به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۰۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۳۰ ساعت ۱۱:۲۷
کد مطلب : ۱۴۰۰۰۱
باید منتظر گرانی دیگر اقلام ضروری هم باشیم

بی توجهی به تبعات افزایش قیمت نان

گروه اقتصادی: عضو انجمن اسلامی کارگران خباز کشور می گوید به نظر می‌رسد مدافعان افزایش قیمت نان هنوز نمی دانند که نان یکی از مهمترین کالای‌های اساسی است و افزایش بهای آن در ماه های انتهایی سال چه تاثیراتی بر معیشت کارگران و طبقات فرودست جامعه می گذارد.
بی توجهی به تبعات افزایش قیمت نان
«رمضان محمد ولی» عضو انجمن اسلامی کارگران خباز کشور اظهار داشت: به نظر می‌رسد مدافعان افزایش قیمت نان هنوز نمی دانند که نان یکی از مهمترین کالای‌های اساسی است و افزایش بهای آن در ماه های انتهایی سال چه تاثیراتی  بر معیشت کارگران و طبقات فرودست جامعه می گذارد.

وی با بیان اینکه نان یکی از اقلام اساسی و یک کالای استراتژیک در سفره مردم است و افزایش قیمت آن موجب افزایش سطح تورم می شود، گفت: از کالایی صحبت می کنیم که مردم همه روزه برای خرید آن صف می کشند و خیلی ها هم البته با آن شکم خود را سیر نگه می‌دارند از این رو قطعا افزایش ۱۵ درصدی قیمت نان معیشت بسیاری را تحت الشاع قرار می دهد.

گمانه زنی درباره افزایش قیمت نان از شهریور ماه امسال قوت گرفت اما ۲۵ آبان «یزدان سیف» مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی در برنامه گفت و گوی ویژه خبری اعلام کرد که قیمت نان  ۱۵ درصد افزایش می یابد. با این حال وی تاکید کرده است که تشخیص افزایش قیمت نان در هر استان به عهده استانداران گذاشته شده است.

عضو انجمن اسلامی کارگران خباز کشور با بیان اینکه دولت زمان مناسبی را برای افزایش قیمت نان انتخاب نکرده است، گفت: اعلام افزایش قیمت نان در سال ۹۶ باید انتهای سال گذشته اعلام می شد چرا که باید سهم آن در سبد هزینه های خانوارهای کارگری پیش بینی و در افزایش سالیانه سطح حداقل دستمزد سال جاری لحاظ می شد؛ نه اینکه تازه بخواهیم به صورت چراغ خاموش در نیمه دوم سال قیمت ها را افزایش دهیم و بعد هم انتظار داشته باشیم که کسی به آن اعتراض نکند.

محمدولی اضافه کرد: اصل ۴۳ قانون اساسی تأمین معیشت شهروندان را بر عهده دولت گذاشته است و در این شرایط که سفره های کارگران روز به روز کوچکتر و جیب آنها خالی تر می شود از دولت انتظار نمی‌رود که به یکباره معاش آنها را با افزایش قیمت نان تحت تاثیر قرار دهد آنهم با این بهانه که کارفرمایان خباز که یک درصد جمعیت کشور را هم تشکیل نمی دهند خواهان افزایش قیمت نان هستند.

وی با تاکید بر اینکه دولت نباید صرفا گوشش را به طرف صاحبان سرمایه و خواسته های آنها بگیرد، گفت: افزایش قیمت نان به عنوان یک کالای حیاتی موجب گران شدن کالاهای دیگر می شود و به نظر نمی رسد که دستاورد دیگری داشته باشد.

عضو انجمن اسلامی کارگران خباز کشور تصریح کرد: از طرفی با اعلام افزایش قیمت نان از اول آذر زمزمه های افزایش قیمت کالاهای دیگر هم شنیده می شود. پس جای تعجب دارد که دولت به جای محاسبه گری تبعات افزایش قیمت نان صرفا به دنبال عمل به خواسته های تورم زای کارفرمایان خباز است.
هم اکنون قیمت نان لواش ۲۱۰ تومان، بربری ساده ۶۵۰ تومان، سنگک ۸۰۰ تومان، تافتون سنتی ۴۰۰ تومان و تافتون گردون ۲۱۰ تومان است.
مرجع : ایلنا
برچسب ها: افزایش قیمت نان