به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۲۳ ساعت ۱۷:۳۹
کد مطلب : ۱۳۹۸۲۹
محسن هاشمی:

تهران هم منتظر یک زلزله بزرگ است

گروه جامعه: رئیس شورای شهر تهران، ری و تجریش، افزود: شهر تهران بر اساس کارشناسی‌های صورت گرفته در هر 150 سال یک بار یک زلزله 7 ریشتری را تجربه کرده است ولی در حال حاضر 35 سال از این مهلت می‌گذرد و تهران نیز منتظر یک زلزله است.
محسن هاشمی در بیست و دومین جلسه علنی شورای شهر تهران، ری و تجریش به حادثه دلخراش زلزله در غرب کشور اشاره کرد و گفت: این حادثه موجب شد تعدادی از هموطنانمان در مناطق مرزی به خصوص در قصرشیرین، سرپل ذهاب و کرمانشاه جان خود را از دست بدهند.وی ادامه داد: این زلزله موجی از اندوه و نگرانی را برای هموطنانمان ایجاد کرده و اعضای شورا برای اینکه خود را در کنار هموطنان آسیب‌دیده خود قرار دهند هر اقدامی که از دستشان برمی‌آمد تا از آلام این هموطنانمان کاهش بدهند دریغ نکرد.هاشمی بیان داشت: نجات از زیر آوار اولویت اصلی است و باید نسبت به تأمین وسایل گرمایشی به دلیل برودت هوا در آن منطقه اقدام کرد.
 
رئیس شورای شهر تهران، ری و تجریش، بیان داشت: شهردار تهران در نخستین ساعات صبح روز حادثه به ستاد بحران شهر تهران رفت و از آنجا با استاندار و شهرداران کرمانشاه به گفت‌وگو پرداخت و نیازهای آنها را احصا کرد. بر همین اساس شهرداری تهران کمک‌هایی به مناطق زلزله‌زده ارسال کرده که گزارش آن اعلام خواهد شد.هاشمی بیان داشت: تهران به عنوان پایتخت ایران نیز از مسائلی از جمله بافت فرسوده و جمعیت زیاد رنج می‌برد. عدم رعایت استانداردها و ساخت‌وسازهای غیراستاندارد، وضعیت تاب‌آوری تهران را در شرایطی درستی قرار نمی‌دهد هر چند کارهای خوبی در سال‌های گذشته صورت گرفته است ولی این اقدامات کافی نبوده است.
 
وی بیان داشت: وضعیت جغرافیایی کشور به نحوی بوده است در 25 سال گذشته 6 درصد از کشته‌ها در زلزله بوده است و هر 10 سال یک بار یک زلزله 7 ریشتری در کشور اتفاق می‌افتد.رئیس شورای شهر تهران، ری و تجریش بیان داشت: شهر تهران نیز منتظر یک زلزله بزرگ است و تهران در 150 سال یک بار یک زلزله 7 ریشتری را بر اساس نظر کارشناسان تجربه کرده است که در حال حاضر 35 سال از این زلزله می‌گذرد که هنوز اتفاق نیفتاده است.  هاشمی بیان داشت: مناطق 9، 10، 11، 12، 14، 16 و 17 مناطق خطرپذیر در زلزله هستند و خطرپذیری مناطق 8، 19، 20 و 3 تهران در هنگام زلزله متوسط است.  وی بیان داشت: مسئولیت مقابله با بحران‌ها در تهران بر عهده شهرداری تهران است و در دیگر استان‌ها بر عهده استانداری است.  رئیس شورای شهر تهران، ری و تجریش، بیان داشت: 86 سازمان و نهاد در شهر تهران مدیریت بحران را مدیریت می‌کنند که باید هماهنگی‌های لازم بین این دستگاه‌ها صورت بگیرد. هاشمی خاطرنشان کرد: در کمیسیون‌های مربوطه به بحث مدیریت بحران توجه ویژه‌ای شود.