به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۰۳ ساعت ۱۱:۲۹
کد مطلب : ۱۳۸۸۶۱

سینمای ایران؛ از یک جایزه تا چند حضور

گروه فرهنگی: جایزه انیمیشن ایرانی از جشنواره صربستان، حضور 2 فیلم کوتاه ایرانی در ایتالیا و رقابت فیلم های کوتاه «چند گره دورتر» و «آرا» در جشنواره ایرلندی اهم اخبار مهم سینمای ایران در دنیا است.
سینمای ایران؛ از یک جایزه تا چند حضور
به گزارش ایرنا، فیلم های کوتاه «مدیا» و «مخمصه» به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا خاوری در 2 فستیوال و در کشور ایتالیا رقابت می کنند.فیلم کوتاه «مخمصه» در چهارمین حضور بین المللی خود به بخش مسابقه فستیوال PiGrecoZen در کشور ایتالیا راه یافت.این فستیوال در این دوره میزبان فیلم های بلند، فیلم های کوتاه (زیربیست دقیقه)، فیلم های شصت ثانیه ای (بخش مسابقه) و فیلم های شصت ثانیه ای (بخش خارج از مسابقه) است و فیلم کوتاه «مخمصه» به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا خاوری دربخش رقابتی فیلم های شصت ثانیه ای با فیلم هایی از کشورهای روسیه، اکراین، ایتالیا، هلند، ازبکستان، کانادا، آمریکا، امارات، هند، نپال، آرژانتین و اسپانیا رقابت می کند.«مخمصه» پیش از این در فستیوال «فیلم های کوتاه برلین فلش»، فستیوال «فیلم های کوتاه و مستند رم» و فستیوال «فیلم های مستقل میامی» به نمایش در آمده بود.
چهارمین دوره این جشنواره از ٢4 تا ٢٨ اکتبر مصادف با ٢ تا 6 آبان در کشور ایتالیا برگزار می شود.
همچنین فیلم کوتاه «مدیا» در پنجمین حضور بین المللی خود به بخش مسابقه «ژئو فیلم فستیوال و اکسپو سینما» در کشور ایتالیا راه یافت.

این فیلم پیش از این در جشنواره «انسان شناسی کودکان و جوانان» در کشور اسلوانی، نمایش های ماهانه فیلم کوتاه در سالن آرکتیک پلی هاوس در کشور آمریکا و جشنواره آنلاین «سیاره بارسلونا» در کشور اسپانیا به نمایش در آمده بود. فیلم کوتاه «مدیا» همچنین برای نمایش در جشنواره «چشم به فیلم» در کشور اسلوانی دعوت شده بود.«ژئو فیلم فستیوال و اکسپو سینما» در این دوره میزبان فیلم های کوتاه زیر 30 دقیقه است و از نهم نوامبر ٢01٧ مصادف با 1٨ آبان آغاز شده و تا چهارم مارس ٢01٨ مصادف با 1٣ اسفند ادامه خواهد داشت.

**جایزه انیمیشن ایرانی از جشنواره صربستان
انیمیشن «پیشخدمت» ساخته فرنوش عابدی برنده جایزه بهترین انیمیشن جشنواره فیلم کوتاه «فرونت» صربستان شد.امسال پانزدهمین دوره فستیوال بین المللی فیلم کوتاه «فرونت» برای حمایت از فیلم‌های مستقل در «وویوودینا» صربستان برگزار شد.همچنین به تازگی این اثر نامزد بهترین انیمیشن جشنواره «ویست‌لند» کالیفرنیای آمریکا شده است.امسال ششمین دوره جشنواره فیلم «ویست‌لند» برگزار می شود.
انیمیشن«پیشخدمت» داستان آشنای ارباب و رعیت را روایت می‌کند؛ ماجرای برخورد یک نویسنده با یک حشره غول ‌پیکر یعنی یک سوسک، سوسک پیشخدمت می‌شود و کم‌کم می‌فهمد لایق شرایط بهتری است و همه‌چیز بازی را به هم می‌ریزد. مرد اما در تلاش حفظ شرایط است و متوجه می‌شود که این بازی قاعده‌ای ندارد ...

**آغاز حضور خارجی فیلم کوتاه «آرا» از جشنواره ایرلندی
فیلم کوتاه «آرا» در نخستین حضور بین‌المللی خود در بخش مسابقه فیلم کوتاه شصت و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کورک ایرلند حضور خواهد داشت و با فیلم‌هایی از آلمان، دانمارک، پرتقال، اسپانیا، گرجستان، انگلستان، نیوزیلند، آمریکا، مکزیک، صربستان، لبنان، کانادا، تایوان و ... به رقابت می پردازد.کورک یکی از معتبرترین و قدیمی‌ترین جشنواره‌های بین‌المللی جهان و از جشنواره های مورد تایید آکادمی اسکار است و برنده جایزه بزرگ بین الملل و جایزه بزرگ ملی جشنواره جهت حضور در بخش رقابت فیلم کوتاه به آکادمی اسکار معرفی خواهند شد.این جشنواره در سال 1956 در شهر کورک تاسیس شده و سالانه بیش از 200 فیلم بلند، کوتاه و مستند را از سرتاسر جهان به نمایش می‌گذارد و علاوه بر بخش رقابتی، دارای بخش‌های مختلف چون بازار، ورکشاپ و ... است.شصت و دومین جشنواره بین‌المللی کورک 10 تا 19 نوامبر برابر با 19 تا 28 آبان در شهر کورک ایرلند برگزار خواهد شد.

**رقابت فیلم کوتاه «چند گره دورتر» در جشنواره کورک ایرلند
فیلم کوتاه «چند گره دورتر» در جشنواره کورک که به عنوان یکی از معتبرترین و قدیمی‌ترین جشنواره‌های بین‌المللی جهان و از جشنواره های مورد تایید آکادمی اسکار است نمایش داده می شود.این جشنواره در سال 1956 در شهر کورک ایرلند تاسیس شده و سالانه بیش از 200 فیلم بلند، کوتاه و مستند را از سرتاسر جهان به نمایش می‌گذارد و علاوه بر بخش رقابتی، دارای بخش‌های مختلف چون بازار، ورکشاپ و ... است.داستان فیلم «چند گره دورتر» چنین است: حاج حبیب دیروز مرده و حالا هاشم پسر بزرگش که سال‌هاست جزیره را ترک کرده آمده تا جنازه پدرش را به بندر ببرد چون دلش نمی‌خواهد هیچ وابستگی ای به جزیره‌ای داشته باشد که این روزها مورد مناقشه کشورهای دور و برش است. در نهایت عطیه خواهر هاشم با او درگیری پیدا می کند، اما هیچ کس جلودار او نیست....منصور فروزش فیلمساز کوتاه در چندین جشنواره بین المللی داور بخش فیلم کوتاه بوده است و فیلم هایش در کشورهای مختلفی به نمایش درآمده‌اند که بنگلادش، استرالیا، اسپانیا، بحرین، ترکیه، فرانسه، ایتالیا، آمریکا، برزیل، چین و... از جمله آنها هستند.شصت و دومین جشنواره بین‌المللی کورک 10 تا 19 نوامبر 2017 برابر با 19 تا 28 آبان در شهر کورک ایرلند برگزار خواهد شد.
برچسب ها: سینما ایران جایزه