به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۹/۰۹ ساعت ۲۱:۵۱
کد مطلب : ۱۴۰۳۰۷

جنگ ایران و آمریکا بسیار محتمل است

گروه بين‌الملل: آمریکایی وکس ضمن گفت‌وگویی با سوزان مالونی، کارشناس مسائل ایران در اندیشکده بروکینگز مدعی شد که اکنون مانند ۲۵ سال پیش، احتمال جنگ بین ایران و آمریکا وجود دارد. ترامپ در اکتبر گذشته به شدت از نظام ایران و برجام انتقاد کرد. مالونی معتقد است که ترامپ نسبت به اوباما یک سیاست بسیار ستیزه‌جویانه در قبال ایران اتخاذ کرده است. "دولت اوباما سعی می‌کرد مقداری روابط دیپلماتیک را عادی کند و با نظام ایران با درجه‌ای از احترام رفتار کند که از هیچ دولت سابق (آمریکایی) دریافت نکره است. این رویکرد اوباما بشدت با آنچه ترامپ شروع کرده، متضاد است."

این کارشناس آمریکایی در رابطه با پیامدهای عدم تایید برجام توسط ترامپ گفت: "طنز اینجاست که این (عدم تایید) واقعا در سیاست آمریکا در قبال ایران یا در میان بخش سیاسی ایران تغییر اساسی ایجاد نکرده است. بلکه قطعا دیدگاه‌ها درباره ظرفیت (ایجاد) هرگونه رابطه گسترده با آمریکا را سخت کرده است.... آنچه که من می‌بینم، محدود شدن تعامل دیپلماتیک بیشتر میان ایران و آمریکا و تشدید تنش‌های احتمال نزاع مستقیم بین دو دولت است."

از دیدگاه مالونی، قطعا فرآیند همکاری دیپلماتیک بین ایران و آمریکا توسط ترامپ تضعیف شده است. مالونی افزود: "من فکر می‌کنم که ایران اکنون برای احساس خطر از جانب اقدامات سعودی‌ها و ظهور نوعی تبانی بین آنها و آمریکا و حتی اسرائیل دلیل خوبی دارد. یک چیزی که ما درباره بوروکراسی امنیتی ایران می‌دانیم این است که آنها معتقدند بهترین دفاع، حمله خوب است. بنابراین من انتظار ندارم که ایران عقب نشینی کند."

این کارشناس اندیشکده بروکینگز در پایان ادعا کرد که در ۲۵ سال سابقه فعالیت او در پژوهش درباره ایران و آمریکا، اکنون احتمال نزاع بین این دو کشور در بالاترین نقطه قرار دارد. هیچ‌کدام از دو طرف خواهان تسریع درگیری نیستند، اما هر دو طرف در موقعیت‌های بی‌ثبات درگیر هستند و در حال حاضر، میزان انسجام سیاسی بالایی بین دو طرف وجود ندارد. واضح است که این موقعیت خطرناکی است.