به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۱۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۱۰ ساعت ۱۱:۰۹
کد مطلب : ۱۳۹۲۶۶
نقدی در مورد راه حل‌های آقای نوبخت برای بدهی‌های فوتبال و...

افزایش مطالبه بانوان با آزادی زنان عربستان

افزایش مطالبه بانوان با آزادی زنان عربستان
محمد سررشته داری- روزنامه بهار
حرف‌های سخنگوی دولت در مورد ورود بانوان بدون تنش به ورزشگاه‌ها و همچنین در مورد پرداخت بدهی‌های تیم‌های مردمی برای عدم حذف از لیگ قهرمانان آسیا بازتاب‌های مختلفی در جامعه داشته است، اول اینکه خواست حضور بانوان در ورزشگاه موضوعی است که هم دولت و هم ملت تسریع آن را می‌خواهند و دوم اینکه برخی می‌گویند بدهی‌ها باید از صدا و سیما که درآمد زیادی از این فوتبال داشته باید گرفته  شود.حرف‌های آقای نوبخت سخنگوی دولت را می‌خوانیم، در حرف‌های ایشان دو بخش مختلف و بسیار مهم و استراتژیک وجود دارد که باید در مورد آنها نوشت.

محمد‌باقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری خود که در حاشیه بازدید وی از نمایشگاه مطبوعات در مصلی تهران برگزار شد، در مورد حضور زنان در ورزشگاه‌ها گفت:
«1- موضع دولت در خصوص حضور بانوان در ورزشگاه‌ها روشن است. امیدواریم بدون تنش این موضوع حل شود.
2- نوبخت در خصوص مشکلات مالی باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال گفت: بدهی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال را دولت تقبل می‌کند و این موضوع را به سازمان برنامه و بودجه فرستاده‌ایم و کارگروهی هم برای آن مشخص شده است. ان‌شاءالله نخواهیم گذاشت که مشکلی برای این دو باشگاه در آسیا ایجاد شود.»

ورود بانوان به ورزشگاه ها
بخش اول حرف‌های آقای نوبخت مربوط به مطالبه ای است که به وضوح در جامعه دیده می‌شود و از آن مهمتر اینکه جزو خواسته‌های دولت بوده است. این مهم البته هنوز به سرانجام نرسیده اما در متن حرف‌های جناب نوبخت مشخص است که موانعی برای انجامش وجود دارد.
اینکه آقای نوبخت می‌گوید: « امیدواریم بدون تنش این موضوع حل شود» مشخص می‌کند علیرغم خواست جامعه در این رابطه مخالفت‌هایی وجود دارد که باید حل شود. برخی این مسائل را مذهبی می‌دانند اما در جامعه شیعه ای که پیشرو در برابری بانوان و آقایان بوده و در همه نقاط کشور چه در تقابل با تحریم ها، چه در جنگ و دفاع مقدس و چه در راهبرد جامعه به سوی توسعه بانوان دوشادوش مردان حضور داشته اند باور اینکه مشکلاتی در این رابطه وجود دارد اندکی سخت است. به هر حال در جامعه ایران برخلاف بسیاری از جوامع عقب مانده بانوان در کمال امنیت و آرامش در کشور حضور داشته اند و برای کشور تلاش کرده اند.با این حال نوبخت  اجرای بدون تنش را در درون متن حرف هایش پیشنهاد می‌دهد تا ظرافت کلامش به عنوان سخنگوی دولت را دوباره به رخ بکشد.

سرعت بیشتر در اجرای این خواست جامعه
به هر حال وقتی حتی در عربستان  که از نظر فرهنگی و مذهبی از ما عقب تر است این موضوع آزاد اعلام می‌شود مطالبه جامعه هم بسیار بالاتر می‌رود چرا که در بسیاری مواقع بانوان در ورزشگاه بوده اند و آب هم از آب تکان نخورده است. خود آقای خاتمی که رئیس جمهور بودند این موضوع را باز کردند و اجرایی اش کردند و طبیعی است که جامعه امیدوار است این اتفاق ساده به زودی رخ دهد و بانوان هم بتوانند به ورزشگاه بیایند و برای پرچم کشورشان آرزوی موفقیت داشته باشند و ورزشگاه‌ها هم از حالت تجرد به حالت خانوادگی سوق داده شود تا ادبیات این بخش از جامعه هم آرام آرام اصلاح شود.
به هر حال هرکجا که خانواده وارد ماجرا می‌شود به خودی خود بسیاری از مشکلات از جمله توی صف ایستادن یا استفاده از کلمات بی ربط حل می‌شود. بخش دیگری که از نوبخت و کلماتش می‌توان بیرون کشید سرعت خواهندگی دولت در این مسیر است و می‌توان از این کلمات فهمید که دولت می‌خواهد به زودی وارد این ماجرا شود وگرنه نوبخت هم مثل برخی دیگران بسیار بعید و دور حرف می‌زد و در مورد ساختار و فیزیک و در حال بررسی بودن سخن می‌گفت.
بخش دوم حرف‌های آقای نوبخت تفسیر‌ها و منتقدان متفاوتی دارد:

