کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بدهی30هزارمیلیاردی شهرداری تهران

6 آبان 1396 ساعت 11:01

گروه جامعه: شهردار تهران گفت: بدهی قطعی این شهرداری که تاکنون محاسبه شده 30 هزار میلیارد تومان است.


محمدعلی نجفی عصر جمعه در نشست پایانی اجلاس شهرداران کلانشهرهای کشور در مشهد زود: 18 هزار و 500 میلیارد تومان از این میزان بدهی بانکی و 9 هزار میلیارد تومان آن بدهی شهرداری تهران به پیمانکاران است.
وی به سه هزار میلیارد تومان نیز بدهی متفرقه شهرداری تهران نیز اشاره و بیان کرد: با توجه به افت شدید درآمدهای شهرداریها باید عوارض این نهاد به خود شهرداریها پرداخت شود.شهردار تهران ادامه داد: با روشهای قدیمی نمی توان شهرها را اداره کرد. باید راه حلهای جدید پیدا کرد و درآمدهای پایدار نظیر عوارض، جایگزین درآمدهای ناپایدار و تراکم فروشی شود.نجفی بر استفاده از سرمایه های داخلی و خارجی برای توسعه شهرها تاکید و بیان کرد: چندین سال پیش در قانون مصوب شد مبلغ 2 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای توسعه راه آهن شهری به شهرها تخصیص یابد اما این قانون در زمان دولت دهم اجرا نشد. هم اکنون به دنبال احیای آن هستیم که در صورت اجرایی شدن بخش زیادی از مشکلات کلانشهرها در حوزه حمل و نقل ریلی برطرف خواهد شد.

وی گفت: وجود بدهیها در کنار کمبود درآمدها چالش بزرگی برای شهرداریهای کلانشهرها ایجاد کرده که با همراهی مجلس و دولت باید این چالش رفع شود.نماینده شهرداران کشور در نشستهای هیات دولت همچنین در خصوص مطالبات شهرداریها از دستگاههای اجرایی گفت: در این خصوص اختلاف نظرهایی بین دستگاههای دولتی و شهرداریها وجود دارد لذا مقرر شده با تشکیل کمیته ای مشترک رقم واقعی این مطالبات مشخص شود.
وی افزود: مدیریت یکپارچه شهری تاکنون به صورت شعاری مطرح بوده و تحقق پیدا نکرده است. دولت تاکنون موفق به طراحی نظامی برای اجرای این ایده نشده ولی به جای مدیریت یکپارچه شهری باید مدیریت هماهنگ شهری با محوریت شهرداریها ایجاد شود.

نجفی در خصوص تعامل با دولت نیز گفت: باید از دولت با حداکثر توان حمایت کرد. مشکلات دولت مشکلات ما است و مشکلات شهرداریها نیز برای دولت در اولویت می باشد.وی افزود: تاکنون نشستهای متعددی با وزرای دولت برای رفع مشکلات فی مابین شهرداریها و دولت برگزار شده و با تاکید ریاست جمهوری برای نوسازی بافتهای فرسوده کمیته مشترکی به منظور تهیه طرح نوسازی بافت فرسوده تهران تشکیل شد که در صورت تصویب در هیات دولت این طرح در تمامی شهرها قابلیت اجرا خواهد داشت.شهردار تهران در خصوص دستورالعملهای برج سازی و ضوابط ایمنی آنها نیز گفت: در دوره قبلی مدیریت شهری تهران قرار بود ضوابط مربوط به بلندمرتبه سازی و ایمن سازی برجها با توافق وزارت راه و مسکن و شهرسازی تدوین شود ولی به دلیل اختلاف شدید شهردار وقت تهران با وزارت راه این دستورالعمل تهیه نشد.

وی افزود: طرح تفصیلی تهران نیز امسال به پایان می رسد. ضوابط مربوطه در دست تدوین هستند و در طرح جدید لحاظ می شوند.نجفی ادامه داد: برای اینکه بتوان با چالشهای پیش روی مدیریت شهری مبارزه کرد نیازمند ایجاد درک مشترک بین مدیران شهری، دولت و همه قوا هستیم.گردهمایی شهرداران کلانشهرهای کشور روز جمعه با حضور شهرداران تهران، مشهد، اصفهان، قم، شیراز و اهواز به میزبانی شهرداری مشهد با هدف هم افزایی و ارائه راه حل مشکلات مدیریت شهری برگزار شد.


کد مطلب: 139002

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/139002/بدهی30هزارمیلیاردی-شهرداری-تهران

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir