به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۳۰ ساعت ۱۱:۰۹
کد مطلب : ۱۳۸۶۵۳
جعل و بدهی و ورود فیفا را نمی‌بینند شلنگ قلیان را می‌بینند!

کمیته‌های انضباطی «شو آف» می‌کنند!

محمد سررشته داری -روزنامه بهار
نظم مهمترین دلیل موفقیت یک باشگاه و یک فدراسیون است اما به نظر می‌رسد هم در باشگاه‌ها و هم در فدراسیون فوتبال کمیته‌های انضباطی بیشتر«شو آف» می‌کنند و هیچکس کاری واقعا با خطا کار ندارد، آنجا در حالی که میلیاردی و چند صد میلیونی حق‌خوری می‌شود اما احکام در مورد قلیان صادر می‌شوند و عکس گرفتن با زن‌های بی‌حجاب! در حالی که در باشگاه‌ها حتی قلیان و موارد اینچنینی هم  انگار زیاد مهم نیستند و عملا کمیته‌های انضباطی خودشان جا گیرند و دلیل بی‌انضباطی!
فدراسیون مثل مربی که دخالت مدیر‌عامل را نگاه می‌کند
اول: تصور می‌کنید به چه دلیل ای اف سی هر روز در حال عبور از فدراسیون فوتبال ایران است؟ تصور می‌کنید با کدامین بهانه فیفا در حال حکم دادن به بازیکنان فوتبال ایران و محروم کردن باشگاه‌ها است؟
کجای کار عیب دارد که فدراسیون فوتبال شبیه به یک سرمربی بی اختیار کنار نشسته و در حال دیدن دخالت مدیرعاملش (فیفا) در ارنج تیم است؟مهمترین دلیل فنی اینست: فدراسیون فوتبال در بخش انضباطی بسیار بسیار بی انضباط است و عملا احکامش به درد نمی‌خوردند و بیشتر از اینکه واقعا نظم دهنده و ناظم باشد بیشتر «شو آف» اجرا می‌کند و تصویر سازی انجام می‌دهد.
کمیته انضباطی دقیقا یعنی چه؟ وقتی فیفا می‌گوید نباید از خارج از فوتبال به آن دخالت کنند و حتما باید در فوتبال فوتبالی‌ها تصمیم بگیرند یعنی چه؟یعنی اینکه کمیته انضباطی بیننده داستان‌های اختلاف‌ها باشد و قوه قضائیه و وزارت کار هم حق دخالت در فوتبال را نداشته باشد؟
یعنی باشگاه‌ها حق دایی‌ها و کریمی‌ها و نکونام‌ها و کاوه رضایی‌ها و آندوها و... را بخورند و کمیته انضباطی دنبال عکس قلیان باشد یا عکس خانم بی حجاب با فلان بازیکن؟ البته که اینها هم بی اهمیت نیستند اما به نظر می‌رسد در مقایسه با حقوق پرداخت نشده برخی بازیکنان و آبرو ریزی مقابل فیفا  و البته تهدید بابت از دست رفتن پروانه حرفه ای باشگاه‌ها این موضوع اصلا اهمیتی نداشته باشد.
هر چه هست به هر حال اتفاق خوبی نیست اما حسن زاده اصلا به روی خودش نمی‌آورد، همینطور مهدی تاج که توسط فیفا دور خورده و دیگر روی حرف کمیته انضباطی ایران با توجه به حجم شکایت‌ها حساب نمی‌کند.کمیته اضباطی باید پاسخگو باشد که چرا اینهمه حکم برای طلبکاران صادر کرده اما هیچ اتفاق خاصی رخ نداده و هیچ تیمی محکوم و مجبور به پرداخت حقوق بازیکنان نشده است؟
شلنگ قلیان مهم است اما نه به اندازه حقو پرداخت نشده مردم.  به همین دلیل است که می‌گوییم این کمیته شو آف اجرا می‌کند و هر از گاهی به مسائل پیش پا افتاده اشاره ای می‌کند و دوباره می‌رود تا مسئله پیش پا افتاده بعدی! آنها نه جسارت و نه اختیار اجرای احکام مهم را ندارند اما از قلیان تا قلیان یا از فحاشی یک نفر تا نفر بعدی در مورد لزوم برخورد با باشگاه‌ها اصلا ورود نمی‌کنند.
