کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

درگیری لفظی نمایندگان اصلاح‌طلب و اصولگرا بر سر حوادث سال ۸۸

تشنج در صحن علنی

ایلنا , 24 آبان 1396 ساعت 12:01

گروه سیاسی: در جریان نطق جنجالی کریمی قدوسی، صحن علنی مجلس شاهد درگیری لفظی حدود ۳۰ نماینده اصلاح‌طلب و اصولگرا بود.


در حالی که جواد کریمی قدوسی در جریان نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود به طرح اتهاماتی علیه اصلاح‌طلبان و طرح موضوعاتی درباره حوادث پس از انتخابات ۸۸ پرداخت و در بخشی از سخنانش نیز به نطق اخیر مسعود پزشکیان نایب رییس نخست مجلس شورای اسلامی پاسخ داد، اقدام نماینده اصلاح‌طلب مردم تبریز مجلس برای قرائت حدیثی از امیرالمومنین با واکنش تند چند نماینده اصولگرای مجلس روبرو شد.

بر این اساس درحالی که مسعود پزشکیان پس از اتمام نطق میان‌دستور کریمی قدوسی گفت که بنده صرفاً به بیان یک حدیث از امیرالمومنین (ع) اکتفا می‌کنم و حرف دیگری نمی‌زنم، محسن کوهکن با عصبانیت به سمت جایگاه هیات رییسه رفت و در ادامه حمیدرضا حاجی‌بابایی و چند نماینده اصولگرای دیگر نیز در این محل حاضر شدند.

کریمی قدوسی پس از اتمام نطق خود، برگه‌هایی را بالا گرفت و مدعی شد که آن‌چه در دست دارد، گزارش نهادهای رسمی درباره حوادث پس از انتخابات سال ۸۸ است و تاکید کرد که لازم است ۲ نایب رییس مجلس شورای اسلامی این مستندات را به دقت مطالعه کنند.

در این میان شهروز بررگز و برخی دیگر از اصلاح‌طلبان با استناد به آیین‌نامه داخلی مجلس از پزشکیان درخواست داشتند که تذکر ماده ۷۹ دهد؛ چرا که کریمی قدوسی مشخصاً از وی نام برده و تلویحاً اتهاماتی به او وارد کرده است اما به هر ترتیب، پزشکیان که با واکنش عصبی اصولگرایان مواجه شد، بلافاصله تاکید کرد که از بیان حدیث مدنظرش در پاسخ به اظهارات و اتهامات کریمی قدوسی صرف‌نظر کرده و از ناطق بعدی خواست که برای بیان نطق خود در جایگاه حاضر شود اما فریادهای کوهکن و دیگر اصولگرایان و البته در ادامه، واکنش اصلاح‌طلبان مجلس به این اعتراضات، فضای صحن را متشنج کرد و عملاً دقایقی امکان قرائت نطق بعد میسر نشد.

همزمان با تجمع اصولگرایانی همچون احد آزادی‌خواه، حسن نوروزی، نصرالله پژمانفر، علی ادیانی‌راد و محمدجواد ابطحی در تجمع مقابل جایگاه هیات رییسه، برخی اصلاح‌طلبان نیز خود را به این جمع رساندند که از جمله محمدرضا تابش، احمد بیگدلی، احمد مازنی، عبدالحمید خدری، حسنی جوریابی، علی بختیار، پروانه مافی، سیده فاطمه حسینی و سیده حمیده زرآبادی، محمدجواد فتحی، قاسم میرزایی نیکو و علی مطهری در این مذاکرات حضور داشتند. مذاکراتی که در گوشه‌ای آرام‌تر و در گوشه‌ای دیگر از صحن با شدت و حدت بیشتر دنبال می‌شد.

بر این اساس در حالی که به‌عنوان مثال مهرداد لاهوتی نماینده اعتدالی لنگرود سعی می‌کرد عبدالحمید خدری نمانیده اصلاح‌طلب بوشهر را از این تجمع دور کند، عمده اصلاح‌طلبان حاضر در این بحث یا با تعجب به نوع رفتار اصولگرایان، نظاره‌گر بودند و یا سعی می‌کردند آن‌ها را آرام کنند. در مقطعی پروانه مافی با حرارت و هیجان بالا در جمعی متشکل از چندین نماینده صحبت کرد که به نظر می‌رسد موضوع این سخنان نیز انتقاد از نحوه برخورد اصولگرایان بوده است.

با این همه، این پایان ماجرا نبود. محسن کوهکن که پس از نطق کریمی قدوسی، عملاً با انتقاد شدیدالحن خود به پزشکیان، آتش این تشنج را برافروخته بود، در ادامه نیز این‌سو و آن‌سوی صحن با برخی نمایندگان اصلاح‌طلب دیگر بحث و جدل می‌کرد که رییس جلسه حق ندارد پس از نطق میان دستور نماینده، اظهارنظر کند.

کوهکن در ادامه تابش را با خود به گوشه‌ای از صحن برد و علی ادیانی‌راد دیگر نماینده اصولگرا نیز مصطفی کواکبیان را به همراه خود به این گعده کشاند تا در رابطه با تشنج ایجاد شده، صحبت کنند. مذاکراتی که حال در فضایی به‌مراتب آرام‌تر از دقایق قبل ادامه دارد و با این حال، چندان نیز دوستانه نیست.


کد مطلب: 139843

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/139843/تشنج-صحن-علنی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir