به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۲۲ ساعت ۱۲:۵۱
کد مطلب : ۱۳۹۷۷۵
گزارش میدانی«بهار» از نمازگزارانی که در مسجد روی آن‌ها بسته شد؛

خانه خدا یا ملک شخصی؟

می‌گل هشترودی- روزنامه بهار: مسجد جامع «نور ولایت» که در مجاورت ساختمان  قدیم کمیته امداد در سوهانک قرار دارد. اینجا یکی از مساجدی است که از همان ابتدای تاسیس با حواشی بسیاری رو به رو بود و این روزها هم درب ورود آن به روی نماز گزاران بسته شده است و همین موضوع هم باعث شده تا به سوژه داغی برای  اهالی منطقه تبدیل شود. نمازگزاران مسجد روبه روی ساختمان کمیته امداد در خیابان روی موکت و فرش نماز جماعتشان را اقامه می‌کنند تا زمانی که هوا سرد شود، برف و باران بیاید و به گفته مسئولان از این کار خسته شوند و برای خواندن نماز به خانه هایشان بروند و عطای نماز جماعت را به لقای آن ببخشند اما این نمازگزاران این طور که از رویه آن‌ها مشخص است قصد ترک کردن نماز جماعت را ندارند و هر طور شده و با هر سختی حتی اگر درب ورودی مسجد را به روی آن‌ها ببندند و روی آن سیم خاردار بکشند باز هم نماز جماعتشان را  برپا می‌دارند.
***
ساخت مسجد«نور ولایت»
ماجرا از ساخت مسجد جامع « نور ولایت» شروع شد، مسجدی که ساخت آن چندین سال طول کشید و دست آخر یک مسجد مجلل با زرق و برق بسیار ساخته شد که برخی از اهالی محل نام آن را مسجد ضرار گذاشتند. ساکنان آن منطقه می‌گفتند زمین آن غصبی است و نماز در آن حرام است و در ابتدا کسی برای خواندن نماز در این مسجد پیش قدم نمی‌شد. مردم این محله که از طیف مذهبی هستند و در ماه رمضان چله دعای عهد و نماز صبح می‌گیرند ترجیح مي‌دادند که در خیابان نماز جماعت صبح و دعای عهدشان را برگزار کنند اما به این مسجد نروند و حتی مراسم مذهبی هم در حسینیه‌هاي کوچکی که خودشان برپا مي‌کردند برگزار مي‌شد کم‌ترين رغبتی برای حضور در این مسجد پر زرق و برق نبود تا این که حجت الاسلام اخروی امام جماعت این مسجد جلساتی را برای رفع ابهام و شبه در مسجد بر پا کرد. در این جلسات که با حضور جمعی از مردم و اعضای شورای کمیته امداد و آقای انواری برگزار شد مشخص شد زمین مسجد به کلی از زمین کمیته امداد مجزا است. حجت الاسلام اخروی امام جماعت مسجد نور ولایت در گفت‌وگو با بهار در این باره گفت: «طی جلساتی که برگزار شد مشخص شده که این زمین را برای مسجد از خانمی به نام خانم سوهانی که ورثه ایشان همچنان حضور دارند خریداری کردند. آقای نیری در این باره گفتندکه قرار بود ما این زمین را برای کمیته بخریم اما صاحب زمین نمي‌پذیرفت، زمانی که صحبت از ساخت مسجد شد صاحب زمین عنوان کرد اگر قرار است برای ساخت مسجد خریداری شود من ممانعتی برای فروش ندارم. ورثه خانم سوهانی هنوز هم هستند و می‌توانند به این گفته‌ها شهادت دهند. اما زمینی که می‌گویند غصبی است زمینی است که در شمال غربی کمیته امداد قرار دارد که مربوط به شخصی بوده و آن شخص در حال حاضر متواری است و این زمین را بنیاد مستضعفان می‌گیرد و پس از آن کمیته امداد آن را از بنیاد مستضعفان می‌خرد و بحثش با زمین مسجد «نور ولایت»  متفاوت است.»