رقابت برای شو آف‌های انضباطی!
دوم: کمیته انضباطی باشگاه‌ها بدترین بخش باشگاه‌ها هستند، آنها هم مثل کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال نقشی در اداره باشگاه‌های خودشان ندارند. در واقع آنها هم پشت یک میز در درون اتاقی نشسته اند و فقط جا تنگ کرده اند.
به مواضع استقلال و پرسپولیس نگاه کنید، به بازیکنانشان نگاه کنید.
در پرسپولیس طارمی قهر می‌کند و پنالتی بارسایی می‌زند و چیپ غیر مسئولانه می‌زند و می‌رود ترکیه قرارداد می‌بندد و بر می‌گردد و در آستانه تاریخی ترین بازی زندگی پرسپولیس با حکم فیفا شوک می‌دهد و آرزوها را بر باد می‌دهد.با این حال آیا تا کنون شنیده اید که کمیته انضباطی باشگاه یک بار محض خنده هم که شده این بازیکن یا بازیکن دیگری را محروم کند و محکوم؟
آنها دقیقا از فشار هوادار می‌ترسند و حکمی نمی‌دهند در حالی که اگر و تنها اگر حکم کمیته انضباطی درست اجرا می‌شد طارمی اینهمه بازی در نمی‌آورد و شاید پرسپولیس امروز هم داستان دیگری داشت.
در استقلال قائدی به سرمربی بی احترامی می‌کند شفر این بچه 17 ساله را اخراج می‌کند، کمیته انضباطی اصلا نیست، برخی وساطت می‌کنند و بعضی از هم آدرس کمیته انضباطی را می‌پرسند. شفر خودش نرم شده است اما کمیته انضباطی در باشگاه اگر دیدید حتما سلام ما را هم به او برسانید.
مسلمان هم قلیان کشیده است، او را هم باید کمیته انضباطی محروم کند، محروم هم کرده است اما بیشتر به نظر می‌آید این کار را در رقابت با کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال انجام داده است تا در مسابقه شو آف عقب نماند و ضمن اینکه بتواند به موقع مسلمان را در آستانه دربی ببخشد.
آیا واقعا استقلال و پرسپولیس از قائدی و مسلمان عبور می‌کنند و آنها را در دربی بازی نمی‌دهند یا اینکه...
کدام منظم ترند؛ استقلال یا پرسپولیس؟
سوم: دربی نزدیک است و برانکو چند سالی از شفر جلوتر است در این زمینه او استقلال را چندین بار برده است و شرایط خوبی دارد ضمن اینکه تیمش را هم در اختیار خودش دارد و بازیکنان دقیقا به او  و افکارش آشنا هستند. در این سو اما شفر حتی مترجم آلمانی هم ندارد و تنها مترجم انگلیسی دارد که ظاهرا این موضوع او را عصبانی کرده است.
در هر صورت اما دیدن دربی صفای خاصی دارد، این بازی مثل همیشه تاریخ غیر قابل پیش بینی است. حتی اگر بگوییم که استقلال در خط حمله ضعیف ترین دوران تاریخ خودش را سپری می‌کند و حتی به سپید رود رشت هم تک به تک می‌دهد در دفاع.
در آنسو پرسپولیس هنوز در شوک طارمی است و حذف سنگین از آسیا و برخی بازیکنانش مثل مسلمان در آستانه محرومیت هستند.در واقع در هر دو اردو بی نظمی دیده می‌شود و ناکامی موج می‌زند. شاید دربی برای هر دو مربی و هر دو باشگاه فرصتی باشد برای بازگشت به روزهای بهتر . با این وجود اما باید گفت: تیمی که نظم و انضباط بیشتری داشته باشد برنده دربی است. این همان نقطه ای است که کمیته انضباطی باید در آن ورود کند و مصاحبه‌ها و حرف‌ها و عکس‌ها و فیلم‌ها را به شدت کنترل کند.
در این هفته سکوت مهمترین موضوع است. سکوت در مورد ترکیب تیم و یا مواردی اینچنینی.