اشاره‌ای به این دو بخشنامه ضد فساد نکردند، در حالی که این دو بخشنامه ریشه‌های فساد را نشانه گرفته است.
او در پاسخ به انتقاداتی که در مورد انتصابات در شهرداری به او می‌شود، گفت: این که انتصابات جدید نزدیک به آقای احمدی‌نژاد و آقای قالیباف بوده، درست نیست. از ۷ معاونی که تاکنون تغییر کرده است، چهار نفر جزو اصلاح طلب‌های معروف هستند و سه نفر بعدی نیز معتدل محسوب می‌شوند.
طرفداری نیروهای شهرداری از احمدی‌نژاد و قالیباف صحت ندارد
او ادامه داد: انتخاب های من بر اساس رویکردهای سیاسی نبوده است و ملاک من برنامه افراد بوده است.در حال حاضر شهرداری ۶۸۰۰ نفر نیرو دارد که حقوق می‌گیرند، اما اینکه همه طرفدار سیاسی قالیباف یا احمدی نژاد باشند، صحت ندارد. او ادامه داد: از سال ۸۶ وارد شورای شهر شدیم، مسئله آقای احمدی نژاد را بررسی کردیم و با موارد تخلفات برخورد کردیم. بخشی از هزینه‌ها قابل دفاع نبود ۳۲ میلیارد تومان به فاصله سال ۸۲ تا ۸۴ هزینه فاقد کشف شد و گزارش را به دکتر چمران دادیم و چون تنها سه نفر در شورا اصلاح طلب بودند، نتوانستیم این موضوع را پیگیری کنیم.
هیچ شرطی نپذیرفتم
نجفی افزود: از طرف هیچ مرجعی هیچ شرطی برای من تعیین نشده و اگر هم شرطی گذاشته می‌شد به هیچ وجه قبول نمی‌کردم من خودم داوطلب این پست نبودم پس شرطی هم نپذیرفتم.
وی با اشاره به مدیریت قالیباف گفت: مشکلاتی در مدیریت او وجود داشته و ممکن است؛ بخشی از فعالیت‌هایشان قابل دفاع نباشد. من هر موردی که احساس کنم حقوق مردم پایمال شده یا منافع به ناحق استفاده شده برخورد می‌کنم. در جلسه ای که با مقامات قضایی داشتیم همین موضوع مطرح شد که اگر بخشی از منابع و منافع به ناحق به دیگران داده شده باید برگردد.
نجفی تاکید کرد: همه حرف‌هایی که درباره افشاگری زده می‌شود، غیراخلاقی است.
مسأله املاک نجومی هنوز برایم شفاف نیست
نجفی در  پاسخ به سوالی در مورد املاک نجومی گفت: مسأله املاک نجومی هنوز برایم شفاف نیست. من در ستاد مبارزه با فساد ریاست جمهوری به عنوان مشاور  رییس جمهور حضور داشتم. گزارش املاک نجومی توسط یکی از اعضای شورای شهر به من داده شد و من موافق افشای آن در آن زمان خاص نبودم. من در افشای گزارش نقشی ندارم و توصیه کردم افشا نشود. من تا به حال آقای یاشار سلطانی را ندیده بودم و ایشان را نمی شناختم.
او ادامه داد: گزارش توسط عضو شورای شهر به آقای سلطانی داده شد و من او را ۵ الی ۶ ماه بعد دیدم.
گزارشی در مورد املاک نجومی به ما داده نشد
نجفی درباره پیگیری‌های خود در مورد املاک نجومی گفت: از قرار آقای قالیباف یک مشاور خاص را برای بررسی تمام مباحث مطرح کرده بود و از طریق آقای شوشتری خواستم با آن شخص ارتباط  برقرار کرده و گزارشی در این مورد به ما ارایه دهند، اما ایشان که تا چند وقت پیش هم به عنوان مشاور شهردار کار می‌کردند گزارشی به ما ارایه ندادند. نجفی درباره اسامی که برای پست‌های شهرداری در فضای مجازی منتشر شده، گفت: فردی که اسمش مطرح شده بود؛ قصدی برای انتخاب او نداشتم. افرادی که نام برده شد،برای گزینه شهرداری هم نبوده است.
