به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۰۹ ساعت ۱۱:۲۹
کد مطلب : ۱۳۹۲۰۵
جنگ هشت ساله براي حيوانات وحشي در غرب کشور ويرانگر بود

آیا یوزپلنگ ایرانی درحال انقراض است؟

گروه جامعه: تعداد یوزپلنگ‌های باقی مانده ایران کم است. آخرین گونه‌های این حیوان در معرض انقراض همیشگی هستند. سوال اینجاست برای محافظت از این حیوانات چه اقداماتی صورت گرفته است؟
آیا یوزپلنگ ایرانی درحال انقراض است؟
طرفداران محیط زیست ایرانی برای محافظت از آخرین یوزپلنگ‌های آسیایی که تعداد آن‌ها ۵۰ یوزپلنگ است، بسیج شده‌اند. این حیوانات با خطراتی مانند کشته شدن در اثر تصادفات جاده‌ای، کمبود غذا و سگان کشاورزان مواجه هستند.رجب علی کارگر، معاون رئیس پروژه ملی محافظت از یوزپلنگ آسیایی گفته "آخرین باری که تله تصویری ما، از یک یوزپلنگ در اینجا (عکس گرفت)، دو سال پیش بود. اما ما مطمئن هستیم که یوزپلنگ‌ها هنوز در منطقه حضور دارند."
 
آیا یوزپلنگ ایرانی درحال انقراض است؟
 
یوزپلنگ‌های آسیایی با خطرات مهمی مواجه هستند. طبق گفته هومن جوکار، رئیس پروژه محافظت از این حیوان، ایران پس از اینکه متوجه شد که آخرین کشوری است که دارای، یوزپلنگ آسیایی است، این پروژه را در سال ۲۰۰۱ با کمک سازمان ملل متحد، به راه انداخت.این پروژه یک شبکه متشکل از ۹۲ محیط‌بان آموزش دیده است که مساحتی به وسعت شش میلیون هکتار در مرکز و شمال ایران را پوشش می‌کند.سال گذشته در استان سمنان ۲۰ رویت یوزپلنگ صورت گرفته است. 
 
آیا یوزپلنگ ایرانی درحال انقراض است؟
 
جوکار اظهار کرد "بسیاری معتقدند که بدون این برنامه یوزپلنگ به طور کلی در ایران منقرض می‌شد."
جنگ هشت ساله میان ایران و عراق، برای حیوانات وحشی بخصوص در مرزهای غربی کشور ویرانگر بود. تا قبل از کشف عقب نشینی آن‌ها به مناطق صحرایی مرکزی، مدتی گمان می‌رفت که یوزپلنگ‌ها منقرض شده‌اند.در دوران اخیر، مشکلات بزرگی برای یوزپلنگ‌ها بوجود آمده است: ماشین‌ها، کشاورزان و نبود غذا.جوکار خاطرنشان کرد: وقتی که ما پروژه را به راه انداختیم، بزرگترین خطر فقدان غذا بود.
 
محیط‌بانان بر پرورش تعدادی از آهوی کوهی و خرگوش جهت تغذیه یوزپلنگ‌ها تمرکز کردند که بسیار موفقیت‌آمیز بود. با این حال، ماشین‌ها و کشاورزان هنوز خطر ایجاد می‌کنند.جوکار افزود: امروزه، یوزپلنگ‌ها مناطق خود را ترک کرده و به روستا‌ها نزدیک می‌شوند. کشاورزان و سگان‌شان یوزپلنگ‌ها را برای محافظت از گله‌هایشان می‌کشند. زور چند سگ بیشتر از یک یوزپلنگ است.در ۱۶ سال گذشته بیش از ۲۰ یوزپلنگ در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست داده‌اند. 
 
آیا یوزپلنگ ایرانی درحال انقراض است؟
 
از اوایل سپتامبر یک کارزار جدید به رهبری هدیه تهرانی، بازیگر معروف، صرفا ظرف یک ماه چیزی حدود هشت میلیارد ریال، برای تغییر موقعیت مکانی مزرعه‌ها جهت کاستن از برخوردها با یوزپلنگ‌ها جمع‌آوری کرد. جوکار گفته که این بزرگترین بسیج جامعه مدنی بود که او دیده است.امیدهایی درباره یک زوج یوزپلنگ که در پردیسان نگهداری می‌شوند، وجود دارد. نخستین حاملگی ماده یوزپلنگ ناکام ماند، اما سرپرست‌ها می‌گویند که این زوج در حال جفت‌گیری هستند.