به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۰۳ ساعت ۱۹:۴۸
کد مطلب : ۱۳۸۸۸۰

كدام قانون اساسی؛ آقاي يزدي؟

محمد توکلی
آیت الله محمد یزدی از فقهای شورای نگهبان پس از چند هفته در گفتگویی با رسانه‌ای خاص درباره ماجرای سپنتا نیکنام، برگزیده مردم یزد و حذف او از شورای این شهر نکاتی را مطرح کرده و تصمیم این شورا را مطابق شرع و قانون دانسته و اعلام کرده‌اند که این تصمیم «غیر قابل تغییر» است.

تاکید ایشان بر «غیر قابل تغییر» بودن این تصمیم احتمالا به تلاش رییس مجلس برای انتقال این پرونده به شورای عالی حل اختلاف قوا باز می‌گردد و به نوعی حاوی این پیام است که شورای نگهبان اساسا این پرونده را دارای قابلیت مطرح شدن در این شورا نمی‌داند. برای پاسخ به این پرسش که آیا در نهایت پرونده جنجالی لغو عضویت منتخب مردم یزد در شورای این شهر به شورای عالی حل اختلاف قوا می‌رود یا خیر باید اندکی صبر کرد اما آنچه دارای اهمیتی بیشتر است آن است که به چه دلیل این عضو محترم شورای نگهبان اصرار دارند شرع و قانون اساسی را همراهِ تصمیم اتخاذ شده از سوی این نهاد نشان دهند؟

شاید این نکته که چنین تصمیماتی به خصوص هنگامی که آن را ذیل شرع  قرار می‌دهیم آسیب هایی جدی به نگاه مردم به شرع خواهد زد بسیار مهمتر از ظلمی است که در حق منتخبان مردم همچون مینو خالقی و سپنتا نیکنام می‌شود. با نگاهی به مفاهیم دینی شاهد آن هستیم که حتی بزرگان دین نیز بدون خواست و اراده اکثریت امکان و تمایلی برای حکومت بر مردم نداشتند، پس چگونه ممکن است که از چنین شرعی چنان تصمیمی برآید؟!

آقای یزدی می‌گوید در جلسه فقهای شورای نگهبان برای بررسی این موضوع برای شش فقیه حاضر در جلسه موضوع کاملا بدیهی بوده است. به بیان دیگر از نظر فقهای محترم شورای نگهبان این موضوع که در صورت انتخاب فردی از اقلیت مذهبی در شهری با اکثریت مسلمان می‌توان این انتخاب اکثریت را وتو کرد امری بدیهی است. این شکل مواجهه با رای و خواست مردم را با بیانات رهبری فقید و امروز نظام مقایسه کنیم. به چه نتیجه‌ای خواهیم رسید؟ آیا این تصمیم که مشابه آن برای منتخب مردم اصفهان در انتخابات اخیر مجلس رخ داد زاویه گرفتن از آرمان‌های انقلاب مردم ایران نیست؟

با نگاهی به ابلاغیه دبیر شورای نگهبان در این باره شاهد آن هستیم که آنچه فقهای شورای نگهبان را به این تصمیم رسانده است جمله‌ای از بنیانگذار جمهوری اسلامی در سال58 است. برهمین اساس بهتر آن است که اعضای شورای نگهبان به جای آن که تصمیم خود را پشت شرع و قانون اساسی پنهان کنند همین نکته را مطرح کنند که ما بر اساس یک جمله از رهبر فقید انقلاب به این تصمیم رسیده ایم. و البته در صورت چنین اظهارنظری آنگاه با کرور کرور جملاتی از مرحوم امام درباره اهمیت بی بدیل رای اکثریت در نظام جمهوری اسلامی مواجه خواهند شد.
مرجع : روزنامه بهار