۰

کنترل استرس در بیلیارد

چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۱۷
استرس چیست؟

وقتی چالش هایی را برای سلامت جسمانی یا هیجانی تجریه می کنیم که از توانایی مقابله کردن ما قراتر هستند استرس بوجود می آید.

هنگام استرس چه اتفاقاتی در بدن ما می افتد؟
بدن هنگام روبه رو شدن با عامل استرس زا با موجی از تغییرات  رو است دو سیستم جداگانه ای که هتگام استرس درگیر میشوند 1-سیستم سمپاتیک –آدرنومدولاری 2 سیستم هیپوتالاموس_هیپوفیز
_آدرنالنامیده میشوند.

سیستم اول برای بسیج کردن منابع و آماده سازی برای پاسخ جنگ یا گریز ،طزاحی شده است.وقتی
 در بازی بیلیارد هنگامی که پشت میز بیلیارد برای ضربه زدن قرار گرفتیم دچار استرس می شویم پاسخ استرس درهیپوتالاموس شروع میشود که دستگاه عصبی سمپاتیک را تحریک کند و این باعث میشود که قسمت داخلی غدد فوق کلیوی آدرالین نور ادرنالین و نوراپی نفرین را ترشح کند وقتی مقدار اینها در خون در حال گردش زیاد میشود باعث افزایش ضربان قلب و سوخت سزیع گلوکز در بدن میشود.

سیستم دوم .هیپوتالاموس علاوه بر تحریک دستگاه عصبی خودمختار هورمونی به نام هورمون آزادکننده کورتیکو تروفین را آزاد می کند این هورمون با گردش در خون غده هیپوفیز را تحریک می کند هیپوفیز بعدا هورمون آرنو کورتیکو تروفیک را تزشح میکند این باعث میشود که قشر غدد فوق کلیوی هورمون استرس به نام گلوکوکورتیکوید را تولید کند که در انسان این هورمون کورتیزول نامیده میشود کورتیزول در مواقع اضطراری هورمون خوبی است و بدن را برای جنک یا گریز اماده میکند و از پاسخ ایمنی ذاتی نیز جلوگیری میکند این بدان معنی است که اگر صدمه ای روی دهد پاسخ التهابی بدن به آن به تاخیر می افتد به عبارت دیگر گریختن بر شفا یافتن اولویت دارد و ترمیم بافت نسبت به زنده ماندن در درجه دوم اهمیت دارد واما کورتیزول جنبه منفی هم دارد اگر پاسخ کورتیزول متوقف نشود کورتیزول می تواند به سلول های مغز مخصوصا به هیپوکامپ آسیب برساند در سطح بسیار بنیادی استرس برای مغز شما بد است استرس حتی ممکن است جلوی رشد را بگیرد اگر عامل استرس زا باقی بماند محور هیپوتالاموس هیپوفیز ادرنال فعال مانده و ترشح کورتیزول ادامه میابد گرچه تولید کوتاه مدت کورتیزول بسیار انطباقی است ولی فعالیت زیاد و مزمن محور هیپوتالاموس – هیپوفیز آدرنال با سطوح بالای کورتیزول در گردش ممکن است مشکل ساز باشد همچنین سطح یالای کورتیزول در یادگیری و حافظه تداخل ایجاد میکند و غملکرد دستکاه ایمنی و تراکم استخوان را کاهش می دهد.

عواملی که باعث ایجاد استرس در هنگام بازی بیلیارد میشوند؟
تحقیقی برای بررس عکس العمل ده بازیکن بیلیارد با سطوح مهارتی متفاوت ئر مقابل استرس هنگام بازی بیلیارد طراحی شده است هر نوبت بازی شامل 20 ضربه با میزان استزس و فشار متفاوت است.

نوبت اول:از بازیکنان بیلیارد خواسته شد که بیست ضربه را بزنند بدون اعمال فشار سپس جهت اعمال فشار از بازیکنان خواسته شد که همان ضربه را در مقابل دوربین هایی که برای یک برنامه تلیویزیونی فیلم تهیه میکنند بزنند آنها به خاطر حضور دوربین ها و نورپروژکتورها استرس بیشتری داشتند یعنی حضور استرس زا در بازی بیلیارد در مرحله سوم فشار بیشتر شد چون به آنها گفته شد اگر بتوانند کیفیت صربه های مرحله اول را در بازی بیلیارد داشته باشند هرکدام 300 دلار جایزه دریافت خواهند کرد و جهت اضافه کردن میزان استرس به بازیکنال اخطار داده شدکه اگر نتوانند امتیاز مرحله اول بازی  بیلیارد را کسب کنند 1000 دلار جریمه خواهند شد هنگام ضربه زدن نوار مغز وقلب بازیکنان زیر نظر گرفته شد خب په اتفاقی افتاد؟

مرحله اول راتکرار کردند ویا رکورد بهتری ثبت کرند و برنده 300 دلار شدند ولی پنج نفر دیگ موفق نشدند اما آزمایش نشان میداد که  ده بازیکن میزان سطح کورتیزول یکسانی را تجربه کرده اند و چیزی که در این میان بسیار تعیین کننده بود توانایی پردازش مغز است نیمکره چپ بازیکنان بیلیارد با افزایش فشار فعالتر میشود و هدف گیزی و تصویر سازی ذهنی توسط نیمکره راست اتفاق می افتد در حال یکه نیمیکره چپ بر جنبه های تکنیکی تمرکز دارند .اما یادمان باشد که استرس جزیی از بازی است چیزی که مهم است کنترل استرس است که از طریق ایجاد توازن بین فعالیت مغز انجام میشود که این ایجاد توازن یک شبه حاصل نمی شود و نیاز به تمرین دارد.

چگونه استرس را قبل و حین بازی بیلیارد کاهش دهیم؟

حتما بخندید
قبل از شروع بازی سعی کنید حتما بخندید.خندیدن و مقداری سبک سری و شوخ طبعی  قبل از شروع بازی حتما در کاهش سطح کورتیزول موثرخواهد بود.

به موسیقی گوش دید
موسیقی بر تعداد اندورفین که هورمونی برای احساس خوب است می افراید و سطح کورتیزول را کاهش می دهد.

خوردن مواد غذایی سالم
سعی کنیم در روز از غداهایی مانند تخم مرغ ،ماهی،گوشت بدون چربی،تخم کتان،مرکبات،انواع توت،سبزی برگ دار استاده کنیم سعی کنیم از وده های غذایی پر از فیبر و پروتین استفاده کنیم

خواب کافی
حتما سعی کنید حداقل یک هفته قبل از شروع بازی خوب بخوابید زیرا نداشتن خوایب کافی هفت تا نه ساعت موجب یک واکنش نظام مند منفی ازسوی بدن میشود .ما مستعد ابتلا به اختلال شناختی هستیم و نسبت به محیط اطرافمان واکنشی تر هستیم هردوی اینها برای بدن بد هستند.

ورزش کنید
قبل از شروع بازی مقداری ورزش کنید زیرا ورزش کردن میتواند کورتیزول را با آزاد کردن استرس فروخورده یا دیگر احساسات تضاد کاهش دهد یک نظریه این است که ترس کورتیزول را افزایش میدهد و اینکه ما باورزش کردن بردباری،انعطاف و اعتماد به نفسمان ر ا افزایش می دهیم و به طور موثر با ترس بالقوه مقابله میکنیم و سطح کورتیزول را کاهش می دهیم.

موقعیت تمرین شبیه موقعیت بازی
اگر میخواهید در یک مسابقه بزرگ شرکت کنید سعی کنید موقعیت مکان تمرین را تا حد امکان شبیه مو قعیت مسابقه کنید اگر فکر میکنید قرار است فرد خاصی بین تماشاچیان باشد که موجب استرس شما میشود با احترام از آن دعوت کنید در چند تمرین شما نیز حضور داشته باشد .میزان نور موقعیت میز بیلیارد را نیز شبیه موقعیت اصلی تنظیم کنید زیرا ما در موقعیت های مشابه عملکرد بهتری خواهیم داشت.

 تمرین ذهن آگاهی یا مراقبه
هرنوعی از ذهن آگهی یا مراقبه میتواند سطح کورتیزول را کاهش دهد حتی چند نفس عمیق حین بازی میتواند سطح کورتیزول را کاهش دهد.

دید منفی ممنوع
دید منفی کلید بروز همه استرسهاست همه بازیکنان بزرگ هنگام بازی به نظر می آید هیپنوتیزم شده اند آنها افکار منفی را حذف کرده و افکار مثبت را در سر میپرورانند و بربردن بازی تمرکز میکنند اگر در زدن یک ضربه موفق نبودید از کلماتی مثل بد شانسم و موقعبت را از دست داده ام هرگز استفاده نکنید و فقط به موفقیت در ضربه بعدی تمرکز کنید بنابراین افکارتان را سروسامان دهید و آرامش خود را حفظ کنید اگر ذهنتان را با افکار منفی پرکنید نتایج منفی خواهید گرفت.

آمادگی ذهنی داشته باشید
موقعیت بازی را شب قبل در ذهن خود شبیه سازی کنید به موقعیت بازی و ضرباتی که میخواهید بزنید از شب قبل فکر کنید و اگر توانایی زدن ضربه ای را در خود نمیبینید سعی کنید ان ضربه را از ذهن خود دور کنید و به ضرباتی فکر کنید که مطمعنید توانایی زدن ان را دارید
4-ضرباتی را بزنید که توانایی ان را دارید
اغلب بازیکنان سعی میکنند ضرباتی بزنند که توانایی آن را ندارند حتما سی کنید ضربات مطمعن بزنید ضرباتی که با تمرین کرده اید را بزنید شما نمیوانید هر ضربه ای را بزنید و هرگز نمیتوانید ضربات اتفاقاتی بزنید با این کارها شما فقط میز را به حریف واگذار میکنید

هدف گیری ذهنی
دارای تفکر خاصی برای ضربه در هنگام بازی بیلیارد باشید و اینکه به په هدفی میخواهید برسید در این صورت خیلی بهتر میتوانید روی ضربه های خود هنگام بازی بیلیارد تمرکز کنید در لحضه آخر قبل از ضربه نقطه هدف را نگاه کنید سپس حرکت گرم کردن را با یک دم و بازدم خاتمه دهید سپس چوب را عقب بکشید و ضربه بزنید
این تکنیک را در مسابقات جهانی فوتبال دستی و سایر ورزش هایی که نیازمند هدف گیری هست نیز به کار می برند .

 تکنیک های کنترل استرس را در زندگی روزمره هم به کار برید
اگر بتوانید تکنیکهای کنترل استرس را در زندگی روزمره خود هم به کارببرید مثل ترافیک این توانایی کنترل استرس شما به زمان بازی در یک مسابقه نیز انتقال داده میشود
www.khorshidak.com
کد مطلب: 140030