به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۱۳ ساعت ۱۰:۱۰
کد مطلب : ۱۳۹۳۴۹
مقصد؛ ژاپن، کره جنوبی، چین، ویتنام و فیلیپین

آغاز سفر دوره‌اي دونالد ترامپ به شرق آسیا

آغاز سفر  دوره‌اي دونالد ترامپ به شرق آسیا
گروه بين‌الملل: دونالد ترامپ برخلاف باراک اوباما که به عنوان مرد دیپلماسی و گفتگو شناخته شده بود چندان اهل نشست و برخاست با رهبران سیاسی کشورهای دیگر نیست اما او این بار عزم سفر به چند کشور آسیایی را کرده است و سخنگوی کاخ سفید از آن به عنوان مهمترین سفر رئیس جمهور امریکا یاد کرده است به گفته منابع کاخ سفید مقصد انتخابی ترامپ- آسیا و پاسیفیک نشان از اولویت این حوزه برای استراتژی ترامپ دارد. البته سیاست نگاه به آسیا را اوباما در سالهای آخر ریاست اش طراحی کرد.
 
به گزارش بي بي سي، در عین حال برخی ناظران می گویند هدف این سفر ترامپ ایجاد یک حلقه محاصره به دور کره شمالی است و ممکن است او در این سفر برخی طرح های ماجراجویانه علیه کره شمالی ارائه کند. دونالد ترامپ در سفری که طولانی‌ترین سفر خارجی یک رئیس‌جمهور آمریکا به آسیا در ربع قرن گذشته خوانده شده، واشنگتن را به مقصد توکیو ترک کرده و بنا دارد بعد از ژاپن به کره جنوبی، چین، ویتنام و فیلیپین برود. سفر آقای ترامپ به ژاپن و کره‌جنوبی در حالی آغاز شده که تنش میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ در چند ماه گذشته به اوج خود رسیده و باعث نگرانی بسیاری از رهبران جهان شده که از وقوع یک جنگ اتمی در هراسند.

بر همین اساس، انتظار می‌رود ترامپ در خلال دیدارش از ژاپن و کره‌جنوبی، بر حمایت آمریکا از این دو کشور در برابر تهدیدهای کره‌شمالی، تاکیدی مضاعف کند. اگر چه قرار نیست آقای ترامپ هم‌چون ژنرال جیمز متیس که چند روز پیش به کره‎جنوبی رفته بود از "منطقه غیرنظامی نظامی (دی.ام.زی)" در مرز کره‌جنوبی و کره‌شمالی دیدار کند اما گفته شده رئیس‌جمهور آمریکا برای دیدار با نیروهای نظامی آمریکایی به پایگاه نظامی این کشور در جنوب سئول خواهد رفت.

رئیس جمهور آمریکا که عصر جمعه به همراه همسرش ملانیا در نخستین بخش سفرش از واشنگتن به هاوایی پراوز کرد، قرار است بعد از ژاپن و کره جنوبی به چین برود تا با شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری این کشور که به تازگی دوباره جایگاه خودش را ثبیت کرده است، دیدار کند و به احتمال بسیار زیاد یک بار دیگر پکن را برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای کره‌‎شمالی، تحت فشار بگذارد.

در ویتنام قرار است ترامپ در اجلاس سران سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا-پاسفیک (اَپک) حضور یابد و از هانوی هم بازدید کند. او در آخرین بخش سفرش به فیلیپین خواهد رفت تا در اجلاس سران گروه آسه‌آن (انجمن ملل آسیای جنوب شرقی) در شهر مانیل حضور یابد. آخرین باری که یک رئیس جمهور آمریکا سفری طولانی به آسیا داشته، به روزهای پایانی سال ۱۹۹۱ باز می گردد که جرج اچ.دبلیو. بوش به سفری ماراتن مانند در شرق آسیا رفت و هنگامی که در ژاپن بود از فرط خستگی و در خلال یک جشن، از حال رفت.