بسته شدن درمسجد بر روی نماز گزاران
مردم نماز جماعتشان را رو به روی ساختمان قبلی کمیته امداد در خیابان اقامه مي‌کنند. نزدیک به 2 هفته است که درب مسجد روی آن‌ها بسته شده و روی دیوار‌ها سیم خاردار کشیده اند. باد سردی در حال وزش است هوا ابری است و هر لحظه امکان بارش باران وجود دارد. زیر انداز هایشان با وزش باد بلند می‌شود و مجبورند برای نگه داشتن آن از سنگ‌هاي ریز و درشت استفاده کنند. پس از اقامه نماز ظهرحجت‌الاسلام اخروی به نماز گزاران می‌گوید باید فکری به حال این شرایط کرد بهتر است نماز را در جای دیگری برگزار کنیم چند روز دیگر که باران و برف بیاید دیگر نمي‌توان با این شرایط نماز را بر پا کرد عده ای از بین نمازگزاران اعتراض می‌کنند که مسئولان هم همین را می‌خواهند ما باید جلو چشمشان باشیم تا ببینند ما از حرفمان کوتاه نمی‌آئیم. امام جماعت می‌گوید برخی از دوستان با مسئولین صحبت کرده‌اند اما همان صحبت‌هاي گذشته است و در این بین مردی را صدا مي‌زند تا درباره صحبتش با مسئولین به نماز گزاران توضیح دهد. مرد می‌گوید من در این باره نامه نگاری‌هاي زیادی انجام دادم و با مسئولانی نیز صحبت کردم دست آخر به من گفتند رهبری از این موضوع اطلاعی ندارد اگر مطلع شود قلبش می‌شکند. شما که ولایت مدار هستید دوست دارید که قلب رهبری شکسته شود ؟ بهتر است برای این که رهبر معظم انقلاب از این موضوع مطلع نشود و قلبشان شکسته نشود به جای برپایی نماز در خیابان که سوژه رسانه‌هاي داخلی و خارجی است به خانه‌هایتان بروید و نمازتان را فرادا بخوانید. پس از این حرف اعتراض نمازگزاران بلند شد. عده ای مي‌گفتند رهبری باید از این موضوع مطلع شود، عده دیگری مي‌گفتند اگر از همان ابتدا این گونه مسائل را از رهبری مخفی نمی‌کردند این اتفاق نمي‌افتاد. مردی که محاسن سفیدی داشت و روی دو زانو نشسته بود با صدای که به دلیل شدت سرما کمی مي‌لرزید گفت اگر اخبار 20:30 گزارشی در این باره تهیه کند همه مسائل حل خواهد شد. زن دیگری که ایستاده بود گفت با 20:30 تماس گرفتیم اما گفتند صدا و سیما اجازه گرفتن این گزارش و پخش آن را نمی‌دهد. مرد دیگری گفت باید راه حل بهتری پیشنهاد کنیم شخص دیگری گفت در حال حاضر حجت الاسلام اخروی بیش از همه در صدد آسیب است. بحث‌ها ادامه داشت اما همه نماز گزاران روی دو موضوع اتفاق نظر داشتند. یکی مطلع شدن رهبر انقلاب از بسته بودن درب مسجدی روی نمازگزاران، آن هم مسجدی که وابسته به کمیته امداد است و موضوع دیگر این که نماز همچنان در خیابان باید برپا شود.
مسجد نور ولایت، ملک شخصی آقای فتاح
حجت الاسلام اخروی در گفت و گو با «بهار» درباره بسته بودن درب مسجد «نورولایت» گفت: «برای جا به جایی از یک خانه به خانه دیگر عرف این است که تا زمان پیدا نشدن خانه جدید در همان خانه قبلی مستقل باشی بعد که خانه جدید پیدا شد مدتی وقت بگیری و جا به جا شوی اما آقای فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی برای جابه جایی ساختمان کمیته امداد این کار را انجام نداد بلکه خودش به تنهایی نقل مکان کرد به ساختمان جدید که نیمه ساخته بود و گفت که طبقه 13 آن ساختمان را برای او درست کنند پس از آن به بقیه ساختمان بپردازند و بقیه کمیته امداد نقل مکان کنند. خب این کار بسیار اشتباهی بود چون با این حساب دو تا هزینه برای کمیته امداد رقم خورد یکی هزینه برای ساختمان جدید و دیگری هزینه نگهداری این ساختمان ها. قبل از این که کمیته امداد نقل مکان کند حضور افراد در این مسجد در ابتدا مشکلی نداشت. ما با یک نفر شروع کردیم اقامه نماز جماعت را و کم کم به جمعیت هزار نفر هم در برخی مراسم رسید. خیلی وقت‌ها افراد بسیار مهم و مسئولان هم در مراسمات این مسجد حضور پیدا مي‌کردند. در این مسجد همه مراسمات ملی و مذهبی برگزار می‌شد. یکی از دلایل این که مسجد جامع «نور ولایت» پویا شد این بود که خود مردم می‌گویند در گذشته برای هر مراسم باید به این موضوع فکر مي‌کردیم که کجا برویم اما حالا می‌دانیم که به طور حتم مسجد «نور ولایت» برنامه دارد. خیلی از کسانی که در مسجد حضور پیدا مي‌کردند محلی نیستند و از جاهای دیگر به این مسجد مي‌آیند. این موضوع ادامه داشت تا این که اخیرا اقداماتی صورت گرفت و برق و آب مسجد را به بهانه‌هاي مختلف قطع کردند. پیمانکار کمیته امداد وقتی دید جمعیت این مسجد زیاد شده است درب پائین مسجد را جوش داد. و نهایتا دو هفته پیش وقتی برای نماز صبح به مسجد آمدیم متوجه شدیم که درها را قفل و زنجیر کرده‌اند و روی درها هم سیم خاردار کشیده‌اند و یکی از عوامل حراست کمیته امداد صراحتا گفت اینجا ملک شخصی آقای فتاح است تنها کسی که مي‌تواند این در را باز کند امور مساجد است و اگر زور دارند بگوئید بیایند باز کنند! واحد فرهنگی کمیته امداد هم با افتخار گفت من درب مسجد را می‌بندم؛ در سابقه من بستن خیلی از مساجد هست وآخرین جایی هم که بسته‌ام امامزاده معصوم بود مي‌بندم ببینید مي‌توانم یا نه! من امامزاده معصوم را بستم آب هم از آب تکان نخورد!»
