به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۴۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۲۵ ساعت ۱۰:۱۱
کد مطلب : ۱۳۸۳۵۵
بالا بودن گوگرد در بنزین تهران اتفاقی گذرا بود

هواي تهران و گوگرد بالاي بنزین

گروه اقتصادی: میزان گوگرد بنزین تهران و در نتیجه آلودگی هوای این شهر به دلیل غیراستاندارد بودن بنزین در یک ماه اخیر مانند الاکلنگ از سوی سازمان‌های زیربط بالا و پایین می‌شود؛ به طوریکه هنوز مهر تایید خبر بالا بودن میزان گوگرد بنزین تهران از سوی یک نهاد رسمی خشک نشده که نهاد ذیربط دیگر برگه تکذیبیه خبر مذکور را امضا می‌کند!
هواي تهران و گوگرد بالاي بنزین
به گزارش ایسنا، سرآغاز این ماجرا نتایج گزارش پروژه پایش کیفیت سوخت شهر تهران در تابستان ۱۳۹۶ بود که نشان می‌داد در سوخت بنزین عرضه شده در جایگاه ها، عدد اکتان پایین، محتوای گوگرد و بنزن بالا و در سوخت دیزل عدد ستان پایین و محتوای گوگرد استاندارد است.به گفته وحید حسینی، مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پروژه مذکور نمونه‌های تصادفی از جایگاه های شهر برداشت شده، به آزمایشگاه‌های معتبر ارسال می شود و پارامترهای موثر بر آلودگی از سوخت خودروها مورد آنالیز قرار می‌گیرد. مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در مورد نتایج آنالیز سوخت بنزین توضیح داد: در پروژه آنالیز سوخت بنزین تابستان سال ۱۳۹۶، تعداد ۱۰ نمونه سوخت بنزین با نمونه برداری مستقیم بنزین یورو ۴ و بنزین سوپر از ۵ جایگاه‌های سوخت رسانی شهر تهران شامل سهروردی بعد از بهشتی، مفتح، شریعتی سر بهار، شریعتی معلم و خرمشهر جمع‌آوری و برای آنالیز به یک آزمایشگاه داخلی معتبر فرستاده شد. این نتایج نشان می‌دهد سوخت بنزین عرضه شده در این جایگاه‌ها عدد اکتان پایینی دارد اما میزان گوگرد و بنزن آن از حد استاندارد بیشتر است. علاوه‌براین همه نمونه‌های تست شده نشان می‌دهند که گوگرد بنزین‌های یورو۴ بیشتر از محتوای گوگرد بنزین‌های سوپر است.

تکذیب نتایج گزارش پایش کیفیت سوخت تهران توسط دو سازمان
کم‌تر از یک هفته بعد از انتشار گزارش  مذکور توسط شرکت کنترل کیفیت هوای تهران سازمان ملی استاندارد اعلام کرد  گوگرد موجود در بنزین عرضه شده طی تابستان سال ۱۳۹۶ فراتر از حد استاندارد نبوده و کیفیت بنزین نسبت به پارسال و مراتب پیشین که نمونه گیری شده بود، بهبود یافته و عرضه آن مشکلی نداشته است.همچنین محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران با بیان این‌که کیفیت سوخت مصرفی در کلان‌شهر تهران به صورت مستمر از طریق سازمان استاندارد بررسی و کنترل می‌شود، گفت: بر اساس نتایج بررسی‌های علمی، سوخت مصرفی شهر تهران هیچ مشکلی ندارد.به گفته وی، بر اساس اعلام شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران و اداره کل استاندارد، سوخت توزیعی از جمله بنزین در شهر تهران استاندارد بوده و هیچگونه مشکلی به لحاظ آلایندگی‌های زیست محیطی ندارد.

مهر تایید رییس سازمان ملی استاندارد بر بالا بودن میزان گوگرد بنزین تهران
حدود ۱۰ روز بعد از اینکه بالا بودن میزان گوگرد توسط سازمان ملی استاندارد تکذیب شد، نیره پیروزبخت، رییس سازمان ملی استاندارد ایران در یک نشست خبری با بیان این که میزان استاندارد گوگرد موجود در بنزین عدد ۵۰ است، گفت: طبق آخرین نمونه‌گیری صورت گرفته توسط این سازمان، وزارت نفت و دادستانی این عدد در بنزین تهران ۵۸ و در میانگین کلان‌شهرها ۴۸ بوده است.به گفته وی، حداکثر میزان بنزن موجود در بنزین باید عدد یک باشد که در سال ۱۳۹۵ این موضوع رعایت شده و در نمونه گیری اخیر تهران به عدد ۰.۹ رسیده‌ایم که پایین تر از حد استاندارد است و مطلوب شدن وضعیت را نشان می‌دهد.

اظهارات پیروزبخت باعث شد روابط عمومی سازمان ملی استاندارد توضیحاتی را ارائه کرده و اعلام کند "نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در نشست خبری اعلام کرده : کیفیت بنزین در سال‌های اخیر روبه بهبود است، با این حال سازمان ملی استاندارد کنترل‌های دوره‌ای دارد تا روز به روز کیفیت بنزین افزایش یابد. وی با بیان این‌که در کنترل بنزین ۲ عامل گوگرد و بنزن اهمیت بیشتری دارد، افزود: در سال ۹۳ میزان بنزن در کلان‌شهرها ۱,۲ درصد بود که باید حداکثر یک درصد باشد، در سال ۹۴ و ۹۵ میزان بنزن ۱ و در نمونه برداری‌های اخیر ۰.۹ درصد و قابل قبول بوده است.پیروزبخت به موضوع گوگردموجود در بنزین نیز اشاره و تصریح کرد: حد مجاز استاندارد ملی گوگرد حداکثر ۵۰ جز در میلیون (ppm) است، در سال ۹۳ میزان گوگرد ۱۰۲ جز در میلیون (ppm)، در سال ۹۴ این میزان ۵۸ و در سال ۹۵ در کلان‌شهرها ۴۸ جز در میلیون (ppm) بوده است.رئیس سازمان ملی استاندارد این آمار را در سال ۹۶ در تهران ۵۸ جز در میلیون (ppm) اعلام کرد که با توجه به میانگین ۲ سال اخیر میزان گوگرد با حد مجاز استاندارد فاصله چندانی ندارد."

بالا بودن گوگرد در بنزین تهران اتفاقی گذرا بود؟
تناقض در گزارش‌هایی که از سوی سازمان‌های زیربط درمورد میزان بالا بودن گوگرد در بنزین منتشر شد درحالی موج می‌زد که بیژن زنگنه، وزیر نفت در آخرین اظهارات خود بالا بودن میزان گوگرد در بنزین را اتفاقی گذرا دانست و گفت کیفیت بنزین کاهش پیدا نمی‌کند و معمولا روند یکنواختی دارد. ممکن است مورد کوتاهی باشد. در تهران و کلانشهرها باید معاینه فنی خودروها را در نظر گرفت. از سوی دیگر یکسری آلاینده‌های ثابت در شهرها مانند برخی نیروگاه‌ها و برخی واحدها که سوخت را بدسوزی می‌کنند وجود دارد. میزان گوگرد در بنزین ناچیز است و اگر اتفاقی افتاده گذرا بوده است.