به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۳۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۰۴ ساعت ۰۱:۰۱
کد مطلب : ۱۳۸۹۱۸

مجلس نمایندگان آمریکا ۳ طرح علیه جمهوری اسلامی و حزب‌الله تصویب کرد

گروه بین‌الملل: قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا در روزی پر کار و جلسه‌ای طولانی پس از تصویب دو طرح و یک قطعنامه ضد حزب‌الله لبنان، قطعنامه‌ای که خواستار اعمال تحریم‌های تازه علیه برنامه موشکی ایران است را به تصویب رساندند. جزئیات مصوبه‌های امشب مجلس نمایندگان آمریکا علیه برنامه موشکی ایران و حزب الله لبنان به شرح زیر است:
مجلس نمایندگان آمریکا ۳ طرح علیه جمهوری اسلامی و حزب‌الله تصویب کرد
طرح موسوم به «قانون موشک‌های بالستیک ایران و اجرای تحریم‌های بین‌المللی» که از سوی «اد رویس» رئیس جمهوری‌خواه این کمیته ارائه شده، مستقیما تحریم تازه‌ای علیه برنامه موشکی ایران اعمال نمی‌کند، اما راه را برای اعمال تحریم‌های تازه از سوی دولت آمریکا باز می‌کند.
«رویس» در صحبت‌‌های آغازین خود در صحن علنی مجلس نمایندگان گفت که تصویب این طرح به رئیس‌جمهور آمریکا ابراز لازم برای مقابله با برنامه موشکی ایران را می‌دهد. وی همچنین گفت در حال حاضر ۳۲۳ نفر از این طرح حمایت می‌کنند.
«الیوت انگل»، عضو ارشد کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا هم در اظهارات خود خواستار حمایت اعضای هر دو حزب از این طرح شد. وی گفت: «ما هنگامی که بحث ایران به میان می‌آید بایستی متحد باشیم.»
در ابتدای این طرح، با اشاره به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که از ایران خواسته بر روی موشک‌های بالستیکی که برای داشتن توانمندی حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده‌اند، کار نکند، آمده است: «سیاست ایالات متحده این است که از هرگونه فعالیت ایران در ارتباط با موشک‌های بالستیکی که برای داشتن توانمندی حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده‌اند، از جمله شلیک با استفاده از چنین فناوری‌های موشکی، جلوگیری کند.»
این طرح که باید پس از کمیته در صحن اصلی مجلس نمایندگان و سپس سنا هم به تصویب برسد، دولت آمریکا را موظف می‌کند که نهایتا ظرف ۹۰ روز پس از تبدیل این طرح به قانون، گزارشی در مورد «زنجیره تأمین» و افراد و شرکت‌هایی که «برنامه موشکی ایران را به میزان چشمگیری تسهیل کرده، پشتیبانی کرده یا به نحوی دیگر کمک کرده باشند»، به کنگره ارائه کند.
پراکندگی جغرافیایی زنجیره تأمین و ارزیابی از توانمندی بومی ایران در تولید اقلام مربوط به موشک از دیگر مفادی است که باید به کنگره ارائه شود. این گزارش غیرطبقه‌بندی شده خواهد بود، اما می‌تواند ضمایم طبقه‌بندی‌شده داشته باشد.
در صورتی که دولت در آن گزارش اعلام کند که آزمایش موشکی ناقض قطعنامه بوده، باید فهرستی از افرادی که دستور آزمایش را داده‌اند یا آن را فرماندهی کرده‌اند، به کنگره ارائه کرده و بگوید که آیا این افراد پیش از این در فهرست تحریم هستند یا نه. دولت همچنین باید اعلام کند که قصد دارد چه اقداماتی در پاسخ به این آزمایش انجام دهد.
این طرح رئیس‌جمهور را موظف می‌کند که افرادی را که دانسته به برنامه موشکی ایران کمک کرده و تحریم‌های موشکی و تسلیحاتی ایران را نقض کرده‌اند، در فهرست تحریم قرار دهد.
دولت آمریکا همچنین موظف بود تا ظرف 120 روز پس از تبدیل این طرح به قانون و پس از آن هر 90 روز یکبار، به کنگره در مورد «اطلاعات موثق» که نشان دهد ایران برای دور زدن تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی تلاش کرده، گزارش دهد.
مصوبه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان تاکنون از سوی 320 عضو این مجلس 435 نفری مورد حمایت قرار گرفته و تصویب نهایی آن در مجلس نمایندگان قطعی به نظر می‌رسد.

