به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۳۳
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ساعت ۱۶:۲۲
کد مطلب : ۱۳۸۶۳
سید محمد خاتمی:

برخورد منطقی راه مقابله با خشونت است

گروه سياسي: رئیس‌جمهور سابق کشورمان با بيان اينكه برخی گمان می‌کنند همه حق در اختیار آنان است و آنچه در اختیار غیر آنان است ناحق است گفت: راه مبارزه با ترور برخورد منطقی با مخالف است.
برخورد منطقی راه مقابله با خشونت است
حجت الاسلام سید محمد خاتمی در مراسم بزرگداشت یاد سومین شهید محراب آیت الله صدوقی گفت: متاسفانه امروز ترور جامعه اسلامی را فرا گرفته است و به اختلافات طایفه‌ای و فرقه‌ای دامن زده است. وی با بیان اینکه ترور کم و بیش در تاریخ وجود داشته است ولی شکل امروزی آن مدرن است، تاکید کرد: ترور موجب می‌شود تا حوادث اصلی و پشت پرده این اتفاقات پنهان بماند. خاتمی افزود: زمینه ذهنی ترور، تعصب، جهل و خودخواهی است. برخی گمان می‌کنند همه حق در اختیار آنان است و آنچه در اختیار غیر آنان است ناحق است و این خود نشان دهنده بی‌بصیرتی است. حق دیریاب است و هیچ انسانی نمی‌تواند ادعا کند به حقیقت دست یافته است انسان‌های حقیقت طلب سالک‌اند البته گم نکردن راه نیز مهم است. خاتمی ادامه داد: این توهم که حقیقت در دست ما است و باید همگان صد در صد تسلیم ما باشند موجب ایجاد حس مقابله جویانه می‌شود.

رئیس جمهور سابق کشورمان گفت: از این بینش یک منطق بیرون می‌آید و آن این است که اول، هر کس با ما نیست بر ما است و دوم ما مجاز هستیم با کسی که با ما نیست هر گونه خواستیم رفتار کنیم! وی در ادامه سخنان خود با اشاره به حادثه ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ در آمریکا گفت: در آن حادثه دو قطب نو محافظه کاران و القاعده رو به روی یکدیگر قرار گرفتند نومحافظه کاران به رهبری جرج بوش و القاعده به رهبری بن لادن تاکید می‌کردند باید مخالف را از بین برد. این دیدگاه ناشی از بی‌بصیرتی، تعصب و خودخواهی است و در پی آن یک حالت عاطفی به صورت نفرت را ایجاد می‌کند.

خاتمی با تاکید براینکه ترور علاوه بر جنبه عریانی که حذف فیزیکی است، صورت ظریف تری هم دارد و آن جلوگیری از ابراز عقیده، اندیشه و پایمال کردن حقوق افراد است، گفت: اگر کسی اراده، اندیشه، تفکر و آزادگی افراد را بگیرد اقدام به حذف آثار وجودی انسان‌ها کرده است و این خود یک نوع ترور است. وی افزود: اگر در جامعه‌ای حق بیان، آزادی تفکر و اندیشه به رسمیت شناخته نشود و برای اعمال نظرات از خشونت استفاده شود بدیهی است زمینه عکس العمل در آن جامعه ایجاد می‌شود که این عکس العمل در موارد حاد خود می‌تواند به اقدامات خشونت آمیز که از مصادیق آن ترور است بی‌انجامد.

وی همچنین با اشاره به اینکه اگر نظام بین الملل به گونه‌ای باشد که صرفا منافع قدرت‌های بزرگ در آن اصل باشد و منافع دیگر کشور‌ها در امتداد و تحت شعاع منافع قدرت‌ها باشد طبیعی است زمینه برای مقابله و زور و ترور ایجاد می‌شود.
رئیس جمهور سابق کشورمان شعار را برای مبارزه با ترور کافی ندانست و گفت: برای مبارزه با ترور و تروریست باید دیگری را پذیرفت و با سلاح منطق با او سخن گفت.

۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۶:۲۶
فدات سيد جونم. (93327)
فرداد
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۶:۴۸
درود بر سید دوست داشتنی و با شخصیت ما (93338)
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۶:۵۸
بابا خوشتیپا رو میگیرن مواظب باش (93343)
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۶:۵۹
فیلسوف سیاست ایران (93345)
پریسا
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۷:۱۵
گر کسی اراده، اندیشه، تفکر و آزادگی افراد را بگیرد اقدام به حذف آثار وجودی انسان‌ها کرده است و این خود یک نوع ترور است.
ناز نفست سید... (93351)
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۷:۱۹
دلیل حمایت انواع تروریستها مانند منافقین(یا به قول اصلاح طلبان خط امام!! مجاهدین) و ریگی و کومله و...
از اصلاح طلبان چی بود؟ (93356)
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۲۳:۲۸
اتفاقا اینها چون از اول با اقدامات تروریستی براندازی را شروع کردند وقتی خاتمی پیروز شد سرکرده آنها از اصلاحات به عنوان فتنه خاتمی یاد میکرد چون پیروزی خاتمی شکست راههای براندازی آنها را اثبات کرد ودر دولت خاتمی منافقین در لیست تروریستی کشورهای غربی قرار گرفت ولی در دوره حکومت احمدی نژاد مورد حمایت شماها از این لیست خارج شد (93480)
احمد
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۷:۲۵
زنده باد سید اصلاحات ! (93360)
بدمک
Kuwait
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۷:۲۸
به امید ایرانی توام با عدالت و اعتدال (93361)
گوگول
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۸:۲۱
عزیز دلمی دل انگیز !! (93390)
بندرگناوه
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۹:۰۷
درودبر خاتمي قهرمان ازكودكي تا حال من دوستت دارم سيد خوش سيماي من تا هميشه انتظار ديدارت را ميكشم (93409)