به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۹/۱۲ ساعت ۱۰:۳۱
کد مطلب : ۱۴۰۴۲۰

حضور درخشان سینمای ایران در اروپا

گروه فرهنگی: سه اثر از ایران این روزها درجشنواره های اروپایی درخشیده اند که پیش از این نیز حضور مداومی در رویداد های فیلم و سینمایی دنیا داشته اند.
حضور درخشان سینمای ایران در اروپا
به گزارش ایرنا، فیلم کوتاه «وقت نهار» به کارگردانی علیرضا قاسمی در ادامه حضور جهانی خود این بار در پانزدهمین دوره جشنواره جهانی فیلم کوتاه لندن که مورد تایید آکادمی بفتاست، حضور خواهد یافت.جشنواره فیلم کوتاه لندن با بیش از 10 هزار مخاطب تاکنون پذیرای بیش از 500 فیلم بریتانیایی و خارجی بوده است و از جمله فستیوال های معتبر از نظر فیلمسازان جوان و خلاق به شمار می آید.گاردین گاید در توصیفی پیرامون این جشنواره آن را بهترین جشنواره فیلم کوتاه جهان خوانده است.فیلم کوتاه «وقت نهار» که پیش از این نامزدی نخل طلای جشنواره کن را در کارنامه افتخارات خود داشته است و پیش از این به واسطه جشنواره های لیدز و BFI در بریتانیا اکران شده است برای سومین بار در بریتانیا در تاریخ 12 الی 21 ژانویه 2018 در جشنواره جهانی فیلم کوتاه لندن به نمایش خواهد در آمد.

**رقابت «تمارض» در سه جشنواره
دیگر فیلم ایرانی که این روزها در فستیوال های مختلف شرکت کرده «تمارض» به کارگردانی عبد آبست است. این فیلم در ادامه نمایش‌های جهانی اش در سه جشنواره فیلم تفلیس، پراگ و بوستون به نمایش گذاشته می‌شود.
«تمارض» ابتدا در هجدهمین جشنواره فیلم تفلیس که از ١٣ تا ١٩ آذر در کشور گرجستان برگزار می‌شود به نمایش درمی‌آید.این فیلم در بخش افق‌های فستیوال تفلیس که مختص موفق‌ترین آثار سال ٢٠١٧ در عرصه بین‌الملل است در کنار فیلم‌های «The Shape Of Water» ساخته گیلرمو دل تورو محصول آمریکا و برنده شیر طلای ونیز، «The Day After» به کارگردانی هونگ سانگ سو از کره جنوبی و «Radiance» ساخته نائومی کاواسه محصول ژاپن و فرانسه که هر 2 در بخش مسابقه کن امسال حضور داشته‌اند، روی پرده می رود.این فیلم ایرانی پس از آن در دی ماه ابتدا در هفتمین جشنواره فیلم‌های ایرانی پراگ جمهوری چک نمایش داده می‌شود و بعد به آمریکا رفته و در بیست و سومین جشنواره فیلم‌های ایرانی موزه هنرهای زیبای بوستون و بیست و دومین جشنواره فیلم‌های ایرانی واشنگتن دی سی اکران می شود.«تمارض» پیشتر نماینده سینمای ایران در جشنواره های برلین، تورنتو، شانگهای، ترانسیلوانیا و... بوده و هم اکنون در سینماهای «هنر و تجربه» در حال نمایش است.
مریم شفیعی تهیه کنندگی و محمد اطبایی عرضه و پخش جهانی این فیلم را بر عهده دارد.

**«درخت زیتون سعد» و کسب دو جایزه
احمد زایری کارگردان فیلم کوتاه «درخت زیتون سعد» نیز با این فیلم موفق به دریافت جایزه دوم بهترین کارگردانی و نیز لوح تقدیر بهترین فیلم بین الملل از هیات داوران چهاردهمین دوره جشنواره «کینو» منچستر انگلستان شد.
چهاردهمین جشنواره سینمایی «کینو» منچستر از تاریخ ١٨ تا ٢٦ نوامبر برابر با ٢٧ تا ٥ آذر در شهر منچستر انگلستان برگزار شد.این فیلم پیش از این موفق به کسب جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران و بهترین طراحی صدا و بهترین بازیگر کودک از جشنواره «ارویگتون» آمریکا، جایزه بهترین فیلم از جشنواره «ارلس کورت» انگلستان، جایزه دوم بهترین کارگردانی و لوح تقدیر ویژه هیات داوران برای بهترین فیلم در بخش بین الملل از جشنواره «کینو» منچستر، کاندید بهترین فیلمنامه از جشنواره فیلم های «صلح آسیا» پاکستان، کاندید بهترین فیلم جشنواره فیلم های کودکان تایپه تایوان شده است.