به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۲۷ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب : ۱۳۹۸۶۸
هراره شاهد راهپیمایی حامیان کناره‌گیری موگابه

حزب موگابه هم خواستار استعفایش شد

گروه بین الملل: با گذشت سه روز از تسلط نظامیان ارتش بر زیمبابوه، فشارها برای کناره‌گیری رابرت موگابه، رئیس‌جمهور ۹۳ ساله این کشور از قدرت، افزایش یافته است. در تازه‌ترین تحول، نمایندگان منطقه‌ای حزب زانو پی‌اف، حزب حاکم، خواستار استعفای موگابه شده‌اند.
حزب موگابه هم خواستار استعفایش شد
به گزارش اسکای نیوز عربی، مسؤولان هشت شاخه از مجموع ۱۰ شاخه منطقه‌ای حزب حزب اتحاد ملی آفریقا، جبهه مردمی حاکم (زانو پی‌اف) از رابرت موگابه خواستند، استعفا کند. کورنیلیوس میوبریری، سخنگوی شاخه منطقه‌ مرکزی حزب اعلام کرد، بقیه مناطق نیز به اجماع تصمیم گرفتند ریاست موگابه را در حزب و ریاست‌جمهوری باطل اعلام کنند.

میوبریری یکی از مسؤولانی بود که در یک پخش تلویزیونی از تلویزیون این کشور ظاهر شده و از موگابه خواسته است از قدرت کنار برود. به گزارش بی‌بی‌سی، درخواست نمایندگان منطقه‌ای حزب زانو پی‌اف در حالی مطرح شد که قرار است امروز (شنبه) راهپیمایی بزرگی در هراره، پایتخت، با هدف درخواست کناره‌گیری رابرت موگابه از قدرت برگزار شود.

ارتش زیمبابوه، که از عصر سه‌شنبه در اقدامی بسیار شبیه به یک "کودتا" قدرت را دست گرفته، از راهپیمایی امروز حمایت می‌کند. صبح جمعه موگابه برای نخستین بار در انظار عمومی حاضر شد. در سه روز گذشته محل اقامت او تحت محاصره نیروهای ارتش قرار داشته و او در حصر خانگی است.

با وجود این، او روز جمعه در یک مراسم فارغ‌التحصیلی حضور یافت و به مدارک دانشجویان را به آنها اهدا کرد.
در سه روز گذشته، گروه‌های مختلفی از احزاب و نهادهای اجتماعی در زیمبابوه رسما خواستار کناره‌گیری موگابه از قدرت شده‌اند. گروه کهنه‌سربازان زیمبابوه که در میان آنها بسیاری از هم‌رزمان رابرت موگابه در دوران قیام این کشور برای استقلال از بریتانیا هم حضور دارند و همیشه از حامیان اصلی موگابه محسوب می‌شدند، روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای ضمن درخواست استعفای رئیس‌جمهوری، خواستار کنار رفتن او از رهبری حزب زانو پی‌اف هم شدند و هم‌زمان گفتند که باید در انتخابات آتی زمینه رقابت سالم و آزاد احزاب سیاسی فراهم شود.

پیشتر ارتش زیمبابوه با صدور اطلاعیه‌ای گفته بود که "نیروی دفاع زیمبابوه شماری از "جنایتکاران اطراف رابرت موگابه" را شناسایی کرده‌اند تا آنان را به خاطر جرایمی که باعث رنج و مشقت اقتصادی و اجتماعی مردم شده است به دست عدالت بسپارند اما هنوز شمار دیگری از آنان آزاد هستند." در ادامه این بیانیه آمده است که ارتش در حال حاضر "با رئیس جمهوری و فرمانده کل قوا در تعامل است و به محض دستیابی به نتیجه مذاکرات با او، ملت را از آن آگاه خواهد کرد."

ارتش همچنین درصدد بوده به جامعه جهانی در مورد تحولات اخیر این کشور اطمینان خاطر بدهد. در این بیانیه آمده است که وابستگان نظامی زیمبابوه در سایر کشورها از روند تحولات آگاه شده‌اند و به ماموران دولت نیز گفته شده است طرف‌های همکاری را از ماهیت این تحولات آگاه سازند.

ارتش در این بیانیه از سایر نهادهای امنیتی کشور خواسته به روال عادی به وظایف خود عمل کنند و افزوده است که "اگرچه نیروی دفاع زیمبابوه ابراز احساسات بعضی افراد و گروه‌های اجتماعی را ارج می‌گذارد اما مایل است تصریح کند که کسی نباید مدعی شود که از سوی نیروی دفاعی سخن می‌گوید و خود ما به طور مرتب روند تحولات را به آگاهی همگان خواهیم رساند." در پایان این اطلاعیه از مردم خواسته شده است تا در حالیکه ارتش به "عملیات" خود ادامه می‌دهد، صلح و آرامش را حفظ کنند.

روز گذشته همچنین، در حالی که سرنوشت موگابه در ابهام بود، تلویزیون تصاویری از او را در حال گفت‌وگو و خنده با رئیس ستاد ارتش پخش کرد. همچنین، تصاویری از جلسه گفت‌وگو رئیس جمهوری و نظامیان با حضور نماینده اعزامی رئیس جمهوری آفریقای جنوبی، به عنوان میانجی، منتشر شده است. به گزارش منابع خبری، موگابه که از محل اقامت خود موسوم به "خانه سقف آبی" برای شرکت در این نشست به کاخ ریاست جمهوری آورده شد.
مرجع : ایسنا