مشکل حاج آقا اخروی است!
او در ادامه توضیح داد: «یعنی می‌خواهم بگویم این موضوع تنها یک لج و لج بازی بچه‌گانه است و صریحا اگر بخواهیم بگوییم بی‌تقوایی محض است و هیچ دلیل دیگری هم ندارد. این ملک به نام کمیته امداد است چون صاحب زمین این موضوع را خواست. آقای نیری می‌گوید به خانم سوهانی گفتیم می‌خواهید این زمین را به نام خودتان موقوفه کنیم اما خانم سوهانی گفتند خوفم از این است که من بمیرم و ورثه‌ام ادعای ارث و میراث کنند. آن خانم بعد به آقای نیری گفتند بیائید به نام شما بزنیم زمین را که آقای نیری گفتند عین داستان شما ممکن است برای من هم اتفاق بی‌افتد و به این ترتیب تصمیم بر این شد که زمین به نام کمیته امداد شود. ما تا به الان با امور مساجد و حتی خود آقای فتاح صحبت کردیم. مردم چند گروه به دیدار آقای فتاح رفتند و با ایشان صحبت کردند در جواب مردم اعلام کردند ما مسجد را باز مي‌کنیم فقط آقای اخروی حضور نداشته باشند. چون مانع فرآیند فروش این مسجد فقط من هستم بنا بر این دوست ندارند من در این مسجد حضور داشته باشم. به مردم گفته‌اند که من پرونده دارم از مردم خواستم که به سراغ آن‌ها بروند و درباره پرونده من سوال کنند اما در جواب این سوال مردم همراه با سه قسم جلاله گفته‌اند در 16 سال پرونده مشاور مذهبی بودن آقای اخروی حتی یک نقطه خاکستری هم وجود ندارد. فقط به این دلیل که از دیدگاه آنها مانع فرآیند فروش مسجد من بوده‌ام مي‌خواهند من نباشم! مردم هم مصر هستند که آقای اخروی باید در این مسجد حضور داشته باشند و سر این موضوع هم من نیستم، اینکه این مسجد با امام جماعت آن گل کرده به دلیل کم کاری است که در سایر مساجد توسط سایر امام جمعه‌ها اتفاق مي‌افتد و گرنه من کار زیادی انجام نمی‌دهم! بعد هم اینکه این مسجد به دلیل شهدای گمنامی که در آن خاک است مزید بر علت شده و جاذبه خاصی برای مردم دارد. امروز روز پانزدهمی است که مردم در خیابان نماز مي‌خوانند ما حتی مراسم مذهبی مان هم تعطیل نکردیم و مراسم اربعین را همین جا برگزار کردیم. »  حجت‌الاسلام اخروی افزود:« ما تا این جا هم احتیاط را رعایت کرده ایم چون جناب فتاح منصوب مقام معظم رهبری هستند و قطعا کسی نمي‌خواهد سابقه ایشان خدشه دار شود. ما هنوز هم معتقدیم مستقیما آقای فتاح این کار را نکرده است و افراد دیگری این کار را انجام می‌دهند اما قصور ایشان سبب شده تا این موضوع به نام ایشان ثبت و ضبط شود و این موضوع قطعا باز تاب خوبی نخواهد داشت. »
نمازگزاران همچنان در خیابان
مردم برای اقامه نماز جماعت مجبورند در هر سختی و مشقتی در خیابان نماز جماعت را برپا کنند و مسئولین پاسخ گو نیستند. آقای اخروی می‌گوید آقای فتاح پاسخ گوی خبرنگاران در این باره نیست. با دفتر کمیته امداد تماس می‌گیرم آقایی میگوید خانم فکری مسئول هماهنگی برای وقت مصاحبه است اما در حال حاضر چون دیوار‌ها را رنگ مي‌زنند نمیتواند پاسخ گو باشد به خانم دیگری وصل مي‌کند او شماره همراه مرا مي‌گیرد که جهت هماهنگی تماس بگیرد اما تاکید دارد که حتما باز هم با خانم فکری هماهنگ کنم. ساعتی بعد باز هم تماس مي‌گیرم اما تنها جوابی که می‌شنوم این است که خانم فکری در جلسه هستند... ما منتظر توضیح کمیته امداد خواهیم ماند.