شنیدم؛ ممنوع التصویر شدم
وی درباره شائبه ممنوع تصویر شدنش گفت: در جلسه‌ای که داشتیم تصویربرداری شد اما از تلویزیون پخش نشد، من هم این مسئله را شنیدم که ممنوع التصویر شدم، اما اطلاعات درستی از آن ندارم.
او در پاسخ به آمار دارایی‌های شهر تهران و برآورد مالی آن در ۱۲ سال گذشته، گفت: بخشی از این آمار دارایی‌ها از جمله دارایی‌هایی که فیزیکی نبوده نادرست بوده، متاسفانه نتوانستیم آماری از تراکم‌های فروخته شده که تبدیل فیزیکی نشده‌اند به دست بیاوریم، قطعا تعبیر آینده فروشی تهران درست است.
حجم زیادی از املاک فروخته شده‌است
شهردار تهران گفت: حجم زیادی از املاک فروخته شده است، مواردی فروش انجام شده که بعدا مشخص شده در طرح فضای سبز بوده است یک عده مدعی داریم که با شهرداری معامله کردند و احساس می‌کنند شهرداری سرشان کلاه گذاشته است. او افزود: طبق مصوبه شورای شهر ظرف صد روز صورت وضعیت شهر تهران به شورا تحویل داده شد. از زمان ابلاغ مصوبه صد روز فرصت داریم یعنی حدود ۷۰ روز دیگر صورت وضعیت شهر تهران را می‌دهیم.

                            ۵۲ هزار میلیارد تومان بدهی شهرداری با احتساب پروژه‌ها
نجفی در پاسخ به خبرنگار ایلنا درباره اینکه آیا قصد ندارید؛ کمیته‌ای راستی آزمایی برای رفع تناقض‌های موجود درباره بدهی‌ها و تعداد کارکنان شهرداری تشکیل دهید، گفت: تعبیر راستی آزمایی به این شکل را قبول ندارم و در مهلت صد روزه‌ای که به ما داده شده، کل گزارشاتی که درباره شهرداری وجود دارد را اعلام می‌کنیم که آنجا می‌توان تناقض‌ها را بررسی کرد.
نجفی درباره بدهی‌های شهرداری نیز اضافه کرد: جدا از ۳۰ هزار میلیارد تومان، شهرداری ۲۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌ها نیاز دارد که با احتساب آن شهرداری ۵۲ هزار میلیارد تومان بدهی دارد.
تصمیم نجفی برای شهروند و شهر آفتاب
او درباره وضعیت شهروند و شهر آفتاب نیز گفت: قرار بود در مدیریت قبلی شهرداری شهروند و شهر آفتاب بابت این بدهی‌ها به بانک شهر واگذار شود که سر قیمت توافق نکردند.
نجفی افزود: براى هر دو، طرح‌هاى جدیدی داریم و بانک شهر را مشارکت خواهیم داد، اما تمامی آن را منتقل نخواهیم کرد.
وی ادامه داد: درباره نیروی انسانی، کارکنان و پیمانکاران نیز این توضیح لازم است که قبلا پیمانکاران با شهرداری قرارداد داشتند، شهرداری ماهانه یا سه ماه یک بار پول قرارداد را به پیمانکار می‌داد، اما پیمانکار به موقع حقوق افراد را نمی‌داد، از همین رو برای جلوگیری از اجحاف حقوق کارگران زحمتکش روندی را تعیین کردیم که حقوق کارگران و پیمانکاران خدماتی مستقیم به حسابشان ریخته شود و مابه‌التفاوت به پیمانکار داده شود، اما آنها کارمند ما نیستند و اگر فردا پیمان و یا قراردادمان با آنها لغو شود، این کارگران همراه پیمانکاران باید شهرداری را ترک کنند.
تعداد پرسنل برخی سازمان‌های تابعه شهرداری را در آمار نیاوردند
وی درباره آمار نیروی انسانی شهرداری و راهکار عملیاتی برای استفاده از این تعداد نیروی زیاد نیز گفت: درباره نیروی انسانی گزارش نهایی معاونت توسعه منابع انسانی انتشار عمومی داده می شود. بر اساس آخرین گزارش 68 هزار و 136 نفر به عنوان نیروی انسانی ذکر شده است. بعضی از سازمان‌ها را در محاسبات و آمار نیاوردند؛ مثلا سازمان بهشت زهرا(س) 360 نفر پرسنل دارد که قبلا در آمار آورده نمی شد یا سازمان ورزش شهرداری تهران که از طریق شرکت هادیان شهر حدود 364 نفر استخدام کرده که در آمار قبلی گفته نمی شد.
او ادامه داد: عددی که می شود تقریبا روی آن قسم خورد 68 هزار و 136 نفر است. البته تعدادی کارکنان شهرداری قراردادی، پیمانی و رسمی هستند که به اینها ماهانه حقوق می دهیم. تعدادی کارگر و کارمند پیمانکاران خدماتی هم داریم که کار رفت و روب شهر، جمع آوری پسماند و... را انجام می دهند. اگر این کارگران و کارکنان را هم حساب کنیم که کادر شهرداری نیستند و ماهانه حقوق آنها توسط شهرداری به جای پیمانکار پرداخت می‌شود، در مجموع تعداد نیروها به 125 هزار نفر می‌رسد.
او با تاکید بر اینکه هیچ شکی نیست که این تعداد پرسنل زیاد است، افزود: شهرداری متورم است. ولی به هیچ عنوان قصد تعدیل و اخراج نداریم البته اگر کسانی اهل کار نباشند و یا معلوم شود با زد و بند وارد سیستم شده و یا در محل کار نبوده و حقوق می‌گرفتند؛ حساب‌شان جدا است و در مجموع باید از سایر کارکنان استفاده بهینه کنیم.
نجفی ادامه داد: می‌توان تعدادی از پرسنل را همکار پروژه‌هایی کنیم که به بخش خصوصی واگذار می‌شوند.
فقط 7 درصد معتادان جمع‌آوری شده از اعتیاد دست می‌کشند
شهردار تهران در پاسخ به سوالی درباره جمع‌آوری معتادان متجاهر و انتقال آنان به مراکز بهاران  و نیز بازگشت معتادان به اعتیاد گفت: می‌گویند تنها 7 درصد از معتادان متجاهری که جمع‌آوری می‌کنیم بعد از معالجات و آموزشها از اعتیاد دست می‌کشند و 93 درصد بر می‌گردند. معلوم است یک جای کار اشکال دارد، در روزهای اول مسئولیت در شهرداری تهران جلسه‌ای با وزیر کار و مسئولان بهزیستی داشتیم. کمیته مشترکی برای کنترل ناهنجاری‌های مختلف تشکیل دادیم یکی از بخش های آن کمیته پرداختن به معتادان متجاهر و کنترل اعتیاد است.
وی با اشاره به اینکه برنامه روشنی برای این موضوع ندارد، ادامه داد: شهرداری در گذشته بخشی از این مراکز را به بخش خصوصی واگذار کرده است که برخی موفق و برخی ناموفق بودند و نیاز به ارزش گذاری دارند. تعدادی سازمان مردم نهاد وارد کار با شهرداری شده‌اند اما در مواردی بیشتر جنبه مالی داشته است تا حل مشکل.
نجفی درباره درآمدهای ناپایدار و بودجه‌های کلان فرهنگی شهر تهران گفت:درآمدهای ناپایدار شهرداری تهران بیش از 70 درصد درآمدها را تشکیل می‌دهد باید فکر جدیدی داشته باشیم و منابع پایدار تامین کنیم. این کاری نیست که در کوتاه مدت جواب دهد.
او ادامه داد: مناطقی در شمال تهران هست که قیمت های بالایی دارند اما در سال 150 هزار تومان به شهردرای بابت عوارض پرداخت می کنند که غیرعادلانه است.
تردد ماشین‌های 150 میلیونی از خیابان انقلاب به بالا
او افزود: بالای محور خیابان انقلاب بین هر چند ماشین یک ماشین بالای 150 میلیونی می بینید این درست است که کسی چنین ماشینی سوار می شود در سال یک ریال عوارض به شهرداری ندهد؟اگر از باب عدالت محوری به شهر تهران نگاه کنیم باید درآمدهای پایدار را از این طرق تامین کنیم.
نجفی گفت: باید به سمت درآمدهای پایدار برویم البته این قطعا عده‌ای را ناراحت و ناراضی می کند اما هیچ شکی نیست که باید به این سمت حرکت کنیم.
وی افزود: درباره تراکم فروشی اگر کسی مدعی است در این 50 روز مدیریت جدید شهری تراکمی خلاف طرح تفصیلی فروخته شده است و شهرداری پولی گرفته است یک مورد را اعلام کند، قول می دهیم مقصر را اعلام عمومی و عزل کنیم. من مطمئن هستم هیچ موردی نیست.
شهردار تهران تاکید کرد: جایی در سال قبل تراکم فروختند الان هم طرف بر اساس جواز خود شروع به ساخت و ساز می کند اگر جلویش را بگیریم شکایت می کند و قطعا به ضرر ما رای می گیرد. اگر جلویش را نگیریم شاهد از دست رفتن منابع و بی قواره تر شدن شهر هستیم، باید به آینده نگاه کنیم و اشکالات را برطرف کنیم.
او افزود: امسال سال آخر عمر طرح تفصیلی است کمیته‌ای زیر نظر معاونت شهرسازی و معماری با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی تشکیل داده ایم تا طرح تفصیلی مورد تجدید نظر قرار گیرد از اول سال بر اساس طرح تفصیلی جدید عمل می کنیم.
ضوابط بلند مرتبه‌سازی یکبار برای همیشه تصویب شود
نجفی گفت: درباره بلند مرتبه سازی درخواست کردیم کمیسیون ماده 5 و شورای عالی شهرداری وارد عمل شوند و ضوابط بلند مرتبه سازی را یکبار برای همیشه تصویب کنند. امیدواریم تا پایان سال این ضوابط و مناطقی مشخص شود.
او ادامه داد: در بخش فرهنگی معتقدم سه سیستم مدیریت باید اعمال کنیم. یکی مدیریت منابع و استفاده از منابع پایدار و درکنار  آن مدیریت هزینه است که به نظرم وجود نداشته است و هزینه های زیاد غیرقابل دفاع در فعالیت شهرداری به چشم می خورد. مدیریت کنترل نیز در بخش هزینه و منابع باید وجود داشته باشد. کنترل به این معنی است که اگر سیستم نظارتی با خطا مواجه شد، آن را قطع کند و جلویش را بگیرد.
هزینه‌های بی‌فایده در بخش فرهنگی شهرداری
او گفت: ما هر سه را طراحی خواهیم کرد. قبول دارم در بخش فرهنگی هزینه هایی انجام می شود که هیج فایده ای ندارد و راندمانی برای شهر و شهرداری نداشته است. معتقدم علی رغم اینکه کارهای خوب فرهنگی انجام شده است، اما بخش عمده‌ای از کارها غیرضروری و با بهره‌وری پائین بوده است امیدواریم بخشی از این را در بودجه 97 سامان دهیم.
شهردار تهران تصریح کرد: درباره سازمان فرهنگی و هنری شهرداری و معاون امور اجتماعی و فرهنگی باید تغییراتی از نظر سیاست‌ها و مدیریت‌ها انجام شود تا به سمت بهینه‌تری در استفاده از منابع فرهنگی شهرداری حرکت کنیم.
دنبال هیچ هدفی جز خدمت به تهران نیستم
وی درباره شایعاتی مبنی بر انجام یکسری معاملات در انتصابات شهرداری گفت: مطمئن باشید  معامله‌ای از هیچ نوعی وجود ندارد، من نه شرطی پذیرفتم و نه می‌پذیرم. در مسئولیت شهرداری دنبال هیچ هدفی جز خدمت به تهران و نجات تهران از این وضعیت نا بسامان نیستم.
او ادامه داد: یکی از توصیه‌هایی که به من می‌شود این است که یک جاهایی شما کوتاه بیایید اما تاکنون زیر بار نرفتم، امیدواریم در آینده هم نروم. حتما قصد برخورد با تخلف دارم، اگر تخلفی در گذشته صورت گرفته که از نظر مدیریت قابل توجیه نبوده باشد حتما با آن برخورد خواهم کرد.
برای برخورد با تخلفات درنگ نمی‌کنم
شهردار تهران گفت: درباره افرادی که قبلا بوده‌اند و  منصوب کرده‌اند، اگر با تخلف غیرقابل بخششی روبرو شوم درنگ نمی کنم. در برخورد با آنها نیز موارد متعددی بوده و به حراست، بازرسی و معاونت مالی و اقتصادی و معاونت منابع انسانی در همین 50 روز گفته‌ام که در این زمینه یا از طریق هیات رسیدگی به تخلفات و یا دستگاه قضایی شکایت کنید. البته همه موارد مربوط به از بین رفتن منابع شهر نبوده، بلکه برخی مربوط به تخلفات اداری حاد بوده است.
او با اشاره به تخلفات صورت گرفته در انتصابات ادامه داد: اول فروردین 96 تا زمانی که بنده شهردار شدم 6 هزار نفر از پرسنل پیمانکاران شهرداری داخل سیستم شهرداری آمده‌اند و به نوعی رسمی شده‌اند و به نظر من این یک تخلف است. همین امروز به معاونت منابع انسانی گفتم که مدیر کل منابع انسانی باید پرونده اش به تخلفات اداری برود، چون ایشان بازنشسته بوده و باید هیات تخلفات اداری در ریاست جمهوری بررسی کند. هم شکایت کردیم و هم برخورد با تخلفات اما دلیلی برای عمومی کردن آن ندیدیم. البته درباره منابع انسانی تحمیل هایی به شهرداری شده است که در ماه های پایانی شهرداری تهران بوده است.
نجفی درباره تاثیر برجام در پروژه های شهری گفت: برجام به کل کشور کمک کرده است نه تنها به شهرداری. بعد از تصویب برجام شهرداری استفاده‌ای از برجام نکرده است اما به جد دنبال جذب سرمایه گذاری خارجی به شکل‌های مختلف مستقیم. قطعا برجام یک عرصه ای را ایجاد می کند تا راحت تر در مذاکرات با طرف های خارجی آنها را قانع کنیم که سرمایه گذاری در شهر تهران دارای منافع است.
همکاری شهرداری با سپاه ادامه خواهد داشت
وی در پاسخ به سوال  خبرنگار فایننشال تایمز درباره ادامه قرارداد و همکاری شهرداری با سپاه پاسداران گفت: شهری مثل تهران را نمی‌توان بدون پروژه عمرانی پیش برد. ما باید نگاه آینده‌نگرانه داشته باشیم و برای نیازهای آینده شهر ساختارهای فیزیکی فراهم کنیم. نگاه به پروژه های عمرانی تنها به میزان زیادی نگاه فیزیکی بوده است و نگاه انسانی کمتر در پروژه‌های تهران بوده است.  نمونه بارز پل دو طبقه صدر است که هزینه زیادی برای آن شد، در حالی که وقتی به آن نگاه می‌کنید احساس مثبت روانی و انسانی به شما دست نمی‌دهد.
نجفی ادامه داد: دیروز  در شورای معاونان به مساله واگذاری پروژه‌های کوچک به بخش خصوصی پرداختیم، اما یکی از مهم ترین مشکلات ما منابع مالی است. از بهمن ماه سال گذشته تاکنون هیچ منبع مالی جدیدی به آنها تزریق نشده است. بعضی از آنها متوقف شده بود و به سمت تعطیلی حرکت می‌کرد. برخی از پروژه‌ها مثل زیرگذر آرش اسفندیار از پروژه های خوب و تاثیر گذاری است که باید تکمیل شود.
 او با اشاره به اینکه همکاری با سپاه ادامه خواهد داشت، افزود: ما از همکاری با قرارگاه و شرکت‌هایش راضی هستیم. همین الان مقدار زیادی طلب دارند، اما کماکان با ما همکاری می کنند، اجرای برخی پروژه ها را به خوبی انجام داده اند اما این همکاری به صورت شفاف ادامه پیدا می‌کند. توجیه ما این است پروژه‌ها به جای اینکه به صورت انحصاری به بخشی قرار گیرد به صورت مناقصه عمومی مطرح شود و در قالب رقابتی سالم پیمانکار نهایی معرفی شود.