به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۱۷ ساعت ۲۱:۴۷
کد مطلب : ۱۳۹۵۷۷
طهماسب مظاهری، رئیس کل پیشین بانک مرکزی:

مشکل موسسات مالی خود بانک مرکزی است نه مردم

گروه اقتصادی: طهماسب مظاهری، رئیس کل پیشین بانک مرکزی در بررسی ورود وزارت کشور به پایش بانک‌ها به نشریه تجارت‌فردا گفته است: اینکه بانک مرکزی توان نظارت بر موسسات مالی و اعتباری را ندارد، مشکل خود بانک مرکزی است و باید این توان را کسب و خود را توانمند کند. چکیده اظهارات وی را در این مصاحبه بخوانید:
مشکل موسسات مالی خود بانک مرکزی است نه مردم
توانمند کردن سازمانی که چنین مسوولیتی دارد، کار سختی نیست. شما به هر کسب‌وکاری که نگاه کنید از نانوایی گرفته تا سوپر مارکت و داروخانه و... هر کدام به تعداد بسیار بسیار زیادی در کشور در حال فعالیت‌اند و یک متولی بر فعالیت همه آنها نظارت می‌کند. 

در شهرستان‌های کوچک و بزرگ اگر برای مثال داروخانه‌ای باز شود وزارت بهداشت نمی‌تواند بگوید چون قدرت شناسایی آن را ندارد، نمی‌تواند بر فعالیت این داروخانه نظارت کند و از بار مسوولیت خود شانه خالی کند. این نظارت از سوی دیگر سازمان‌ها و دستگاه‌ها وجود دارد و در حال انجام است. من حاضرم با وزیر کشور و رئیس کل بانک مرکزی شرط ببندم که اگر ما همین امروز داروخانه‌ای کوچک در یک شهرستان دورافتاده تاسیس کنیم، در کمتر از 24 ساعت وزارت بهداشت یا دستگاه مربوطه برای بررسی مجوز و چگونگی عملکرد آن سر می‌رسد و مانع فعالیت غیرمجاز ما می‌شود. مگر می‌شود نهادی مانند بانک مرکزی بگوید من ابزار یا توانایی نظارت بر همه کشور را ندارم پس بخواهد این وظیفه ذاتی و قانونی را با نهاد و دستگاه دیگری به اشتراک بگذارد؟ 

البته وزارت کشور و استانداری‌ها در این میان می‌توانند کمک کنند و حتی وظیفه دارند که اگر موسسه‌ای تابلویی را در جایی با عنوان بانک یا موسسه مالی و اعتباری نصب کرد یا از چنین فعالیتی آگاه شدند آن را به بانک مرکزی اطلاع دهند. مثلاً وزارت درمان و آموزش پزشکی، مسوول نظارت بر عملکرد داروخانه‌ها در تمام کشور است. ضوابط و استانداردهای مدیریت یک داروخانه، کادر داروخانه، نوع داروها و مجاز و غیرمجاز بودن آنها همه مواردی است که وزارت بهداشت آن را مشخص می‌کند. نیروی انتظامی، وزارت کشور و اماکن همه مجری نظرات و تصمیمات وزارت بهداشت هستند. اگر وزارت بهداشت تشخیص بدهد داروخانه‌ای ضوابط لازم برای ادامه کار را ندارد به دستگاه مربوطه یعنی وزارت کشور و استانداری و نیروی انتظامی اعلام می‌کنند و ضابطین دادگستری جلوی عملکرد غیرقانونی آن داروخانه را می‌گیرند. در مورد بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری هم همین حالت وجود دارد. 

بانک مرکزی وظیفه دارد بر عملکرد بانک‌ها نظارت کند و اگر به مورد تخلفی برخورد وزارت کشور، استانداری‌ها و ضابطین قضایی می‌توانند برای اجرا و برخورد با موسسه متخلف با بانک مرکزی همکاری کنند و مجری تصمیمات و نظرات بانک مرکزی باشند. اما این همکاری به این معنا نیست که بانک مرکزی بخواهد بخشی از وظیفه نظارتی خود را به وزارت کشور بدهد. نباید به دلیل ضعف بانک مرکزی چنین وظیفه‌ای را بین وزارت کشور و استانداری‌ها تقسیم کنیم. چون تبعات منفی آن برای ما بسیار زیاد است.
 

۱۳۹۶/۰۸/۱۷ ۲۲:۰۷
اینانمیخواهند با موسسات غیرمجاز برخورد کنن،به یه بقالی در یک روستای دور افتاده بدون مجوز اجازه فعالیت نمیدهند. (356178)
راستین
Romania
۱۳۹۶/۰۸/۱۷ ۲۲:۲۳
آیا بانک مرکزی از جمع آوری نقدینگی مردم، توسط این موسسات (سود بیشتر)، ذینفع نبوده؟ (356179)
د
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۸/۱۸ ۱۲:۳۸
از اقاي نوبخت سوال كنيد تا درك كنيد چرا موسسات دولتي را مجبور كردند تا حساب هاي خود رادر بانك مركزي منتقل كنند اين حساب هاي متفرق مكاني بود براي دريافت وام هاي ملياردي با بهره 1-2 درصد با مدت 20ساله ووثيقه صوري وصفر و اقساط ناچيز توصيه شده توسط مديران ارشد - توصيه ونفوذ و فشار قدرتمندان عامل اصلي فساد است (356180)
رییس زاده علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۸/۱۸ ۱۵:۰۹
انصافا پر رویی هم حدی دارد..
چرا مسولین بانک مرکزی استعفا نمی دهند؟؟؟
اخه مرد حسابی شما که میگید مجوز نداشتند با تمام مسخره بودن حرف شما باش قبول!! مگه کسی که تو خیبابان دزدی می کند و یا یک نفر را می کشد مجوز داره؟یعنی قوه قضاییه باید بگوید این فرد مجور نداشت ؟نباید دزد و یا قاتل را بگیرد؟؟؟/
این چه حرف سخیف و ناراست و مضحکی است که شما می گویید؟ی عده از خدا بی خبر پول مردم را بردند بانک و یا غیر بانک دولت و قوه قضاییه موظف هستند حق این مردم را بستانند.... (356181)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۸/۱۸ ۱۵:۲۴
جانا سخن از زبان ما می گویی!
صحبت های ایشان کاملا درست و عین واقعیات است.
ما سپرده گذاران موسسه کاسپین به اعتبار مجوز صادره بانک مرکزی تمام پول و سرمایه خود را در آنجا سپرده گذاری کرده ایم.
ما فریب خورده مجوز بانک مرکزی و قربانی بانک مرکزی هستیم.
چرا قوه قضاییه ماده ۲۳۶ را رسیدگی نمی کند و مجازات عاملین این فساد گسترده را به تاخیر انداخته است؟
بانک مرکزی مقصر است نه سپرده گذاران فریب خورده مجوز بانک مرکزی (356182)
۱۳۹۶/۰۸/۱۸ ۱۶:۲۴
بانك مركزي طبق قانون هيچ اختياري براي برخورد با اين موسسات غيرمجاز ندارد
جالبه همه اين بانكها در زمان دولت احمدي نژاد بوجود آمده اند و خود مظاهري هم رييس بانك مركزي بوده است
چرا طهماسب مظاهري خودش پاسخ نمي دهد؟ (356183)