به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۲۱ ساعت ۱۱:۴۴
کد مطلب : ۱۳۹۷۰۶
یکی از تبعات تعطیلی قهوه‌خانه‌های رسمی

ايران؛قهوه‌خانه‌ها هم زیرزمینی مي‌شوند

گروه جامعه: رئیس اتحادیه قهوه‌خانه‌داران و سفره‌خانه‌های سنتی گفت: یکی از این تبعات تعطیلی قهوه‌خانه‌های رسمی، ایجاد قهوه‌خانه‌های زیرزمینی است که الان در استان‌های دیگر به وجود آمده است و به دلیل اینکه هیچ نظارتی بر روی آنها وجود ندارد انواع و اقسام تخلفات در این قهوه‌خانه‌های زیرزمینی صورت می‌گیرد. همانطور که فیلم‌های این قهوه‌خانه‌ها در شبکه‌های اجتماعی پخش شد کاملا مشخص است که در آنجا در کنار قلیان، انواع مواد مخدر نیز عرضه می‌شود.
ايران؛قهوه‌خانه‌ها هم زیرزمینی مي‌شوند
 محسن نظری در گفت‌وگو با  ایلنا با اشاره به فعالیت این صنف در تهران گفت: در حال حاضر در 22 منطقه شهرداری حدود 3 هزار واحد مجوز دارد و 1800 تقاضا را در دست بررسی داریم و  برخی هنوز برای اخذ مجوز اقدام نکرده اند که در حال مکاتبه با آنها هستیم.وی ادامه داد: میزان اشتغال در این واحدها متفاوت است به طوری که در برخی از قهوه‌خانه‌ها 70 نفر کار می‌کنند و در کمترین حالت 4 نفر مشغول به کار هستند که اگر بخواهیم میانگین بگیریم به طور متوسط در هر واحد 6 نفر مشغول به کار هستند که به اضافه صاحب مغازه می‌شود 7 نفر یعنی 35 هزار نفر در تهران مشغول به کار در این صنف هستند.

وی در خصوص دستور دادستانی مبنی بر پلمپ واحدهای صنفی که قلیان عرضه می‌کنند، گفت: با توجه به تصمیم دادستانی قرار شده تمامی قهوه‌خانه‌ها، اعم از مجوزدارها و غیرمجوزها، قلیان‌ های خود را جمع‌آوری کنند. در واقع با ابلاغ و اجرای این دستور یک صنف با تاریخ 400 ساله که اتحادیه 115 ساله دارد تعطیل می‌شود.نظری در پاسخ به این سوال بعد از جمع‌آوری قلیان چه کاری انجام خواهید داد؟ ، گفت: من بیشتر عمرم را کاسب این صنف بودم و این حرفه و کار را یاد گرفتم. الان با این سن و سال سخت است بخواهم دوباره از صفر شروع کنم و به دنبال شغل دیگری برویم. در واقع این مشکل هزاران نفر دیگر نیز است که چه کار کنند؟ ، بسیاری از واحدهای صنفی ما از پدر به پسر به ارث رسیده و بیش از 100 سال سابقه فعالیت دارند.وی در پاسخ به این سوال که چه تعداد صنف به صورت غیرمستقیم تحت تاثیر این تصمیم قرار می‌گیرند؟ ، گفت: در تمامی این واحدها مواد غذایی عرضه می‌شود ضمن آنکه از روستایی که تنباکو کشت می‌کند تا آنکه تنگ قلیان و شلنگ درست می‌کند تحت تاثیر این تصمیم قرار خواهند گرفت. پس در واقع 35 هزار نفر بیکار نخواهند شد بلکه رقم خیلی بیش از اینها است.

نظری گفت: ما با تمام سازمان‌ها و روسای سه قوا مکاتبه کردیم و پیگیر هستیم که فعلا این ابلاغیه انجام نشود. بلکه ابتدا کارشناسی بشود و تبعات این تصمیم دیده شود. به طور مثال یکی از این تبعات این کار ایجاد قهوه‌خانه‌های زیرزمینی است که الان در استان‌های دیگر به وجود آمده است و به دلیل اینکه هیچ نظارتی بر روی آنها وجود ندارد انواع و اقسام تخلفات در این قهوه‌خانه‌های زیرزمینی صورت می‌گیرد. همانطور که فیلم‌های این قهوه‌خانه‌ها در شبکه‌های اجتماعی پخش شد کاملا مشخص است که در آنجا در کنار قلیان، انواع مواد مخدر نیز عرضه می‌شود.
نظری با اشاره به تعطیلی قهوه‌خانه‌ها در 8 سال پیش گفت: در هنگام وضع قوانین باید به قدرت اجرایی آن و حاشیه‌ها توجه کرد. اگر این قانون کارشناسی شده بود طی 11 سال گذشته اجرا می‌شد.وی افزود: ما از طریق اتاق اصناف و سازمان صنعت و معدن تجارت استان تهران این موضوع را پیگیری می‌کنیم و امیدواریم پاسخ بگیریم.