به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۰۹ ساعت ۱۷:۲۸
کد مطلب : ۱۳۹۲۳۵
جهانگیری:

عده‌ای آدم بیکار خط و نشان می‌کشند

گروه سیاسی: معاون اول رئیس جمهوری در مراسم تودیع و معارفه وزیر علوم گفت: سال‌های اخیر نظام علمی کشور با یک شرایط مساعدی رو به رو شده است. البته برخی جاها هم مشکل داریم که باید توجه شود.
به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری در مراسم تودیع و معارفه وزیر علوم گفت: وزارت علوم جای مهمی است و خیلی مدیران متعهدی را رئیس‌جمهور زیر حکمشان را امضا کرده که این تعداد بی‌سابقه بوده است. آقایان توفیقی، فرجی‌دانا، دانش‌آشتیانی، نیلی، نجفی، هاشمی و غلامی کسانی هستند که مطرح شدند. دانشگاه جای بسیار مهم و حساسی است و همه توجه دارند که فردی انتخاب شود که از همه جهات مورد قبول قرار بگیرد و نقش ایفا کند.
 
کارهای ماندگار فرهادی در تاریخ آموزش‌عالی ثبت خواهد شد
وی با اشاره به خدمات سیدضیا هاشمی اظهار داشت: آقای هاشمی در مقطع سختی سرپرست شد. هر ساله در آغاز سال تحصیلی، دانشگاه‌ها و مدارس با مسایل اصلی روبه‌رو هستند و ایشان خوب عمل کردند. از خدمات آقای هاشمی تشکر می‌کنم.معاون اول رئیس‌جمهور افزود: آقای فرهادی نیز یک مدیر خدوم و یک شخصیت علمی هستند که در دولت‌های مختلف ایفای نقش کردند. ایشان در دوره اصلاحات و دفاع مقدس و هم در دولت یازدهم کارهای شایسته‌ای را انجام دادند. همچنین مراتب تشکر خودم و رییس‌جمهور و هیات دولت را از ایشان اعلام می‌کنم. کارهای ماندگار ایشان در تاریخ اموزش عالی ثبت خواهد شد. در واقع مجموعه مدیریت توانمندی در زمان آقای فرهادی حاکم بوده است.
 
با وفور فارع‌التحصیلی مواجه هستیم  
جهانگیری با اشاره به اینکه غلامی چهره بی‌ادعا، متواضع، با متانت، صبور و مثال زدنی است، تصریح کرد: امروز تقدیر به گونه‌ای بود که آقای غلامی در راس وزارت علوم قرار بگیرد و امیدوارم خداوند به دوستان کمک کند و دانشگاه‌های کشور نیز باید کمک کنند که دولت دوازدهم از یک ثبات مدیریت وزارت علوم برخوردار باشد.وی با بیان اینکه با وفور فارع‌التحصیلی مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: یک وقتی هست که از دانشگاه‌ها انتطار دیگری داریم و فکر می‌کنیم که دانشگاه، نقطه شناسایی مسایل کشور و پیدا کردن راه‌حل مسائل کشور است و این انتظار بزرگی است اما دور از توان نیست. در سال‌های اخیر نظام علمی کشور با شرایط مساعدی روبه‌رو شده است. البته برخی جاها هم مشکل داریم که باید به آنها توجه شود.
 
دانشگاه باید مرکز همه تحولات و تغییرات کشور باشد
جهانگیری با یادآوری اینکه از گذشته و در دولت یازدهم ارتباط خوبی با دانشگاه داشتم و در جریان مسائل دانشگاه‌ها هستم، ابراز داشت: توسعه کشور جز از طریق توسعه علمی امکان‌پذیر نیست. مقام معظم رهبری بارها برای توسعه علم و فناوری مایه گذاشتند و سعی کردند به یک گفتمان عمومی تبدیل شود و در همه بخش به عنوان مساله جدی در دستور کار قرار گیرد.وی ادامه داد: هرکدام از جهت‌گیر‌ی‌های مدیران رده بالای کشور کشور را که نگاه می‌کنیم، اشتراک این جهت‌گیری‌ها آن است که دانشگاه باید مرکز همه تحولات و تغییرات کشور باشد. لذا باید به مسایلی که دانشگاه‌ها با آن مواجه هستند، توجه کرد.
 
