به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۹/۰۳ ساعت ۱۷:۰۶
کد مطلب : ۱۴۰۰۷۷
وعده رئیس کل برای سپرده‌گذاران غیرمجازهای واگذار شده

قفل"البرز ایرانیان" شکست

گروه اقتصادی: آن طور که رئیس کل بانک مرکزی وعده داده در هفته پیش رو تعیین تکلیف سپرده‌گذاران تعاونی‌های منحله افضل توس و وحدت (آرمان) از سر گرفته می‌شود. تعیین تکلیف سپرده گذاران البرز ایرانیان که هیچ پرداختی تاکنون در مورد آنها انجام نشده است نیز آغاز خواهد شد.
قفل"البرز ایرانیان" شکست
به گزارش ایسنا، در مردادماه امسال و در راستای ساماندهی بازار غیر متشکل پولی، فعالیت سه موسسه بزرگ غیرمجاز که مدتی متوقف شده بود، رسما از سوی بانک مرکزی پایان یافت و مسئولیت دارایی و بدهی آنها و همچنین انجام تعهداتشان به دو بانک و یک موسسه مجاز واگذار شد. بر این اساس مسئولیت تعاونی منحله افضل توس به بانک آینده، تعاونی وحدت(آرمان) به موسسه ملل و تعاونی البرز ایرانیان به بانک تجارت واگذار شد.
در ادامه با شروع فرایند ارزیابی دارایی و بدهی تعاونی های منحله، تعیین تکلیف سپرده گذاران افضل توس و وحدت تا سقف سه میلیون تومان در دستور کار قرار گرفت و در مهر و آبان ماه طبق برنامه زمان بندی شده پیش رفت ولی برای مدتی متوقف شد تا وضعیت پرداختی در سطوح بالاتر مشخص شود ولی در این بین بانک تجارت اقدامی در مورد البرز ایرانیان انجام نداد و دلیل این موضوع نیز به تخلفات مدیران این تعاونی و پرونده قضایی آنها بر می‌گشت که باید وضعیت آن مشخص می شد.  
 اما در هفته های اخیر در نتیجه جلسه‌ منتخب سران سه قوا، تصمیم‌هایی برای شرایط سپرده‌گذاران این تعاونی‌ها اخذ شد. در هفته گذشته بود که نهاوندیان به عنوان نماینده دولت در این جلسه اعلام کرد که به زودی تعیین تکلیف سپرده‌گذاران تعاونیهای واگذار شده از سر گرفته می‌شود. اخبار دریافتی حاکی از آن بود که قرار است سقف پرداخت به سپرده‌گذاران افضل توس و وحدت از سه به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یابد.
گرچه زمان مشخصی برای این موضوع اعلام نشده بود اما تازه‌ترین اعلام ولی‌الله سیف -رئیس کل بانک مرکزی- از این حکایت دارد که تعیین تکلیف سپرده‌گذاران تعاونی‌های افضل توس و وحدت در هفته پیش رو آغاز می‌شود. بر این اساس سقف پرداختی به سپرده گذاران تعاونی های واگذار شده به ١٠٠ میلیون تومان افزایش خواهد یافت. در این بین شروع تعیین تکلیف سپرده گذاران البرز ایرانیان نیز قابل توجه است که از سقف ١٠٠ میلیون تومان آغاز و در دستور کار بانک تجارت قرار می گیرد.
موسسه ملل به عنوان مسئول انجام تعهدات تعاونی وحدت در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که از فردا همزمان با چهارم آذرماه تا پنجم دی ماه بر اساس زمانبندی انجام شده تعیین تکلیف سپرده‌گذاران را شروع می‌کند.
جدول زمانبندی مراجعه سپرده گذاران تعاونی وحدت به شرح زیر است:

همچنین بانک آینده اعلام کرده است که  از چهارم تا ٢٩ آذرماه پرداخت های تا ١٠٠ میلیون تومان را انجام می دهد.
جدول زمانبندی مراجعه سپرده گذاران تعاونی افضل توس به شرح زیر است:

اما بانک تجارت در مورد تعیین وضعیت سپرده گذاران تعاونی منحله البرز ایرانیان اعلام کرده که در دو مرحله تا ١٠٠ میلیون تومان را پرداخت خواهد کرد به گونه ای که  از چهارم تا دوازدهم آذرماه سپرده گذاران تا سقف سه میلیون و از ١٣ آذر تا١٤ دی ماه طبق جداول زمانبندی سپرده گذاران تا ١٠٠ میلیون می توانند به شعب منتخب مراجعه کنند.
زمان مراجعه سپرده گذاران تا ٣ میلیون تومان البرز ایرانیان به شرح زیر است:

زمان مراجعه سپرده گذاران تا سقف ١٠٠ میلیون تومان البرز ایرانیان به شرح زیر است:

شعب منتخب بانک تجارت  برای مراجعه سپرده گذاران البرز ایرانیان: