به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۲۴ ساعت ۰۹:۱۷
کد مطلب : ۱۳۹۸۳۸
برقراری بیمه‌بیکاری آسیب‌دیدگان از آذرماه

افزایش جان‌باختگان به ۴۷۴ تن

گروه جامعه:سه روز از زلزله غم‌بار غرب کشور می‌گذرد؛ زلزله‌ای که با به دوش کشیدن عدد بزرگ ۷.۳ ریشتری، کمر بسیاری از خانواده‌ها را شکاند و ملت ایران را در سوگ نشاند.
افزایش جان‌باختگان به ۴۷۴ تن
سومین روز زلزله در حالی آغاز شد که ساکنان مناطق زلزله‌زده، شب گذشته را در کنار ویرانه‌های باقی مانده از منازل خود یا سازه‌هایی که ترس ناشی از پس‌لرزه اجازه حضور در داخل آن را نمی‌داد، به صبح رساندند. اکثر این افراد هم‌اکنون در چادرهای توزیع شده یا چادرهای شخصی ساکن شده و برخی دیگر نیز در خودروهای سواری‌شان شب را گذراندند.

امدادرسانی به زلزله‌زدگان و آسیب‌دیدگان ناشی از زلزله همچنان ادامه دارد و تاکنون برابر آخرین آمارها ۹۳۸۸ مجروح از زمان وقوع زلزله تاکنون به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند. این در حالیست که تعداد جان‌باختگان تا کنون ۴۷۴ تن اعلام شده است. عملیات آواربرداری و جست‌وجو در مناطق زلزله‌زده تقریبا به اتمام رسیده و عمده ساکنان این مناطق نیز اسکان اضطراری داده شده‌اند.

تیم‌هایی از وزارت بهداشت نیز مسئولیت توزیع کلر برای سالم‌سازی آب آشامیدنی شهروندان مناطق زلزله‌زده را برعهده گرفته و با حضور در شهرها و روستاهای مختلف آموزش‌های لازم را درخصوص استفاده از این محلول به زلزله‌زدگان می‌دهند. روند امدادرسانی گرچه در تمامی مناطق زلزله‌زده در حال انجام است اما به نظر می‌رسد که در روستاها باید توجه بیشتری به زلزله‌زدگان صورت بگیرد.

میزان خرابی‌ها و خسارات جانی در شهر ازگله که کانون زمین‌لرزه بود نیز کمتر از شهرهایی همچون سرپل ذهاب است. یکی از ساکنان ازگله درباره علت این موضوع  گفت: در ازگله نیز خرابی بالا بود اما با توجه به اینکه تعدادی از واحدها نوسازی یا مقاوم‌سازی شده بودند، میزان تخریب‌ها کمتر به چشم می‌آید. از سوی دیگر پیش از وقوع زلزله ۷.۳ ریشتری یک زلزله با قدرت حدود ۴.۵ ریشتر این منطقه را لرزانده بود که به دنبال آن تمامی ساکنان این منطقه به خیابان آمده بودند و در همین حین زمین‌لرزه ۷.۳ ریشتری رخ داد که همین موضوع باعث کاهش خسارات جانی ناشی از زلزله شد.

جریان برق گرچه در بسیاری از مناطق زلزله‌زده وصل شده است اما همچنان برخی از نقاط شهری و روستاها فاقد جریان برق هستند. در برخی از این مناطق نیز همچنان جریان آب وصل نشده است. موج کمک‌های مردمی نیز به مناطق زلزله‌زده رسیده و گروه‌های مختلف مردمی اقدام به توزیع اقلام میان زلزله‌زدگان می‌کنند. این اقلام عمدتا با نظارت یا همراهی نماینده‌ای از نیروهای مسلح میان زلزله‌زدگان توزیع می‌شود. پلیس راه نیز به منظور افزایش سرعت امدادرسانی اقدام به اعمال محدودیت ترافیکی در معابر منتهی به مناطق زلزله‌زده کرده و فرمانده پلیس راه نیز از شهروندان خواسته است تا کمک‌های خود را به جمعت هلال‌احمر استان کرمانشاه تحویل دهند. این در حالیست که مدارس استان کرمانشاه امروز  نیز تعطیل است.

ارسال کمک‌های مردم تهران به زلزله‌زدگان غرب کشور
مدیرکل کمیته امداد استان تهران گزارشی از ارسال کمک‌های مردم تهران برای مردم زلزله‌زده در مناطق غربی کشور ارائه کرد.

برقراری «بیمه بیکاری» آسیب‌دیدگان زلزله‌ کرمانشاه از آذرماه
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از برقراری بیمه بیکاری برای حدود ۱۰ هزار نفر از زلزله زدگان کرمانشاه که بیمه تامین اجتماعی داشته و بیکار شده‌اند، خبر داد.

انبارهای امدادی هلال‌احمر برای کمک به زلزله‌زدگان تامین و پُراست/حتی‌ المقدور کمک‌ها نقدی باشد
جمعیت هلال‌احمر ضمن تقدیر از همراهی و همکاری مردم نوع‌دوست ایران اسلامی در کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه، به تمامی هموطنان توصیه و تاکید کرد تا حتی‌المقدور به‌صورت نقدی کمک‌های خود را واریز کنند.

ارائه خدمات بهداشت روان به آسیب دیدگان به صورت جدی
مدیر کل بهداشت و درمان با اعلام این خبر گفت: نشست ستاد پشتیبانی بهداشت و درمان با حضور رییس و معاونان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه برگزار و ظرفیت‌های جمعیت هلال احمر در ارتباط با ارایه خدمات درمانی را اعلام کردیم.
"کمپین مردمی کمک به زلزله زدگان غرب کشور" در سرای محلات ورودی غربی پایتخت
شهردار منطقه۲۱ از تشکیل کمپینی متشکل از چندین کارگروه ویژه به منظور جمع آوری و ارسال کمک های مردمی به هم میهنان زلزله زده استان های غربی کشور در سطح سرای محلات سیزده گانه ورودی غربی پایتخت خبر داد.

اعزام ۲۵ کامیون مایحتاج شهرهای زلزله‌زده/ بازسازی مدرسه توسط اصناف
رئیس اتاق اصناف ایران از اعزام ۲۵ کامیون حاوی مایحتاج ضروری ساکنان شهرهای زلزله‌زده خبر داد.
علی فاضلی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اتاق اصناف ایران با مشارکت ده‌ها اتحادیه از روز اول وقوع زلزله در غرب کشور تاکنون بیش از ۲۵ کامیون مایحتاج ضروری مردم را به نقاط زلزله زده ارسال کرده و ارسال این کالاها که در تمام بخش‌ها از مواد غذایی تا انواع مواد بهداشتی، شوینده، پوشاک، وسایل گرمایشی و ... را شامل می‌شود و تا زمان نیاز ادامه خواهد داشت.

احداث مراکز درمانی در مناطق زلزله‌زده غرب کشور از سوی مجمع خیرین سلامت
دبیرکل مجمع خیرین سلامت کشور گفت: مراکز درمانی توسط مجمع خیرین سلامت کشور در منطقه زلزله‌زده غرب کشور احداث خواهد شد.

آخرین آمار مصدومان و جان باختگان زمین لرزه کرمانشاه
اورژانس کشور آخرین آمار جان‌باختگان در زمین لرزه کرمانشاه را ۴۷۴ نفر اعلام کرد.
به گزارش ایسنا و بنابر اعلام روابط عمومی اورژانس کشور، آخرین آمار مصدومان زلزله غرب کشور ۹۳۸۸ نفر اعلام شده است که از این میان ۱۰۱۱ نفر در بیمارستان کرمانشاه بستری هستند.

تصمیمات هیات دولت برای اعطای کمک‌های بلاعوض به خسارت دیدگان زلزله کرمانشاه
هیات دولت در جلسه روز چهارشنبه خود به ریاست حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری، وضعیت آسیب دیدگان زلزله استان کرمانشاه را مورد بررسی قرار داد.
به گزارش ایسنا، در این جلسه اعضای دولت، پس از استماع گزارش دستگاه ­های اجرایی از بازدیدهای میدانی بعمل آمده از مناطق آسیب­ دیده و خسارات وارده به منازل مسکونی شهرها و روستاها و واحدهای تولیدی استان، با اختصاص مبلغ ۲۸۱ میلیارد تومان کمک بلاعوض و ۶۵۹ میلیارد تومان تسهیلات برای بازسازی بخش­ های خسارت دیده ناشی از زلزله استان کرمانشاه موافقت کرد.

مردم از تردد غیرضرور در مناطق زلزله زده پرهیز کنند
فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا از مردم خواست که از تردد غیرضرور در مناطق زلزله زده خودداری کرده و کمک‌های خود را به گروه‌های امدادی تحویل دهند.

آخرین آمار از تعداد بیمه‌نامه‌ها در مناطق زلزله زده
مدیر بیمه‌های آتش‌سوزی بیمه ایران با اشاره به اینکه تاکنون ۱۸۰۰ مورد بیمه‌نامه شناسایی شده است. از مجموع ۱۱ هزار واحد مسکونی شهری و ۵۰۰۰ واحد مسکونی روستایی فکر کنم حدود ۱۰ درصد بیمه باشند.

آواربرداری مناطق زلزله‌زده در حال آغاز است
به دنبال استقرار ستادهای بازسازی بنیاد مسکن در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه آواربرداری‌ها در حال آغاز است.

اعزام ماشین‌های معدنی برای آوربرداری زلزله/ معادن تخریب نشده‌اند
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن از اعزام ماشین‌آلات معدنی برای امدادرسانی زلزله کرمانشاه خبرداد و اعلام کرد: معادن منطقه زلزله‌زده تخریب نشده‌اند.

دوشیفته شدن مدارس سالم در مناطق زلزله‌زده/ تلاش برای بازگشایی مدارس از هفته آینده
وزیر آموزش و پرورش از دوشیفته شدن مدارس سالم در مناطق زلزله‌زده خبر داد تا در تحصیل دانش آموزان وقفه ایجاد نشود.

۴۰۰ کلاس درس در زلزله کرمانشاه فرو ریخت
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اعلام کرد که تعداد مدارس تخریب شده استان کرمانشاه به ۷۰ باب رسید.
 محمدتقی نظرپور که اکنون به مناطق زلزله زده کرمانشاه سفر کرده و مشغول بازدید و ارزیابی های میدانی مدارس تخریب شده و آسیب دیده استان کرمانشاه است ضمن اعلام این خبر گفت که از این تعداد  ۳۷ باب مدرسه شهری و ۳۳ باب  روستایی است که در مجموع مشتمل بر ۴۰۰ کلاس درس است.

شهر سرپل ذهاب به طور کلی گازدار شد
سخنگوی شرکت ملی گاز آخرین وضعیت گازرسانی به روستاهای زلزله زده را تشریح کرد.
مجید بوجازاده در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر این که شبکه گازرسانی در زلزله آسیبی ندیده است، گفت: برخی از روستاها به طور کامل تخریب شده‌اند و خانه‌ها آسیب دیده‌اند، بنابراین امکان گازرسانی به این خانه‌ها وجود ندارد. به عبارتی دیگر گاز در شبکه گازرسانی وجود دارد اما به دلیل تخریب خانه‌ها امکان وصل کردن گاز نیست.

وزیر کشور هرگونه راهزنی در مناطق زلزله زده را رد کرد
وزیر کشور با رد هرگونه راهزنی در مناطق زلزله زده تاکید کرد: در این مناطق تا کنون مشکل امنیتی و انتظامی خاص نداشتیم همچنین قرار شده توزیع امکانات به صورت هوایی و مناسب در مناطق مختلف و آن مناطقی که بیشتر آسیب دیده‌اند، انجام شود.

وزیر بهداشت: مشکل کمبود دارو در مناطق زلزله‌زده نداریم
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه وظایف این وزارتخانه در قبال زلزله‌زدگان انجام شده و در حال اجراست گفت: مشکل کمبود دارو در مناطق زلزله‌زده نداریم.

دمای کرمانشاه زیر صفر می‌شود/ بارش در مناطق زلزله‌زده از یکشنبه
بر اساس اطلاعیه ویژه سازمان هواشناسی کشور دمای کرمانشاه طی دو روز آینده به منفی ۲ می‌رسد.

تخریب ۴۰۰ کلاس درس تنها در چند ثانیه!
درست ۵۰۰۰ روز پس از فروریختن بم و یادگاری تلخی که از مرگ بیش از ۳۰ هزار هموطن و تخریب بیش از ۶۰ هزار بنا و فضای مسکونی به جای ماند، اینبار زلزله بر سر کرمانشاه آوار شد. هرچند حساسیت‌ها برای ساخت مدارس مقاوم در برابر حوادث و بلایا تا چند سال پس از زلزله بم هم بالا بود و مسئولان تاکید داشتند حتما مدارسی با مقاومت بالا ساخته شود اما هنوز ماجرای ساخت مدارس ایمن به قوت خود باقیست و با گذشت نزدیک به ۱۴ سال از مصیبت بم و تخریب آنی ۱۱۰ مدرسه طی زلزله ۱۲ ثانیه‌ای هنوز موفق نشده‌ایم با سرمایه گذاری مناسب مدارسی داشته باشیم که همه آنها در هنگام بروز زلزله مقاوم باشند و سرپناه فرزندانمان شوند.

تأکید بر تداوم و استمرار امدادرسانی وزارت دفاع به مناطق زلزله زده کرمانشاه
معاون هماهنگ کننده وزارت دفاع با تاکید بر تداوم و استمرار امدادرسانی وزارت دفاع به مناطق زلزله زده کرمانشاه گفت: وزارت دفاع با بسیج تمام امکانات در مناطق زلزله زده حضور خواهد داشت.

مردم برای کمک به زلزله زدگان مراقب کلاهبرداران باشند
معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا گفت: هر گونه کمک های نقدی و غیر نقدی به منظور کمک به زلزله زدگان کرمانشاه در هر حوزه ای باید از طریق سازمان مربوطه، شماره حساب رسمی آن و از طریق سایت های معتبر و واقعی( چون هلال احمر) اعلام شود.

توزیع اقلام غذایی میان زلزله‌زدگان/ارزیابی سوء‌تغذیه در گروه‌های خاص
مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت از ارزیابی وضعیت تغذیه و سوء تغذیه در گروه‌های خاص مناطق زلزله‌زده خبر داد.
به گزارش ایسنا، دکتر زهرا عبدالهی با اشاره به توزیع انواع کنسرو، آب معدنی و نان بسته‌ای میان زلزله زدگان گفت: سوء تغذیه در کودکان زیر ۵ سال، مادران باردار و شیرده، سالمندان و بیماران خاص ارزیابی می‌شود.

پیش‌بینی بارش باران و وزش باد در مناطق زلزله‌زده از هفته آینده
مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی ضمن اشاره به برقراری جو پایدار و آسمان صاف در غالب نقاط کشور طی سه روز آینده، از ریزش باران و وزش باد در استان‌های غربی کشور از روز یکشنبه (۲۸ آبان ماه) خبر داد.

لزوم توجه به نیازهای بهداشتی زنان در بسته‌های امدادی زلزله‌زدگان
یک متخصص سلامت باروری بر لزوم توجه به نیازهای بهداشتی زنان به ویژه زنان باردار در بسته‌های امدادی زلزله‌زدگان تاکید کرد.

آخرین وضعیت درمانی مصدومان زلزله کرمانشاه در تهران
مدیرکل نظارت بر درمان و اعتباربخشی معاونت درمان وزارت بهداشت ضمن تشریح آخرین وضعیت درمانی مصدومان زلزله کرمانشاه که در تهران بستری هستند، گفت: تمام هزینه‌های درمان، انتقال و بازگشت مصدومان از بیمارستان‌های محل بستری تامین اعتبار شده و به صورت رایگان برای مصدومان انجام می‌شود.

مشکل برق مناطق زلزله زده برطرف شد/ کاهش نیاز به آب بسته بندی
مدیر کل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو گفت: تا دیشب تقریبا ۱۰۰ درصد معابر و مراکز حیاتی و همچنین عمده مشترکان برق‌دار شدند و در حال حاضر شرایط خوبی برای برق‌رسانی به مناطق زلزله زده داریم.
میثم جعفرزاده با اشاره به برق‌دار شدن منازل مسکونی، اظهار کرد: هنوز برخی از مردم به علت خرابی به منازل خود رجوع نکرده‌اند به همین دلیل آماری از برق‌دار شدن آن مناطق نداریم، اما به طور عمده باید گفت که مشکل برق مناطق زلزله زده به طور عمده برطرف شده است.

شمار مصدومان زلزله کرمانشاه به ۹۳۸۸ تن رسید
معاون درمان وزیر بهداشت از افزایش شمار مصدومان زلزله کرمانشاه به ۹۳۸۸ نفر خبر داد.
به گزارش ایسنا، دکتر قاسم جان بابایی با بیان اینکه شمار مصدومان زلزله کرمانشاه به ۹۳۸۸ تن رسیده است، گفت: ۱۰۱۱ نفر از مصدومان در بیمارستان‌های کرمانشاه، ۳۴۰ تن در بیمارستان‌های تهران و البرز و همدان بستری هستند.

اسامی مصدومان انتقالی زلزله کرمانشاه به تهران در ۲۳ آبان
روابط عمومی اورژانس کشور لیست اسامی مصدومان زلزله‌زده کرمانشاه که شب گذشته به تهران منتقل شده بودند را اعلام کرد.
این اسامی با کلیک به‌روی این تیتر قابل مشاهده است.

نیاز فوری مناطق زلزله‌زده به کانکس‌های بهداشتی +فراخوان وزارت بهداشت
معاون امور اجتماعی وزیر بهداشت با اشاره به تخریب ۲ بیمارستان، ۱۹۰ خانه بهداشت و هفت مرکز جامع سلامت در مناطق زلزله‌زده، ضمن دعوت از خیرین برای مشارکت در ساخت این مراکز بهداشتی - درمانی، از نیاز فوری به تامین حدود ۳۰ کانکس جهت تامین نیازهای بهداشتی ساکنان مناطق زلزله‌زده خبر داد.

دستور مدیرعامل تامین اجتماعی برای ارائه خدمات بهتر به بیمه‌شدگان و مصدومان زلزله کرمانشاه
دکتر نوربخش در جریان این عیادت با مصدومان بستری گفتگو و  بر ارائه خدمت مطلوبتر به آسیب دیدگان این حادثه تاکید و دستورات لازم را صادر کرد.


رئیس نظام مهندسی: الان وقت مقصریابی نیست!
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با بیان این‌که قصور هر دستگاه در جریان زلزله اخیر باید بعد از مقطع احساسی فعلی و در یک فضای کارشناسی بررسی شود، گفت: نمی‌شود الان دستگاه‌های مربوطه بیایند به صورت فله‌ای مسئولیت بپذیرند؛ شاید مهندسین در خیلی از این واحدهای تخریب شده دخالتی نداشته‌اند، اما آنچه مربوط به مسئولیت مهندسان ناظر است، باید بپذیرند.

چگونگی صدور گواهی فوت برای قربانیان زلزله/صدور شناسنامه‌ و کارت ملی جدید برای حادثه دیدگان
سخنگوی سازمان ثبت احوال ضمن اشاره به صدور شناسنامه‌ و کارت ملی جدید برای حادثه دیدگان زلزله که طی این حادثه مدارکشان مفقود شده است، گفت: در صورت اعلام فوت افراد توسط بخشداری‌ها، فرمانداری‌ها و دهیاری‌ها شهرستان‌های آسیب دیده ،فوت افراد در سازمان ثبت احوال ثبت می‌شود.

ثبت وسیع زلزله بزرگ کرمانشاه در اکثر ایستگاه‌های شتاب‌نگاری/سُستی بیشتر سازه‌ها در پس‌لرزه‌ها
رییس شبکه شتاب‌نگاری ایران با بیان اینکه ۲۸ ایستگاه شتاب‌نگاری فعال در استان کرمانشاه نصب شده است، گفت: بر اساس داده‌های به دست آمده زلزله این استان در بیشتر ایستگاه‌های کشور ثبت شده و پس‌لرزه‌های آن نیز ادامه خواهد داشت.
مهندس فرزانگان کنترل و نگهداری دستگاه‌های شتاب‌نگاری در سراسر کشور را از ماموریت‌های این شبکه دانست و افزود: در پیرامون منطقه زلزله‌زده استان کرمانشاه دستگاه‌های شتاب‌نگار زیادی نصب شده است، ولی از آن‌جایی که این زمین‌لرزه جزو زلزله‌های بزرگی بوده است، تعداد زیادی از دستگاه‌های شتاب نگاری نصب شده این زلزله را ثبت کرده‌اند.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: زلزله کرمانشاه