به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۲۵ ساعت ۱۱:۱۶
کد مطلب : ۱۳۹۸۵۳
پیرترین دیکتاتور جهان در آستانه برکناری

زیمبابوه در لبه بحران

گروه بین الملل: در پی آنکه ارتش زیمبابوه قدرت را به بهانه "اجرای عملیات هدفمند علیه مجرمانی در گروه همراهان رابرت موگابه" در دست گرفت، زیمباوه امروز پنجشنبه در موقعیت حساس و شرایط خطرناکی قرار گرفته است. پیش‌تر اتحادیه آفریقا خواستار راه حل دموکراتیک برای بحران سیاسی زیمبابوه شده بود.
زیمبابوه در لبه بحران
به گزارش خبرگزاری رویترز، هنوز مشخص نیست که آیا این شبه کودتا رسما حکومت رابرت موگابه، رئیس جمهوری 93 ساله زیمبابوه را به پایان می‌رساند یا خیر. او حدود 4 دهه قدرت را در این کشور جنوب آفریقا در دست داشته است. هدف اصلی ژنرال‌های ارتش زیمبابوه این بوده است تا مانع از آن شوند "گریس موگابه"، همسر رئیس جمهوری زیمبابوه، جانشین او شود.

رسانه‌های محلی گزارش داده‌اند وزرای دفاع و امنیت کشور آفریقای جنوبی که از سوی جاکوب زوما به عنوان نمایندگان منطقه‌ای اعزام شده‌اند، چهارشنبه شب وارد هراره پایتخت زیمباوه شدند و انتظار می‌رود با موگابه و ارتش آن دیدار داشته باشند. هدف نهایی آنها مشخص نیست. جاکوب زوما پیش‌تر خواستار خویشتن داری شده و از نیروهای دفاعی خواسته بود تا از برقراری صلح و ثبات و تضعیف نشدن آن در زیمبابوه اطمینان حاصل کنند.

در همین حال کمیسیون اتحادیه آفریقا چهارشنبه تاکید کرد: لازم است تا بحران سیاسی در زیمبابوه به طریقی حل شود که به ارتقاء دموکراسی و حقوق بشر کمک کند. رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا در بیانیه‌ای تاکید کرد که این نهاد با دقت تحولات هراره را زیر نظر دارد و خواستار یک راه حل دموکراتیک برای بحران سیاسی زیمبابوه است. اتحادیه آفریقا این تسخیر قدرت توسط ارتش زیمبابوه و تحت حصر قرار دادن رابرت موگابه را "شبیه کودتا" دانسته است.

آلفا کنده، رئیس اتحادیه آفریقا، گفت که این گروه خواهان بازگشت فوری به حاکمیت قانون اساسی در زیمبابوه است. ارتش کودتا را رد می‌کند و می‌گوید که موگابه "در امنیت به سر می برد" و فقط قصد مقابله با "مجرمانی" را دارد که دور او حلقه زده‌اند. امرسون منانگاگوا، معاون رئیس جمهور هفته پیش برکنار شد و گریس موگابه، همسر رئیس جمهور در موقعیت جانشینی او قرار گرفت اما این اقدام باعث خشم مقام‌های نظامی شد که فکر می‌کنند به حاشیه رانده شده‌اند.

موگابه که ۹۳ سال دارد از زمان استقلال این کشور از بریتانیا در سال ۱۹۸۰ قدرت را در دست داشته است.
آلفا کنده که همچنین رئیس جمهور گینه است در واکنش به این تحولات گفت که سربازان زیمبابوه "قبلا برای اشغال قدرت تلاش کرده بودند." یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم چهارشنبه با ابراز نگرانی از بحران سیاسی در زیمبابوه تاکید کرد، تمام رهبران زیمبابوه‌ای از خود خویشتنداری نشان دهند. به گفته او، سفارت آمریکا در هراره در راستای تدابیر امنیتی به روی عموم بسته است و پیامی به شهروندان آمریکایی ارسال شده است تا مراقب جان خود باشند.

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: دولت آمریکا از اقدامات اخیر نیروهای ارتش میانمار نگران شده است. ما از تمام رهبران زیمبابوه‌ای می‌خواهیم تا خویشتنداری نشان داده، به قوانین احترام گذاشته، حقوق تمام شهروندان را طبق قانون اساسی رعایت کرده و فورا اختلافات را حل کنند تا اوضاع به حالت عادی بازگردد. ایالات متحده آمریکا در امور سیاست داخلی زیمبابوه جانبداری نمی‌کند اما مداخله ارتش در روند سیاسی را هم نمی‌پذیرد. 

از سوی دیگر به گزارش بی بی سی از زیمبابوه، در سال ۲۰۱۳ وقتی ارتش مصر در کودتایی قدرت را به دست گرفت، اتحادیه آفریقا آن کشور را اخراج کرد و شاید به همین دلیل باشد که ارتش زیمبابوه از توصیف اقدام خود به عنوان کودتا خودداری می‌کند. روز سه شنبه پس از چند روز شایعات و تنش سربازان ارتش ساختمان سازمان رادیوتلویزیون دولتی، زی بی سی، را گرفتند.

یک افسر ارتش به نام ژنرال سیبوسیسو مویو در بیانیه‌ای تلویزیونی گفت که ارتش "مجرمان" در اطراف موگابه را هدف گرفته است. او پافشاری کرد: "این اشغال قدرت توسط نظامیان نیست." از آن زمان وسایل زرهی ارتش در خیابان‌های هراره دیده می‌شوند و صدای تیراندازی از محلات شمالی شهر که موگابه و شماری از مقام‌ها در آن زندگی می‌کنند، شنیده شده است.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: زیمباوه کودتا