به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۲۳ ساعت ۱۲:۰۳
کد مطلب : ۱۳۹۸۲۰

زيرآب‌زني اصولگرایان براي حذف سپنتا

گروه سياسي- رسانه‌ها: روزنامه اعتماد در گزارشي نوشت: سعيده غالبي، نفر دوازدهم انتخابات شوراي شهر يزد و فعال سياسي اصلاح‌طلب با «مضحك و خنده‌دار» خواندن شايعه حضورش در پشت پرده شكايت از سپنتا نيكنام، مي‌گويد بعد از انتخابات عده‌اي از طريق پيامك به او پيشنهاد دادند از عضو زرتشتي شوراي شهر يزد شكايت كند چون به عقيده آنان حضور اين شخص در شورا شرعي نبوده است.
زيرآب‌زني اصولگرایان براي حذف سپنتا
اخيرا در برخي محافل استاني در يزد اين شايعه مطرح شده است كه شما به عنوان نفر دوازدهم انتخابات شوراي شهر يزد پشت پرده شكايت از آقاي نيكنام بوده‌ايد؛ شما هم اين شايعات را شنيديد؟
اين حرف را من نخستين‌بار است كه مي‌شنوم. البته چند روز پيش ديدم كه رييس شوراي شهر يزد حضور يك اصلاح‌طلب در پشت پرده شكايت از آقاي نيكنام را رد كردند، برايم جالب بود و جوياي اين مساله شدم كه از شخص ديگري نام بردند و گفتند كه آقاي سفيد اين موضوع را تكذيب كرده است. در هر حال اين شايعه براي من بسيار خنده‌دار و مضحك است. سبقه سياسي، كاري و اعتقادي من كاملا مشخص است. اولا من از يك خانواده اصلاح‌طلب هستم. پيشينه من مشخص است. حقوقي هستم و معتقد به حقوق شهروندي هستم. شروع فعاليت‌هاي سياسي و اجتماعي من نيز از يك NGO حقوقي بشري بوده كه به جد بر مساله حقوق بشر اعتقاد دارد.

آقاي باقري كه از سپنتا نيكنام شكايت كرده است را مي‌شناسيد؟
من نسبت به آقاي باقري خيلي شناخت ندارم. بعد از اين اتفاق يعني شكايت ايشان از آقاي نيكنام درباره ايشان جويا شدم كه كيست. بعد از انتخابات موضوع انتخابات براي من تمام شده بود بنابراين اينكه بخواهم وارد اين قضيه شوم اصلا در شأن من و خانواده‌ام نيست. اتفاقا همسرم كه وكيل است بلافاصله بعد از اينكه اين اتفاق براي آقاي نيكنام افتاد اعلام آمادگي كرد كه حاضر است وكيل سپنتا شود و از ايشان دفاع كند.

آقاي نيكنام قبول نكرد؟
ما درخواست داديم اما ايشان به دنبال پيگيري حقوقي اين قضيه نبودند ولي همسرم اعلام وكالت كرده بود. الان آقاي نيكنام فقط نماينده زرتشتيان نيستند، ايشان نماينده كل مردم يزد است و ٢١ هزار راي كسب كرده است.

به نظرتان چرا شايعه كردند كه شما عامل تحريك‌كننده براي شكايت بوديد؟
به نظر مي‌رسد اين كار، كار همان جناح افراطي است كه براي حذف آقاي نيكنام هم فشار مي‌آورند. اينها از اين طرف هم به دنبال تخريب اصلاح‌طلبان هستند. چون نفر ١٣، ١٤ و ١٥ انتخابات شورا كه بعد از من هستند همگي اصولگرايند و مي‌خواهند فشار رواني وارد كنند كه اگر در نهايت تلاش‌ها براي حضور آقاي نيكنام در شوراي شهر موثر نشد نفر بعدي كه من هستم در اثر اين فشارها كناره‌گيري كنم و نماينده اصولگراي خود را وارد شورا كنند. البته خوشبختانه تلاش‌هايي كه تاكنون براي حضور آقاي نيكنام شده به نظر مي‌رسد به نتيجه برسد و نبايد به اين مسائل دامن زد.

بعد از انتخابات پيشنهاد شكايت از آقاي نيكنام به شما نشده بود؟
بله، شده بود. من پيام آنها را هم در تلفن همراه خود دارم. چند نفر از طريق پيامك به من گفتند شما ذي‌نفع هستيد و شكايت كنيد كه من به هيچ‌وجه قبول نكردم.

درخواست آنان چه بود؟
مي‌گفتند حضور آقاي نيكنام در شوراي شهر از لحاظ شرعي درست نيست و چون شما ذي‌نفع هستيد مي‌توانيد شكايت كنيد.

پاسخ شما به آنها چه بود؟
من گفتم اصلا اين مساله به ذهن من خطور نمي‌كند و انتخابات براي من از همان فرداي انتخابات تمام شده بود. من يك وكيل دادگستري هستم و احتياجي به اين كارها و حواشي آن ندارم. من به جد به حقوق شهروندي اعتقاد دارم و اين پيشنهادها براي من حيرت‌انگيز بود.

چه كساني پيشنهاد شكايت را به شما دادند؟
نمي‌توانم اسم ببرم اما با جناح افراطي ارتباط داشتند و من را هم مي‌شناختند به همين دليل امكان اينكه با من حضوري صحبت كنند يا به من پيامك بدهند براي‌شان فراهم بود.

يعني حضوري هم از شما اين درخواست را كردند؟
حضوري نه. فقط پيام دادند كه گفتم به هيچ‌وجه اين كار را نمي‌كنم.

وقتي اين جواب را به آنها داديد چه واكنشي داشتند؟
خيلي جالب بود؛ به يكي از اينها كه گفتم شما چطور به خودت اجازه دادي كه اين پيام را براي من ارسال كني اصلا جوابي نداد و ديگري هم عذرخواهي كرد و گفت اشتباه كردم. واكنش من به اين پيشنهاد خيلي تند بود به همين دليل جرات نكردند چيزي بگويند.

قبل از شكايت آقاي باقري از شما خواسته بودند كه شكايت كنيد؟
١٠ يا ١٥ روز بعد از انتخابات بود. حتي يكي از دوستان اصولگرا با من تماس گرفت و گفت ما مي‌خواهيم دسته‌جمعي شكايت كنيم و درخواست ابطال انتخابات را بدهيم و از من خواست چون ذي نفع هستم با آنان همراه شوم كه من رد كردم.

دليل آنها براي ابطال انتخابات چه بود؟
مي‌گفتند انتخابات دير تاييد شده و تخلفات بارز بوده است.

منظورشان از تخلفات همين موضوع آقاي سپنتا نيكنام بود؟
يكي از تخلفات مدنظر آنان مساله آقاي سپنتا بود. آنها مي‌گفتند شوراي نگهبان به هيات نظارت اعلام كرده بود كه ايشان را تاييد نكنند اما هيات نظارت ايشان را تاييد كرده است بنابراين تخلف شده كه من به آنان گفتم انتخابات از نظر من تمام شده و من هر جايي به هر قيمتي نمي‌روم. اما اكنون كه اين شايعه‌ها را مي‌بينم، متوجه مي‌شوم عده‌اي با هدف و با برنامه سمت من آمدند تا شايد حركتي از من ببينند و به اصلاح‌طلبان آسيب بزنند اما من پاسخ آنان را دادم. من خودم را يك شخص نمي‌دانم بلكه نماينده يك گروه يعني همان اصلاح‌طلبان مي‌دانم. اكنون هم هر كاري به عنوان يك شهروند لازم باشد براي آقاي نيكنام مي‌كنم تا وارد شوراي شهر شوند. من از هيچ كاري براي ايشان دريغ نمي‌كنم.