به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۲۵ ساعت ۱۰:۰۴
کد مطلب : ۱۳۸۳۵۰
پرهیز از مصرف خوراکی های فراوری شده

تغذیه مناسب روحیه بهتر

گروه علمی: بی حوصلگی و افسردگی مشکلات رایجی برای افراد بسیاری در هر گروه سنی است. در واقع می توان گفت که بسیاری از افراد در مدت زمانی از زندگی خود اختلال افسردگی را در سطوح مختلف تجربه کرده اند.
تغذیه مناسب روحیه بهتر
به گزارش ایرنا از روزنامه دیلی میل، رژیم غذایی و شیوه زندگی تاثیر عمیقی بر حالت روحی انسان دارند و نتیجه مطالعات نشان می دهند که رابطه مستقیمی میان خوراکی که انسان مصرف می کند و حالت روحی وی وجود دارد.در حقیقت مطالعات نشان می دهند که افراد مبتلا به افسردگی اغلب گزینه های غذایی انتخاب می کنند که حالت روحی آنها را بدتر می کند.خوشبختانه خوراکی های بسیاری وجود دارند که می توانند لبخند بر لبان افراد بنشاند و باعث شود که فرد احساس خوبی داشته باشد.در این گزارش به 6 راهکار تغدیه سالم اشاره شده است که باعث تقویت حالت روحی انسان می شود.

1- پرهیز از مصرف خوراکی های فراوری شده
حفظ توازن قند خون یکی از سریع ترین روش هایی است که باعث تقویت فوری حالت روحی انسان می شود.این به معنای پرهیز از مصرف کربوهیدارت های تصفیه شده قندی مانند نشاسته سفید، آب میوه ها و اسموتی های شیرین و در عوض پایه گذاری غذای خود بر اساس پروتیین های کم، چربی های سالم مانند ماهی چرب، آوکادو، زیتون ، مغزها و دانه ها و مقدار زیادی سبزیجات مملو از آنتی اکسیدان است.

2- ترس از مصرف چربی را متوقف سازید
حدود 60 درصد از مغز انسان از چربی است که عمدتا شامل فسفولیپید و چربی های امگا 3 می شود. محروم کردن بدن از این چربی های سالم به تمرکز و خلق و خو آسیب می زند.چربی های سالم به ویژه برای مغز مفید هستند و می توان دوز روزانه خود را از سه روغن متفاوت روغن زیتون، روغن نارگیل و روغن های غنی از امگا 3 مانند ماهی چرب بدست آورد.روغن زیتون فوق بکر منبع خوبی از پلی فنل ها و چربی های غیر اشباع است که به محافظت از سلول های مغزی و کاهش التهاب کمک می کند.روغن نارگیل نیز مملو از چربی های خاصی به نام MCT یا triglycerides medium chain است که می توانند عملکرد مغز را تقویت کنند.مطالعات نشان داده اند که روغن های ضروری امگا 3 درماهی های روغنی (ساردین، ماهی خال مخالی، ماهی قزل آلا) گردو و تخم کتان باعث تقویت خلق و خو و مبارزه با افسردگی می شوند.

3- چای سبز بنوشید
اگر استرس دارید یک فنجان چای سبز بنوشید. چای سبزحاوی آنتی اکسیدان های قوی از جمله کاتچین هاست که مشخص شده است از مغز محافظت می کنند؛ این چای همچنین حاوی L theanine است که نشان داده شده باعث تقویت تمرکز و کاهش واکنش به استرس می شود.

4- خوراکی های مملو از ویتامین D مصرف کنید
سطح کم ویتامین D در بدن با افت خلق و خو و افسردگی ارتباط دارد. از آنجایی که منبع اصلی ویتامین D نورخورشید است کسب ویتامین D کافی در فصل زمستان دشوار می شود. از سوی دیگر ویتامین D در مقادیر کم در انواع قارچ ها، جگر، زرده تخم مرغ، لبنیات پرچرب و ماهی چرب یافت می شود اما با این وجود ممکن است در فصل زمستان برای تامین این ویتامین لازم شود مکمل ویتامین D نیز مصرف کرد.

5- مصرف روزانه خوراکی های تخمیری
مطالعات اخیر نشان می دهند که یک فلور سالم روده برای تقویت خلق و خو اهمیت دارند. فلور روده(Gut flora) موجودات ریزی هستند که در مجراهای گوارشی انسان و دیگر حیوانات یافت می‌شوند.می توان مصرف روزانه خوراکی های تخمیری مانند ماست و کفیر را مد نظر قرار داد. همچنین مصرف یک مکمل پروبیوتیک با کیفیت خوب نیز می تواند مفید باشد.

6-مصرف منیزیم
منیزیم یک ماده معدنی فوق العاده آرامش بخش است که به ویژه برای افرادی که به استرس، اضطراب مبتلا هستند و از کیفیت پایین خواب رنج می برند، مفید است.