به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۱:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۰۱ ساعت ۱۱:۲۳
کد مطلب : ۱۳۸۷۲۲
راهبرد جنجال‌سازی برای باقی ماندن در عرصه سیاسی كشور؟

حواشی جلسه‌دوم دادگاه حمید بقایی

روزنامه بهار: انتشار تصاویر حمید بقایی با زنبیلی قرمز در دست بار دیگر نام محمود احمدی نژاد و حلقه اول همراهانش را بر سر زبان‌ها انداخت.  پایان جلسه دوم رسیدگی به پرونده معاون اجرایی رییس جمهور سابق که به صورت غیرعلنی برگزار شد آغازی بود بر جنجال‌سازی دوباره احمدی نژادی‌ها. انتشار ویدئوهایی از درگیری لفظی و فیزیکی برخی افراد با بقایی و همراهانش در پایان جلسه دادگاه سبب آن شد که دومین جلسه دادگاه این متهم که بنا برگفته سخنگوی قوه قضاییه پرونده اش حاوی اتهاماتی مالی است بیشتر از جلسه اول مورد توجه رسانه‌ها قرار بگیرد. بقایی مانند «رییس» خود تمایل دارد که به تیتر یک رسانه‌ها تبدیل شود، حالا تفاوتی ندارد که این در صدر توجهات قرار گرفتن با «زنبیل قرمز» حاوی دفاعیاتش باشد و یا با «تا آخر ایستادم» گفتن هایش در پایان دادگاه. با نگاهی به آنچه تیم رسانه‌ای احمدی نژاد درباره اتهامات مالی که متوجه رییس جمهور سابق و یاران نزدیکش است می‌گویند می‌توان به این نتیجه رسید که آنان به دنبال القای این نکته به جامعه هستند که دولت، قوه قضاییه و مجلس دست در دست یکدیگر به دنبال تنبیه «خادمان» مردم  هستند و به نوعی احمدی نژاد و همراهانش در موقعیت «مظلوم» قرار گرفته اند. حلقه اول اطراف احمدی نژاد و رسانه‌های نزدیک به آنان به خوبی این نکته را فهم کرده‌اند که در جامعه ایرانی هر کس که خود را در موقعیت «مظلومیت» نشان دهد بیشتر از دیگران می‌تواند در پی «خرید محبوبیت» باشد و یکی از دلایل این نوع جنجال آفرینی‌های احمدی نژادی‌ها همین موضوع است.

آنان به خوبی دریافته‌اند که با برملا شدن تخلفات گسترده مالی رخ داده در آن هشت سال که دیگر صدای اصولگرایان حامی آن دولت را هم درآورده است نمی‌توانند مانند گذشته از همراهی مردم با خود حرفی بزنند و همین مسئله برای افرادی که لقب «مردمی نژاد» را یدک می‌کشیدند زجرآور است.  «نمایش مظلومیت» و حضور همیشگی در رسانه‌ها با جنجال آفرینی هایی از جنس آنچه روز گذشته در برابر دادگاه شاهد آن بودیم دو تاکتیک سیاسی – رسانه‌ای این جریان برای حضور دوباره در صحنه سیاسی است. جریانی که از نگاه برخی اصولگرایان بیشتر شبیه یک «فرقه مشکوک» عمل می‌کند تا یک جریان واقعی سیاسی. مطلب آخر آن که مثلث احمدی نژاد - بقایی - مشایی تمام شده هستند و حتی تاریخ مصرفشان از نگاه نظام سیاسی مستقر نیز به خط پایان خود رسیده است و تنها می‌توانند عضوی از یک نهاد مشورتی با بیش از پنجاه عضو باشند نه بیشتر از آن. در کنار این موضوع با برملا شدن تخلفات ریز و درشت مالی این گروه کوچک که در قوه قضاییه در حال رسیدگی است ادعای «پاکدستی» شان نیز زیر علامت سوال بزرگی قرار گرفته است و شاید بتوان در چنین شرایطی این نوع رفتار و گفتار عجیب و غریب آنان و تلاششان برای دیده شدن به هر قیمتی را درک کرد.
............................................
حمید بقایی معاون محمود احمدی‌نژاد در دولت دهم برای حضور در دومین جلسه رسیدگی به پرونده‌اش روز گذشته با یک زنبیل قرمز حاوی دفاعیات خود به دادگاه ویژه کارکنان دولت رفت.وی در بدو ورود به دادگاه مدعی شد: این دادگاه سیاسی است.  از سال ۹۰ یک عده آمدند و گفتند جریان انحرافی و اتهامات فساد به ما زدند.  وی پس از پایان دادگاه در جمع خبرنگاران نیز اظهار کرد: در سال ۹۴ با شکایت غیر قانونی نهاد ریاست‌جمهوری، خانه‌ام را تفتیش کردند. وی ادعا کرد: رئیس جمهور دستور بازداشت من را صادر کرد و به دستور وی مدت ۷ ماه و نیم بازداشت شدم. بقایی ادامه داد: اتهاماتی را که نهاد ریاست‌جمهوری به من وارد کرد، توسط دیوان محاسبات همان نهاد، رد شده است. وی افزود: اتهاماتی که در خصوص واریز پول دانشگاه ایرانیان به حساب شخصی من، بر من وارد می‌کنند به هیچ عنوان صحت ندارد، به همین دلیل دادگاه من را غیر علنی برگزار می‌کنند. بقایی در پایان نیز خطاب به خبرنگاران گفت: به دلیل اینکه جلسات دادگاه من به صورت غیر علنی برگزار می‌شود، به زودی مابقی صحبت‌ها و دفاعیات خود را در قالب لایحه آماده و منتشر می‌کنم. گفتنی است که پیش و پس از برگزاری دادگاه روز گذشته بقایی با حواشی فراوانی همراه بود که از آن جمله همراه داشتن یک زنبیل قرمز همراه بقایی بود که وی لوایح دفاعی خود را در آن قرار داده بود. همچنین همراهان بقایی پس از اتمام دادگاه دور او جمع شدند که ماموران از حاضران در محل خواستند متفرق شوند و در مقابل اصرار بقایی برای صحبت، منجر به درگیری کوتاهی بین ماموران و اطرافیانش شد و در نهایت بقایی به همراه حامیان خود محل را‌ترک کرد.

در همین حال، سایت دولت‌بهار  (هواداران احمدی‌نژاد) نوشت:  در حالی که  بقایی به همراه وکلا به صورت طبیعی و در آرامش کامل در حال خروج از دادگاه و حرکت به سمت خبرنگاران و دوربین شبکه خبر بود، تعدادی از ماموران لباس شخصی کوشیدند با تشنج‌آفرینی، هل دادن، برخورد فیزیکی با وکلا و خبرنگاران و فحاشی مانع از گفت و گوی  او با خبرنگاران شوند.هنگامی که بقایی و خبرنگاران در چهارراه گلوبندک فرصتی برای گفت و گو پیدا کردند، تعدادی از ماموران لباس شخصی با دوره کردن بقایی کوشیدند به ضرب زور یادداشت‌های بقایی را از او بربایند که با مقاومت وی و مردم مجبور به عقب نشینی و خروج فوری از محدوده شدند. بقایی بعد از این اقدام ماموران لباس شخصی خطاب به مردم فریاد زد: تا آخر ایستاده‌ام!

از سوی دیگر یکی از وکلای  بقایی گفت:  علی رغم اینکه ما انتظار داشتیم دادگاه در خصوص ایرادات کیفرخواست و نواقص مربوط به تحقیقات دادسرا که برخی از آنها را خود قاضی پرونده در جلسه قبلی تایید کرده بودند تصمیم مقتضی گرفته و پرونده را برای رفع این نواقص و ایرادات اساسی به دادسرا برگرداند، ولی متاسفانه این اتفاق نیفتاد و دادگاه بر اساس همین کیفرخواست شروع به رسیدگی کرد و وارد ماهیت شد که این موضوع به هیچ وجه برای ما قابل قبول نیست و به زودی مشروح ایرادات کیفرخواست و تخلفات ارتکابی در فرآیند رسیدگی به این پرونده را اعلام و منتشر خواهیم کرد.

سید علی اصغر حسینی افزود: اگر قرار باشد دادگاه بدون توجه به حقایق موجود در پرونده و پاسخ به ایرادات و ابهامات مطروحه به همین منوال قصد ادامه رسیدگی داشته باشد احتمالاً به این جمع بندی برسیم که در جلسات بعدی حاضر نشده یا اینکه در صورت حضور، سکوت اختیار کنیم و از ارائه دفاعیاتی که نتیجه‌ای در موضوع ندارد خودداری کنیم. حسینی تصریح کرد: هنوز برای ما مشخص نیست که دادگاه با چه استدلالی اقدام به برگزاری غیر علنی این دادگاه کرده چون طبق قانون فقط در پرونده های منافی عفت و پرونده های مربوط به امنیت ملی دادگاه می تواند قرار رسیدگی غیر علنی صادر کند که پرونده آقای بقایی مصداق هیچکدام از این موارد نیست و متاسفانه غیر علنی برگزار شدن جلسات دادگاه، شائبه های مربوط به اینکه در خصوص این پرونده از قبل تصمیم گیری شده را نزد موکل به شدت تقویت کرده است. وکیل بقایی ادامه داد: در جلسه امروز پس از اینکه دادگاه ایرادات شکلی را به دلایلی که برای ما مشخص نیست، نپذیرفت و به یکباره تصمیم گرفت به ماهیت پرونده ورود کند، دو مورد از اتهامات بی پایه و اساس مندرج در کیفرخواست که هیچ دلیلی برای انتساب این موارد به آقای بقایی وجود ندارد مطرح شد و آقای بقایی دفاعیات خود مبنی بر بی پایه و اساس بودن این اتهامات را به دادگاه ارائه کرد.وی همچنین گفت: در این جلسه وکلا فرصت دفاع از آقای بقایی در خصوص عناوین مطروحه را پیدا نکردند و در کل نسبت به عدم توجه به ایرادات و نحوه رسیدگی قاضی در این جلسه ناراضی و معترض هستیم.