مجلس نمایندگان آمریکا پس از تصویب دو طرح ، یک قطعنامه هم علیه حزب‌الله لبنان صادر کرد

قطعنامه شماره 359 از اتحادیه اروپا می‌خواهد کل حزب‌الله لبنان را به عنوان سازمان تروریستی اعلام کرده و فشارها را بر این گروه‌ و اعضای آن افزایش دهد. اتحادیه اروپا در حال حاضر، شاخه نظامی حزب‌الله لبنان را در فهرست تحریم قرار داده است. 
این قطعنامه با بیان ادعاهای اثبات‌نشده، حزب‌الله را به انجام حملات تروریستی در سراسر دنیا متهم کرده و خواستار همکاری اعضای اتحادیه اروپا برای افزایش فشار بر این گروه شده است. 
مسدود کردن دارایی‌های حزب‌الله در اروپا، صدور قرار تعقیب علیه اعضای آن و تلاش برای قطع منابع مالی این گروه، اقداماتی هستند که مجلس نمایندگان آمریکا خواستار انجام آن توسط اتحادیه اروپا شده است.

مجلس نمایندگان آمریکا دومین طرح برای تشدید تحریم‌ها علیه حزب‌الله لبنان را تصویب کرد

جزئیات دومین مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا علیه حزب‌الله لبنان

🔹طرح شماره ۳۳۲۹ توسط «اد رویس»، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا ارائه شده و مورد حمایت قانونگذاران هر دو حزب قرار دارد.

🔹این طرح خواستار اصلاح متن یک قانون مصوب سال ۲۰۱۵ علیه حزب‌الله لبنان به منظور تشدید تحریم‌ها علیه این گروه است. 

🔹«اد رویس»، در بند ۱۰۱ این طرح تلاش کرده با اصلاح متن «قانون قطع منابع مالی بین‌المللی حزب‌الله مصوب سال ۲۰۱۵»، جزئیات بیشتری درباره سازمان‌ها و شرکت‌هایی که بایستی به بهانه همکاری با حزب‌الله هدف تحریم واقع می‌شوند، ارائه کند.

🔹در بند ۱۰۱ آمده است: «رئیس‌جمهور بایستی در تاریخ اجرایی شدن این بند یا بعد از آن، تحریم‌های مشخص‌ شده در بخش فرعی b را علیه تمامی اشخاص خارجی که به تشخیص رئیس‌جمهور آگاهانه اقدام به کمک‌رسانی، حمایت یا تأمین حمایت‌های مادی، مالی یا فناوری برای هر یک از موارد زیر کرده‌اند، اعمال کند:

(۱) سازمان «بیت‌المال»، «جهادالبناء»، «انجمن حمایت از مقاومت اسلامی در لبنان»، «اداره روابط خارجی حزب‌الله»، «سازمان امنیت خارجی» یا هر یک از سازمان‌های تابعه و جانشین آنها؛
(۲) تلویزیون المنار، رادیو النور، گروه رسانه‌ای لبنان یا هر یک از سازمان‌های تابعه و جانشین آنها؛
(۳) هر فرد خارجی که بنا به تشخیص رئیس‌جمهور وارد فعالیت‌های درآمدزایی یا جذب نیرو برای حزب‌الله شده باشد؛ یا
(۴) هر فرد خارجی که تحت مالکیت یا کنترل اشخاص خارجی توصیف‌شده در پاراگراف‌های (1)، (2) و (3) باشد.

🔹در بخش فرعی «b» از رئیس‌جمهور خواسته از تمامی اختیاراتش برای مسدود کردن دارایی‌ها و منع سفر افراد مرتبط با بندهای بالا استفاده کند. 

🔹 «اد رویس» در بند۱۰۳  از این طرح خواستار تحریم کشورهای خارجی شده که از گروه حزب‌الله لبنان حمایت می‌کنند. 

🔹بند دیگری از طرح، وزیر خارجه آمریکا را موظف می‌کند ظرف حداکثر ۱۸۰ روز گزارشی درباره راهبرد آمریکا برای «جلوگیری از فعالیت‌های خصمانه ایران و تضعیف و مختل کردن شبکه‌های غیرقانونی حزب‌الله در نیمکره غربی»  به کمیته‌های مقتضی کنگره ارائه کند.