بدهی را از جیب دولت ندهید
الف- برخی معتقدند که دولت نباید پول بیت المال را صرف توپ بازی برخی بازیکنان کند. آنها بر این باورند که لازم نیست فوتبال اینقدر هزینه داشته باشد و بهتر است اعداد و ارقام در این بخش پایین بیایند. حتی برخی پا را فراتر می‌گذارند و می‌گویند این بدهی‌ها باید پرداخت نشوند و پرسپولیس و استقلال و تراکتور سازی و ... بهتر است به دلیل عدم مدیریت صحیح آنها تنبیه شوند و بساط فوتبال یا جمع شود یا اینکه شرایط درست شود و پرسپولیس و استقلال و .... به بخش خصوصی واگذار شوند و کار تمام شود.در این بخش به طور کلی منتقدان خواستار عدم پرداخت پول هستند اگر چه برخی تصحیح می‌خواهند و بعضی هم تعدیل.
بدهی را از جیب صدا و سیما بدهید
ب- برخی دیگر معتقدند دولت باید این پول را پرداخت کند چون سال هاست که صدها میلیارد تومان از کنار این تیم‌ها و فوتبال به جیب صدا و سیما رفته و آنها نه تنها حق پخش تلویزیونی نداده اند بلکه آگهی زیادی در تمام شبکه‌های استانی داده اند و پولش را گرفته اند حالا چند میلیارد برای بدهی‌ها پرداختن اصلا موضوع بزرگی در این مسیر محسوب نمی‌شود.
در واقع این بخش از منتقدان معتقدند بدهی این تیم‌ها بسیار بسیار کمتر از طلب آنها از صدا و سیماست و البته این منتقدان به این توجه نمی‌کنند که صدا و سیما بخشی از دولت نیست و حساب و کتابش سوا است شاید بحث آنها اینست که صدا و سیما باید این پول را بدهد نه دولت.
با این حال در کل این حرف غلط به نظر نمی‌رسد چون آنها کل بیت المال را یک کیسه می‌دانند و می‌گویند بخشی از درآمد‌های این تیم‌ها باید به خودشان برگردد.
پی نوشت: در مجموع به نظر می‌رسد باید تلفیقی از بخش اول و دوم منتقدان پرداخت بدهی‌ها توسط دولت را در هم آمیخت. چون واقعا دلیلی ندارد که دولت از بیت المال پول به این تیم‌ها بدهد چرا که فوتبال دارای سیستمی بین المللی است که پولش را در می‌آورد. فقط کافی است که آنها را به بخش خصوصی واگذار کنیم و در نهایت هم قوانین درآمد زایی را به سود بخش خصوصی تغییر بدهیم تا فوتبال خودش با اسپانسر‌ها و فروش پیراهن و بلیط و حق پخش تلویزیونی روی پای خودش بایستد و مسیر را درست برود.
حمایت از بخش خصوصی
در روزنامه بهار ما بارها در این رابطه مطلب نوشته بودیم و تاکید داشتیم که قوانین باید اصلاح شوند وگرنه آخر این قصه کاملا معلوم است. حالا یکی از شواهد آخر این قصه دیده شده است.
اگر اینبار هم به لطف دولت تدبیر و امید مسیر مسطح شود باز هم همین ماجرا چند ماه و چند سال دیگر دوباره رخ می‌دهد چون این باشگاه‌های دولتی  و خصوصی هیچ منبع مشخص و درستی از درآمد زایی ندارند و به این ترتیب با هر مدیر دیگری و هر نوع کمکی باز هم این باشگاه‌ها بدهکار می‌شوند.
صحیح تر اینست که بدهی‌ها را پرداخت کنیم اما اصول درآمد زایی را هم به اجرا درآوریم و با حمایت از بخش خصوصی مسیر پیشرفت فوتبال را تسطیح کنیم و مدام از بیت المال برای این تیم‌ها هزینه نکنیم. البته این در صورتی جواب می‌دهد که حداقل چند کانال تلویزیونی مثل روزنامه‌های خصوصی داشته باشیم وگرنه همچنان قواعد غلط خواهند بود و این قواعد غلط در ادامه مسیر را خراب می‌کند.

داماو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۸/۱۰ ۱۱:۲۱
حرف زیاد است ولی چه فایده شما که نمیذارید !! (356088)
توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۸/۱۰ ۱۲:۴۴
باعث تاسف است که در مورد مشکلات اجتماعی سیاسی و..زنان در جامعه کهن و اسلامی ایران از عربستان الگو بگیریم
کاش در مورد ازادیهای اجتماعی ورزشی و...بانوان حساسیت مثل تحصیلات عالی زنان بود نه بیشتر و تفکر خشک مقدس مابی (356090)