به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۳۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۲۵ ساعت ۱۰:۰۳
کد مطلب : ۱۳۸۳۵۸

آمريكا: در مساله کرکوک بی‌طرفیم

گروه بین الملل: در پی درگیری‌ها بر سر کرکوک و تسلط کامل دولت مرکزی عراق بر این شهر، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد واشنگتن طرف هیچ یک از نیروهای عراقی و کرد این کشور را در درگیری مذکور نمی‌گیرد.
آمريكا: در مساله کرکوک بی‌طرفیم
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا پس از آنکه نیروهای عراقی کرکوک در شمال این کشور را با درگیری از نیروهای کرد گرفتند اعلام کرد که خودش را وارد مناقشه مذکور نمی‌کند. وی به خبرنگاران گفت: ما طرف نیروهای عراقی یا کرد را در این نبرد نمی‌گیریم اما درگیری آنها را هم دوست نداریم. ما سالیان متمادی است که روابط بسیار خوبی با کردها داشته‌ایم، همچنین با عراقی‌ها نیز روابط خوبی داریم اما در این نبرد طرف هیچ یک را نمی‌گیریم.رفراندوم استقلال اقلیم کردستان عراق ماه گذشته میلادی برگزار شد و در نتیجه آن درگیری‌ها میان دو طرف عراقی و کردها افزایش یافته است. وزارت خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای نگرانی خود را بابت خشونت‌ها در عراق ابراز داشت و به تمامی طرف‌های درگیر تاکید کرد تا از اقدامات تحریک آمیز که باعث سوءاستفاده دشمنان عراق می‌شوند، اجتناب کنند.

هیدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفت: ایالات متحده از اقدامات صلح آمیز دولتی مشترک متشکل از دولت‌های منطقه‌ای و مرکزی و براساس قانون اساسی عراق در تمامی مناطق مورد مناقشه حمایت می‌کند. سخنگوی پنتاگون نیز به خبرنگاران گفت: نیروهای آمریکایی از هیچ یک از طرف‌های درگیر در بن‌بست کرکوک حمایتی نمی‌کند. وی ادامه داد: ما از عراق متحد دفاع می‌کنیم و حامی هیچ یک از طرف‌های درگیر نیستیم. ما با هرگونه خشونت از جانب هر گروهی مخالفیم و تاکید داریم که مخالف هرگونه اقدام بی‌ثبات کننده هستیم که باعث سوءاستفاده داعش و انحراف اقدامات ما علیه این گروه تروریستی می‌شود.این مقام مسئول پنتاگون تصمیم برای برگزاری رفراندوم استقلال اقلیم کردستان عراق را تاسف‌آور دانست و تاکید کرد که اقدامات برمبنای قانون اساسی و مذاکرات باید صورت گیرد و گفت: ما از عراق متحد حمایت می‌کنیم. نیروهای آمریکایی در اطراف منطقه کرکوک مستقر شده‌اند.