نظام پژوهشی کشور گرفتار چندپارگی است
معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه نظام پژوهشی کشور متاسفانه گرفتار چندین مساله ازجمله چندپارگی است، عنوان کرد: دانشگاه نباید مدیریتش چندپاره باشد. دانشگاه باید در بودجه و جذب اساتیدش و اداره دانشگاه قدرت داشته باشد و قدرتش و استقلالش نباید از آن گرفته شود.
 
امنیت، استقلال و منزلت استاد نباید از او گرفته نشود  
جهانگیری اضافه کرد: در دوره قبل تلاش کردیم در بحث هیات امنایی دانشگاه‌ها فقط استقلال بودجه‌ای مطرح نباشد. جهت‌گیری کشور باید این باشد که امنیت، استقلال و منزلت استاد نباید از او گرفته نشود و اگر تشکل‌های سیاسی و علمی آسیبی دیده، باید آنها را بازسازی کنیم. فکر می‌کنم در دولت یازدهم تلاش خوبی انجام گرفت ولی این مسیر نیازمند ادامه راه است. باتوجه به رویکرد و شخصیت غلامی می‌شود به ایشان امیدوار بود. ایشان از سوابق اجرایی خوبی برخوردار است.وی با بیان اینکه در زمینه توسعه علمی، باید دانشگاه‌ها تجهیز شوند، یادآور شد: یک زمانی گفته شد که ارتباط ما با اکثر مجله‌ها قطع شده و اینکه آیا ما پول نداشتیم که بپردازیم؟ خیر. ما کشور پولداری هستیم. ممکن است که کشور را بد اداره کنیم و از پولمان خوب استفاده نکنیم. مثل بچه پولداری که گاهی دیگر پول ندارد و گرسنه می‌شود. در بخش تجهیزات دانشگاهی با آقای فرهادی تفاهم کردیم و من گفتم کشورهایی هستند که وام‌های بلندمدت به ایران می‌دهند اما با معطلی که صورت گرفت، وزارت نیرو وارد عمل شد. این پول به درد آموزش و محیط زیست می‌خورد.
 
به پارک‌های علم و فنادری دل بسته‌ایم
معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه ما به پارک‌های علم و فنادری دل بسته‌ایم، بیان کرد: باید برای جوانان فارع‌التخصیل اشتغال ایجاد شود؛ اشتغالی که متناسب یک جوان تحصیلکرده بوده و بازدهی خوبی هم داشته باشد. در دانشگاه‌های تهران اتفاق مهمی در حال وقوع که اصلا منعکس نشده است. مردم فکر می‌کنند که دانشگاه فقط تربیت نیروی انسانی را برعهده دارد حال آنکه این پارک‌ها بسیار حایز اهمیت هستند.جهانگیری افزود: ارتباط صنعت و دانشگاه بسیار مهم است. اقتصاد ما به نفت وابسته بوده است و این سال‌ها وابستگی کمتر شده و به حدود ۳۵ الی ۳۶ درصد رسیده است.
 
قتصاد مقاومتی فقط برای دوران تحریم نیست
وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها در راستای اقتصاد مقاومتی می‌توانند بیشتر کمک کنند، تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی فقط برای دوران تحریم نیست. ما کشوری هستیم که در آن عده‌ای آدم بیکار نشسته‌اند و خط و نشان می‌کشند. البته ما که گوش نمی‌کنیم و کار خودمان را انجام می‌دهیم. می‌شود اقتصاد را گونه‌ای ساخت که از تکانه‌های بیرونی خیلی آسیب نبیند. اینکه چگونه اقتصاد را از نفت جدا کنیم باید مورد توجه قرار گیرد و تنها چیزی که اقتصاد می‌تواند به آن متکی باشد، فکر جوان‌هایش است.