به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۰۲ ساعت ۱۲:۳۷
کد مطلب : ۱۳۸۸۱۷

نصب آسانسور در بناهای تاریخی

گروه فرهنگ و هنر: «محمدرضا کارگر» معتقد است: نصب آسانسور در بناهای تاریخی در شرایطی که بتوان در صورت لزوم آن را جمع‌آوری و حذف کرد، با در نظر گرفتن تمهیدات مشکلی به وجود نمی‌آورد.
نصب آسانسور در بناهای تاریخی
یک ماه و نیم بعد از افتتاح موزه استاد صنعتی، رجب‌علی خسروآبادی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نصب آسانسور در این موزه را اقدامی بدون در نظر گرفتن ضوابط بناهای تاریخی اعلام کرده و خواسته این سازه هرچه زودتر جمع‌آوری شود.

این صحبت در حالی مطرح شده که حتی اگر حضور خسروآبادی در مراسم افتتاح موزه را در نظر نگیریم، مسئولان هلال‌احمر معتقدند از ابتدای کار یعنی ارائه طرح‌ها به میراث فرهنگی، از نصب آسانسور نیز صحبت شده و حتی به جانمایی این سازه در موزه نیز اشاره شده بود. حالا «محمدرضا کارگر»، مدیر اداره‌کل موزه‌ها با این اقدام به خصوص در موزه استاد صنعتی موافق است.

وی با تاکید بر وجود یک سیاست کلان در تغییر کاربری بناهای تاریخی می‌گوید: اگر قرار باشد امروز بنایی تاریخی به موزه تبدیل شود، باید تمهیداتی برای پذیرش آن کاربری داشته باشیم، امروز مخاطبانی داریم که از نظر جسمانی نمی‌توانند از پله‌ها بالا و پایین بروند، بنابراین وظیفه داریم تمهیداتی را فراهم کنیم، تا آن‌ها نیز امکان دسترسی داشته باشند، که لزوم آن ایجاد آسانسور است.

او یکی از پیشنهادات همیشگی برای این بناها را نصب آسانسور می‌داند و ادامه می‌دهد: نصب این سازه به گونه‌ای که به شاکله بنا آسیبی وارد نکند و بتوان در زمانی که نیاز است الحاقات از بنای تاریخی حذف شود، این اقدام را انجام داد. وی با این وجود تاکید می‌کند: نصب آسانسور در بنای تاریخی نیازمند گذراندن مراحل تصویب این اقدام است. می‌توانم بگویم نصب این سازه در موزه صنعتی مانعی ندارد، چون نیاز بخشی از  بازدیدکنندگان را برطرف می‌کند. کارگر ادامه می‌دهد: مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران باید در این زمینه راه‌حلی را پیدا کند.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: میراث فرهنگی