کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پوست در تنظیم فشار خون نقش دارد

6 آبان 1396 ساعت 10:19

گروه علمی: یافته های جدید محققان انگلیسی و سوئدی نشان می دهد که پوست نقش عمده ای در تنظیم فشار خون و ضربان قلب دارد.


به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی علمی ساینس دیلی، پوست به عنوان گسترده ترین اندام که به طور معمول دو متر مربع در بدن انسان ها گسترده شده است، فشار خون و ضربان قلب را در پاسخ به تغییرات میزان اکسیژن موجود در محیط زیست تنظیم می کند.فشار خون بالا با بیماری های قلبی و عروقی؛ مانند حمله قلبی یا سکته مرتبط است. اما برای موارد بیشماری از فشار خون بالا معمولا همراه با کاهش جریان خون از طریق رگ های خونی در پوست و دیگر بخش های بدن، دلیلی پیدا نشده است.تحقیقات گذشته نشان داده بود وقتی بافتی در بدن از اکسیژن محروم باشد؛ مانند حضور در ارتفاعات، در معرض آلودگی هوا یا سیگار یا چاقی بودن؛ جریان خون به آن بافت افزایش می یابد.در این شرایط افزایش جریان خون با پروتئین های اچ آی اف یا فاکتور القای هیپوکسی (سازگاری با فشار اکسیژن پایین) کنترل می شود.

گروهی از محققان دانشگاه کمبریج و موسسه کارولینسکا سوئد/Karolinska Instituteبرای بررسی نقش پوست در جریان خون موش های آزمایشگاهی را در شرایط اکسیژن کم قرار دادند. این موش ها از نظر ژنتیکی طوری تعدیل شده بودند که نتوانند یک یا دو پروئتین اچ آی اف را در سطح پوست تولید کنند.پروفسور راندال جانسون/Professor Randall Johnson از گروه فیزیولوژی، توسعه و عصب شناسی دانشگاه کمبریج می گوید: 9 مورد از 10 مورد فشار خون بالا خود به خود و بدون دلیل مشخصی روی داد.وی افزود: بیشتر تحقیقات در این زمینه به نقش اندام هایی مانند مغز، قلب و کلیه ها پرداخته است و در مورد نقش دیگر بافت ها و اندام ها کمتر می دانیم. تحقیقات ما برای بررسی و درک واکنش بین پوست و سیستم قلب و عروقی انجام شد.

محققان پی بردند واکنش نسبت به سطح پایین اکسیژن در موش های فاقد پروتئین های فاکتور القای هیپوکسی در مقایسه با موش های معمولی فرق داشت و این امر ضربان قلب، فشار خون، دمای پوست و سطوح کلی فعالیت را تغییر داد.علاوه بر این محققان نشان دادند واکنش موش های عادی و سالم به کمبود اکسیژن پیچیده تر از تصورات قبلی بود. فشار خون و ضربان قلب در 10 دقیقه اول افزایش می یابد، در بازه زمانی 36 ساعت بعد روند مشابهی را طی می کند و بعد از آن کاهش می یابد و طی 48 ساعت بعد از تحمل کمبود اکسیژن میزان فشار خون و ضربان قلب به سطح عادی برمی گردد.این یافته ها نشان می دهد واکنش های پوست به سطح پایین اکسیژن تاثیرهای اساسی بر شیوه توزیع خون در بدن توسط قلب دارد.

اندرو کوبرن/Andrew Cowburn محقق سرپرست این مطالعه از دانشگاه کمبریج نیز می گوید: سطح ناکافی اکسیژن به صورت موقت یا دائم متداول است و می تواند به دلایل زیست محیطی یا مصرف دخانیات یا چاقی روی دهد.جانسون معتقد است: با در نظر گرفتن اینکه پوست گسترده ترین اندام بدن ماست، شاید زیاد باعث تعجب نباشد که در تنظیم چنین سازوکار بنیادینی مانند فشار خون نقش مهمی داشته باشد؛ اما این امر نشان می دهد باید به دیگر اندام ها و بافت ها در بدن نیز توجه کنیم و ببینیم آنها چطور در افزایش فشار خون تاثیر دارند.


کد مطلب: 139004

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/139004/پوست-تنظیم-فشار-خون-نقش

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir