کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سرمایه گذاری تخصصی در استارت‌اپها

کسب و کارهای نوین، تنها راه ایجاد اشتغال

12 آذر 1396 ساعت 10:23

گروه اقتصادی: بیکاری بسیاری از جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی از مهم ترین مشکلات همه دولتها بوده و هست و ایجاد اشتغال با اعتبارات دولتی کاری سخت است، اما توسعه کسب و کارهای نوین، راه برون رفت از این وضعیت است.


به گزارش ایرنا، سرمایه‌گذاری تخصصی در حوزه استارت‌آپ‌ها، مهمترین و حیاتی‌ترین نیاز در عرصه فعالیت و کسب‌ و کارهای نوپا است ،توسعه اشتغال در کشور با استفاده از استارت آپها میسر خواهد شد؛ اشتغالی که دارای بهره وری بالا است و نیاز به بخش دولتی تنها در حد فراهم ساختن زیر ساخت ها است.استارت آپ چیزی جز کارآفرینی نوین نیست که با گسترش فناوری های نو، توسعه کسب و کار را از طریق آنها فراهم کرده است.بی تردید،استارت آپ کسب و کاری است که بخش مهمی از آن بر پایه فناوری است، این نوع کسب و کارها از صفحات وب، اینترنت، موبایل و فناوری های مرتبط بهره مند می شوند .به واقع استارت آپها کسب و کاری نوین را با حداقل سرمایه گذاری راه اندازی می کنند که می توانند خدمات مختلفی را به مردم ارائه دهند.حوزه حمل و نقل کشور،خرید و فروش برخط کالا، ارائه خدمات گوناگون از طریق فضای مجازی از جمله فعالیت هایی است که در حوزه کسب و کار رونق زیادی یافته است.هم اکنون حدود 150 هزار نفر در یکی از تاکسی های اینترنتی در کشور فعالیت می کنند و این به غیر از خدمات دیگری در در حوزه حمل و نقل است که توسط موتورها در این سامانه ها فعالیت های خدماتی را پیش می برند.به واقع می توان گفت: شکل کسب و کار در دنیای نوین در حال تغییر و تحول است؛ زمانی کارگران با در دست داشتن ابزارهای کار در کارخانه ها به تولید می پرداختند اما امروزه با رشد دانش و تکنولوژی کسب و کارهای نوین در حال شکل گیری هستند که ایران هم به واسطه نیروی جوان تحصیلکرده و استفاده از تکنولوژی های مدرن از این امر مستثنی نیست.

** ابزار کنونی کارگران امروز دانش و فناوری است
افراد خلاق و نوآور می توانند از طریق فناوری های نوین کسب و کاری را راه اندازی کنند و نه تنها خود بلکه برای عده ای کثیری درآمد زایی داشته باشد.اما آیا هر کسب و کار کوچکی یک استارت آپ است ؟ چنین نیست، زیرا بسیاری از کسب و کارها مبتنی بر روش های سنتی هستند، اما ممکن است یک ارائه کننده مواد غذایی از طریقی نوین به ارائه خدمات بپردازد .به طور مثال هم اکنون در شهر تهران اتومبیل هایی وجود دارد که قهوه یا ساندویچ عرضه می کنند و از طریق سامانه ای که برای خود طراحی کرده اند اطلاعات مکانی خود را (به طور مثال امروز در کدام ناحیه شهر مستقر هستیم)به مشتریان ارائه می دهند.همچنین فروشگاههایی در ایران هستند که از طریق سامانه الکترونیکی که برای خود طراحی کرده اند به تبلیغ کارهای خود برای جلب مشتری می پردازند و حتی بخشی از فروش خود را از طریق آنلاین انجام می دهند.شرکت هایی مانند دیجی کالا، اسنپ،تپسی، زنبیل،بقچه،میوه دات کام، عکاسی دیجیتال، آرایشگاههای زنانه،تاکسی ماکسیم،شیپورچی،دیوار و موارد متعدد دیگر از جمله استارت آپ های شناخته شده در ایران هستند که خدمات متنوعی را ارائه می دهند و مشتریان خود را در این سال ها یافته اند.

**500 میلیون تومان برای ایجاد شغل در بنگاه های میانی نیاز است
«علی ربیعی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد رقمی که دولت باید برای ایجاد یک شغل هزینه کند، گفت: حدود 12 میلیارد تومان برای ایجاد یک شغل در پالایشگاه هزینه نیاز است. سه هزار و 500 میلیارد تومان در صنعت پتروشیمی نیز برای ایجاد ۷۰۰ شغل نیاز است و هزینه ایجاد شغل در بنگاه‌های میانی نیز ۵۰۰ میلیون تومان است.دیجی کالا تا دی ماه ۱۳۹۴،برای یکهزار و 200 نفر اشتغالزایی کرده بود.بنابراین اگر دولت می خواست یکهزار و 200 شغل ایجاد کند با احتساب 500 میلیون تومان باید 600میلیارد تومان سرمایه گذاری می کرد.در حالیکه راه اندازی این نوع کسب و کار با هزینه بمراتب کمتری تحقق یافته است.به واقع استارت آپها بدون تکیه به دولت می توانند کسب و کاری را راه اندازی کنند این در حالیست که دولت فقط باید مسئولیت پذیری زیر ساختها(فناوری های نوین ارتباطات) را بر عهده بگیرد.

یکی از مزیتهای ایران داشتن نیروی جوان تحصیل کرده است ،سالانه حدود 1.2میلیون نفر دانش آموخته وارد بازار کار می شوند و در حالت خوشبینانه دولت فقط برای 300الی 400هزار نفر می تواند شغل ایجاد کند و قرار است بقیه تعهدات اشتغال (حدود 500هزار نفر) از طریق اشتغال فراگیر که بر اساس مزیت های استانی در هر استان طراحی شده است ایجاد شود.استارت آپها از جمله راهکارهایی هستند که دولتها بدون سرمایه گذاری مستقیم می توانند از آن بهره مند شوند.

**میانگین ایجاد شغل در بخش فناوری 2 درصد است
«محمدجواد آذری جهرمی »وزیر ارتباطات معتقد است: کشور ما مردم‌سالار است و ساختار امنیتی و فرهنگی ما بر اساس مردم شکل گرفته است، امروزه یکی از بزرگترین مشکلات مردم بیکاری است.وی ادامه داد: طبق آمارهای بین‌المللی وضعیت اشتغال در بخش فناوری اطلاعات 2 درصد به صورت میانگین است اما در ایران این میزان 0.2درصد است و باید میزان اشتغال در حوزه فناوری اطلاعات در کشور ۱۰ برابر شود.وزیر ارتباطات تاکید کرد: یکی از ظرفیت‌های بزرگ برای اشتغالزایی، فناوری اطلاعات است، در برنامه چهار ساله در وزارت ارتباطات دولت دوازدهم قصد داریم تا ۲۰ هزار استارت‌ آپ، ۱۰ هزار شرکت متوسط ، ۱۰۰ شرکت بزرگ و ۵ شرکت بین المللی را ایجاد کنیم.استارت‌آپ‌ها و اقتصاد دیجیتال اکنون بسیاری از چالش‌های اساسی را حل کرده‌اند و توجه به آنها بسیار حائز اهمیت است، این روزها تقریبا بیشتر مردم، مسئولان و کارشناسان از خدمات و مزایای این کسب‌ و کارهای نوپا اطلاع دارند اما باید توجه کرد که «سرمایه‌گذاری تخصصی» در حوزه استارت‌آپ‌ها، مهمترین و حیاتی‌ترین نیاز این بخش به حساب می‌آید.

در این زمینه، شکل‌گیری و توسعه شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری داخلی تخصصی یعنی همان سرمایه‌گذاران جسورانه، شاید بهترین راه‌حل موجود است.همچنین از سویی باید دقت کرد که تنها وجود سرمایه هدایت نشده، بدون تخصص یا تجربه لازم مدیریتی، نه تنها اثربخشی چندانی ندارد، بلکه می‌تواند آسیب‌های قابل توجهی را نیز در پی داشته باشد. این در حالی است که شرکت‌های سرمایه‌گذاری جسورانه به شکل تخصصی و با تجربه کافی می‌توانند سرمایه‌ها را به کارآفرینی و درآمدزایی برسانند.برخی از دیدگاههای کارشناسان اقتصادی در خصوص استارت آپها در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته است.

**ویدا سینا، مدیرعامل مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک:
حل چالش‌های اساسی اقتصاد کشور، امروز بر عهده کسب‌وکارهای نوپا و بنگاه‌های تازه‌کاری است که توانسته‌اند تحول اساسی در اقتصاد کشور ایجاد کنند.در همین راستا ظهور و شکل‌گیری شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری تخصصی نظیر سرمایه‌گذاران جسورانه یا همان وی‌سی‌ها در کشور بسیار مفید و ضروری است.»

** دولت بصورت غیر مستقیم به استارتاپ ها کمک کند
محمدحسین برخوردار، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: دولت بهتر است برای تامین مالی صندوق‌های سرمایه‌گذاری تخصصی، مداخله مستقیم نکند و با میدان دادن به بخش خصوصی یا از طریق سازمان بورس، سرمایه‌های لازم را جمع‌آوری کند تا غیرمستقیم به پیشرفت استارت‌آپ‌ها کمک شود.

**سرمایه گذاری بانکها در استارتاپ ها
همچنین 'حیدر مستخدمین حسینی' معاون وزیر اقتصاد پیشین گفت: برای سرمایه‌گذاری پایه‌ای در بانک‌ها چارچوب مشخصی تعریف نشده است و لازم است که در برنامه‌های توسعه‌ کشور، این نوع فعالیت‌ها گسترش یابد؛ چرا که تاکنون بانک‌ها به عنوان محور حمایت از استارت‌آپ‌ها برنامه خاصی در نظر نگرفته‌اند و سرمایه صندوق‌های جسورانه نیز به تنهایی قادر به پاسخگویی کامل نیاز استارت‌آپ‌ها نیست.
بنابراین نیاز است تا بانک‌ها چارچوب مشخصی برای سرمایه‌گذاری پایه‌ای و سرمایه در گردش برای حمایت از استارت‌آپ‌ها قرار دهند.

**سرمایه گذاری تخصصی در استارتاپها
«مهدی تقوی» استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت:سرمایه‌گذاری تخصصی در حوزه استارت‌آپ‌ها، از مهمترین نیازهای اقتصاد کشور است؛ چرا که استارت‌آپ‌ها تاکنون بسیاری از چالش‌های اساسی حوزه اقتصاد را به‌خوبی حل کرده‌اند. در همین راستا ظهور و شکل‌گیری شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری تخصصی مانند سرمایه‌گذاران جسورانه، بهترین راه حل موجود است.

** حمایت از نخبگان ضروری است
«پروانه مافی»رییس کمیته کسب‌وکارهای الکترونیک مجلس شورای اسلامی معتقد است: شرکت‌های دانش‌بنیان تضمینی برای آینده سرمایه‌های علمی و نخبگان کشور هستند. امروزه اکثر کشورهای توسعه‌یافته به دنبال بهره‌مندی از سرمایه‌های بومی بالقوه موجود در کشور خود و علاوه بر آنها، به دنبال سرمایه‌های انسانی و افراد متخصص و آموزش‌دیده از سایر کشورها به‌ویژه کشورهای در حال توسعه هستند. در کشور ما تعداد افراد نخبه کم نیستند؛ لذا چنانچه نخبگان کشور در داخل مرزهای خود مورد حمایت قرار نگیرند، این سرمایه‌های مهم را از دست خواهیم داد.

**کسب و کارهای نو مشابه ندارند
«اسماعیل شجاعی» مشاور اقتصادی پیشین وزیر ارتباطات نیز گفت :عدم راهیابی سرمایه‌ها به کسب‌وکارهای نوپا 2 علت اساسی دارد؛ اول این که خدمات بسیاری از کسب‌وکارهای نوپا نیاز جامعه است و به‌طور قطع رفاه جامعه را افزایش می‌دهد؛ اما از آنجایی که کالا و خدمات مشابه ندارند، سرمایه‌گذاران زیادی به این بخش ورود نمی‌کنند.همین نداشتن شناخت کافی از حوزه فناوری، احساس ریسک را در این نوع کسب‌وکارها بالا می‌برد. دومین علت این است که بسیاری از این صندوق‌های نوآوری که با ریسک‌های مسیر آشنایی دارند ضمانتی برای سرمایه‌گذاران قائل نمی‌شوند تا آن‌ها دلگرم به سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها شوند.

**استارتاپ مهم ترین عوامل توسعه کشور
«سهراب شرفی» نائب‌رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران گفت :استارت‌آپ‌ها اکنون به مهم‌ترین عوامل توسعه کشور و حل چالش‌های اساسی تبدیل شده‌اند؛ ولی سرمایه‌گذاری تخصصی در حوزه استارت‌آپ‌ها، از مهم‌ترین نیازهای این بخش به حساب می‌آید. در همین راستا می‌توان به ظهور و شکل‌گیری شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری تخصصی مثل صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه یا همان وی‌سی‌ها در کشور امیدوار بود که لازمه این امر تقویت و حمایت از چنین صندوق‌هایی است.

** جذب سرمایه گذار خارجی در استارتاپها
«عبدالرضا بهادری‌فرد» معاون توسعه صنعت و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت :جذب سرمایه‌گذار خارجی در استارت‌آپ‌ها می‌تواند علاوه‌ بر ایجاد اشتغال،دستاورد های بسیاری را به ارمغان آورد. تسریع در توانمندسازی کسب‌وکارهای نوپا در ایران به‌منظور رقابت با شرکت‌های بین‌المللی، به انتقال تجربه و فناوری‌های به‌روز و تراز اول جهانی به شکل فزاینده‌ای نیاز دارد.از طرفی ماهیت کسب‌وکارهای نوپا مبتنی بر نوآوری است؛ لذا با جذب سرمایه‌گذار خارجی این امکان فراهم می‌شود که فعالان و کارآفرینان این حوزه از طریق‌ افزایش دانش فنی و با کمک تجربه داخلی، تجربه مدیریتی و فناوری خود، فعالیت‌های مفیدی را در راستای سیاست‌های اقتصادی نظام و عمل به اقتصاد مقاومتی و همچنین حفظ و جذب نخبگان انجام دهند. این شاخصه‌ها موجب می‌شوند که بسیاری از کارشناسان اقتصادی و مسئولان دولتی نظرات مثبتی درباره جذب سرمایه خارجی در حوزه استارت‌آپ‌ها به منظور انتقال تکنولوژی و توسعه اقتصادی کشور داشته باشند.»

**عزم جدی دولت در تدوین قوانین و همکاری سخت افزاری و معنوی نیاز است
«علی یقطین» رئیس مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه شریف نیر معتقد است: اگر یک شرکت بزرگ در اختیار داشته باشیم و سرمایه‌گذاری هنگفتی برای آن در نظر بگیریم، به دلیل تحریم‌های مختلف و نرسیدن مواد اولیه، شرکت در معرض آسیب‌های جدی قرار می‌گیرد؛ ولی اگر این مبلغ در استارت‌آپ سرمایه‌گذاری شود، نه تنها تحریم بر آن اثرگذار نیست، بلکه ورودی‌های مختلف برای تجارت وجود دارد؛ بنابراین حمایت از شرکت‌های استارت‌آپی امری ضروری است و نیاز به عزم جدی دولت در تدوین قوانین و همکاری‌های سخت‌افزاری، معنوی و حتی ایجاد بازارهای صادراتی احساس می‌شود؛ لذا توصیه می‌شود دولت بسترهای لازم را برای توسعه فضای استارت‌آپ‌ها فراهم کند.

**اعتلای ایران در گرو وضعیت اقتصادی است
«صادق بشیری» عضو انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان نیز گفت : امروزه آحاد جامعه بر این امر واقف هستند که اعتلای ایران در گرو وضعیت اقتصادی است و کسب‌وکارهای نوپا تاکنون کمک زیادی به رونق بخش اقتصادی جامعه کرده‌اند. حمایت‌های مالی اقتصاد بین‌المللی نیز پیشگام در این امر هستند. از سوی دیگر لازم به یادآوری است که کسب‌وکارهای سنتی نیاز به همکاری بانک‌ها جهت تسهیلات مالی داشتند، اما ساختار کسب‌وکارهای نوین به گونه‌ای است که بدون نیاز به کمک‌های مالی و بیشتر با حمایت‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه که به ریسک‌های مختلف آشنا هستند و استارت‌آپ‌ها را در رسیدن به هدف موردنظرشان یاری می‌دهند، فعالیت می‌کنند.


کد مطلب: 140417

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/140417/کسب-کارهای-نوین-تنها-راه-ایجاد-اشتغال

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir