به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۰۱ ساعت ۱۴:۳۸
کد مطلب : ۱۳۸۷۵۶
علی لاریجانی:

امام دل خونی از تحجر داشت

گروه سیاسی: رئیس‌مجلس تاکید کرد: وقتی امام می‌گوید مصطفی آینده اسلام بود باید فهم کنیم چه خصوصیاتی داشت که برای اسلام این همه ستون بود.
امام دل خونی از تحجر داشت
 علی لاریجانی در همایش چهلمین سالگر شهادت آیت الله مصطفی خمینی عنوان کرد: برای نسل امروز ضرورت داشت آشنایی بیشتری با ابعاد شخصیتی آیت الله مصطفی خمینی داشته باشند وقتی با من برای حضور در این مراسم تماس گرفتند، گفتند که این مراسم ۲۰ سال پیش برگزار شده است اگرچه باید زودتر این مراسم بزرگداشت برگزار می‌شد اما بعد از ۲۰ سل هم این مراسم جای تقدیر دارد.

وی افزود: من در سخنان امام که تامل می‌کنم معلوم است با دقت واژه‌ها را انتخاب می‌کردند شاید سنگین‌ترین صحبت امام درباره رژیم آمریکا بود که گفتند شیطان بزرگ. رئیس‌مجلس تاکید کرد: از مهاتیر محمد پرسیدند امام نظری دیگری درباره آمریکا دارد و گفت آمریکا مثل گاو شیرده است که ما از شیرش استفاده می‌کنیم شما شاخش را گرفتید. این حرف اشتباه بود چون یک حیوان درنده را باید اول اهلی کرد بعد از شیرش استفاده کرد.

لاریجانی تاکید کرد: یکی از روسای مجالس کشورهایی که با آمریکا مرتبط است در جلسه‌ای گفت آمریکا شیطان است. آن لحظه به ذهنم آمد امام آن زمان این را گفته بود و امروز بعد از سی و اندی یکی از روسای مجالس کشورهای دوست آمریکا این موضوع را مطرح می‌کند. وی افزود: همسر شاملو درباره زندگی او و سفر شاملو به آمریکا به عنوان مهد آزادی و دموکراسی نقل می‌کند که وی با یکی از خبرنگاران مشهور آمریکا مصاحبه داشته و گفته بود حرفی می‌زنیم که نمی‌دانم جرات پخش دارید یا خیر.  گفتند اینجا آزادی است و گفت چه ظلم‌ها در آسیا کردید و بحث از حقوق بشر می‌کنید که در کشور خودتان حقوق بشر  ندارید. می‌خواهم بگویم آنها هم که با حکومت نبودند هم این درک را داشتند که امام به اندازه صحبت می‌کرد.

رئیس‌مجلس تاکید کرد: وقتی امام می‌گوید مصطفی آینده اسلام بود باید فهم کنیم چه خصوصیاتی داشت که برای اسلام این همه ستون بود. لاریجانی خاطرنشان کرد: بعضی یاران امام همچون شهیدبهشتی، شهیدمطهری و شهدای محراب که حواریون امام بودند، به شهادت رسیده و برخی نیز هنوز در قید حیات هستند. این‌ها فدایی امام بودند و از همه هستی خود و از آبرویشان برای امام مایه می‌گذاشتند.

وی افزود: این مسئله در خاطرات مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هم هست که ایشان به امام گفتند من حاضرم ختم جنگ را اعلام کنم و شما مرا محاکمه کنید اما امام بزرگوارتر از این حرف‌ها بود و به جان خریدند و آن تعبیر معروف را به کار بردند. رییس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: شهید بهشتی هم همین‌طور بودند. شهید بهشتی وقتی در قید حیات بود، آماج تندترین انتقادات قرار می‌گرفت و نه فقط ازسوی منافقین و باند بنی‌صدر، بلکه ازسوی دوستان انقلاب نیز مورد حمله واقع می‌شد و بعضاً او را دیکتاتور می‌خوانند و حتی یکی از آن‌ها، توصیف نادرست «راسپوتین» را هم بکار برد. این فدایی بودن اینجا معنا دارد.

وی ادامه داد: وقتی فضای غبارآلودی علیه شهیدبهشتی ایجاد شده بود، بنده در رادیو تلویزیون بودم و ایشان در شورای انقلاب. فضا این‌قدر منفی بود که نمی‌گذاشتند حتی سخنرانی ایشان پخش شود. یک روز ایشان سخنرانی داشتند و به بنده گفتند با ایشان بروم و در راه صحبت کنیم و در صحبت‌هایشان همواره بر لزوم صبر و شکیبایی تاکید داشتند. لاریجانی اضافه کرد: آن روز معلوم بود عده‌ای آمده‌اند که جلسه را برهم بزنند. یک نفر از گوشه‌ای و دیگری از گوشه‌ای دیگرعلیه ایشان تهمتی مطرح می‌کرد و عملاً ۵، ۶ نفر می‌خواستند جلسه را برهم بزنند اما شهیدبهشتی صبوری می‌کرد و اجازه می‌داد حرفشان را بگویند. مرحوم مصطفی خمینی هم این‌چنین بود. این‌ها فداییونی بودند که گذشت داشتند و در پس خورشیدی که امام بود، باقی می‌ماندند تا آن خورشید بدرخشد. این‌ها گذشت داشتند و ما شاهد بودیم بسیاری مسائل را سهل می‌کردند.

وی افزود: به یاد دارم یک بار امام تعبیری بسیار سنگین علیه یک روحانی به کار برده بود که بنده نام نمی‌برم. اما آن عبارت سنگین یک زلزله سیاسی علیه آن روحانی ایجاد می‌کرد. همان شب، آقای مصطفی خمینی رفتند و صحبت کردند. حکومت یک سری فدایی می‌خواهد و وقتی یک انقلاب و نهضت زنده است که این‌گونه فداییان را داشته باشد. رییس قوه مقننه خاطرنشان کرد: نکته دوم این است که منهج این‌ها، آن بود که این وضعیت حفظ شود. امام بارها درباره روحانیت و فقه جواهری بحث می‌کرد. در سال‌های اول انقلاب که کشمکش‌هایی ایجاد می‌شد و اسلام صفوی و اسلام علوی مطرح می‌شد و برخی فکر می‌کردند کسانی که در حکومت صفوی بودند، منهج اسلام بودند و در عین حال ابوذرهایی هم هستند که اسلام را برپا می‌دارند.

وی ادامه داد: امام می‌فرمایند از ابتدای انقلاب می‌بینیم که اخلاق، فقه و احکام سیاسی‌اش را روحانیون حفظ کردند. در اسلام غنی‌ترین فقه، فقه شیعه است. زمان اول اسلام که عصر پیغمبر اسلام است و به‌دنبالش زمان ائمه اطهار، این علمای شیعه بودند که گردشان جمع می‌شدند و معارف را ترویج می‌کردند. لاریجانی اضافه کرد: می‌گویند در آن زمان طایفه‌ای از علما از مقاماتی گذشته و به بعضی سلاطین متصل شده‌اند و با این‌که می‌دیدند مردم از سلاطین جدا شده‌اند، برای ترویج اسلام به سلاطین متصل می‌شدند. آن‌ها آخوند درباری نبودند. امام می‌فرمود که به محض اینکه به گوش کسی خورد مرحوم مجلسی و شیخ بهایی با آن‌ها ارتباط داشتند، نباید فکر کنند این‌ها می‌رفتند که شاه عباس با شاه سلطان حسین به آن‌ها لطف کند. آن‌ها مجاهدت می‌کردند.

وی با قرائت بخشی از سخنان حضرت امام خمینی تاکید کرد: در چنین مدرسه‌ای که امام این‌گونه توصیف می‌کند و درباره روحانیت و شئون مختلف روحانیت سخنان بلندی مطرح می‌کنند، امام تاکید داشت که اگر قرار است اسلام پابرجا باشد، روحانیت باید جلودار باشد. رییس مجلس با اشاره به طرح موضوع منهاییون ازسوی شهیدمطهری گفت: ایشان استدلال می‌کردند که ما هم ایرادهایی به روحانیت داریم. ما می‌گوییم این درخت شته زده است و باید شته را از بین برد اما منهاییون می‌گویند باید ریشه را از بین برد.

وی ادامه داد: اولاً برداشت‌های دینی از این مسلک از عمق بیشتری برخوردار است. این افراد، خصوصیت‌شان این بود که برداشت‌هایی عمیق‌تر از دین داشتند. نکته دیگر این‌که فرهنگی که در جامعه ایجاد می‌کنند، بر محور عقلانیت بود. در آن زمان گروهی از روشنفکران تحت تاثیر ادبیات احساسی بودند و گروهی نیز برخوردی عقلانی داشتند و بعدها معلوم شد شیوه دوم است که در مقابل مشکلات تاب‌آوری دارد. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: جامعه‌ای که تفکر دینی آن از مبانی فلسفی و عقلانی برخوردار نباشد، یا دچار تحجر می‌شود یا افراطی‌گری. شما به‌خاطر دارید امام چه دل خونی از تحجر داشت. زمانی می‌گفتند استکان حاج‌آقا مصطفی را آب می‌کشیدند؛ چرا که به فلسفه می‌پردازد. این تحجر بود.

لاریجانی خاطرنشان کرد: نکته دیگر اینکه هیچ‌وقت در سنت فلسفی ما بحث تقابل عقل و وحی مطرح نبود و حتی در سنت فلسفی غرب هم در دوران باستان، این تغایر دیده نمی‌شود. این مسئله بعدها در فلسفه کانت ساماندهی شد اما در فلسفه اسلامی این تقابل و تغایر را نمی‌بینیم. وی افزود:  این نکته مهمی است که تاملات فلسفی را در جامعه رایج شود، جاری کردن آن می‌تواند عقلانیت را باز گرداند. این بدان معنی نیست که بخواهیم روحیه حماسی را نفی کنیم اگر روحیه حماسی غربال شده باشد در فکر عقلانی موفق خواهد بشد و اگر اینطور نباشد، نمی‌شود.
مرجع : ایلنا
برچسب ها: علي لاريجاني