به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۹/۱۳ ساعت ۱۶:۱۲
کد مطلب : ۱۴۰۴۹۷
سرانجام خونین اتحاد بین صالح و انصارالله

سخنگوی حوثی‌ها: علی عبدالله صالح كشته شد

سخنگوی حوثی‌ها: علی عبدالله صالح كشته شد
گروه بین‌الملل: رسانه‌ها از ساعاتی قبل از کشته شدن علي عبدالله صالح رئيس‌جمهور پیشین يمن، در پی انفجار منزل مسكونی او  توسط حوثی‌ها (انصارالله) خبر داده‌اند.
شبكه العالم ایران تصاویری از جسد علی عبدالله صالح را منتشر كرد كه در انفجار منزلش توسط حوثی‌ها (انصارالله) به فتل رسیده است. وی در جنگ اخیر با عربستان، متحد حوثی‌ها بود. پس از درگیری‌های چند روز اخیر بین حوثی‌ها و طرفداران صالح، سخنگوی انصار الله دو روز پیش به صراحت تهدید كرده بود متحد سابق خود را خواهند كشت.

انصارالله با انتشار بیانیه‌ای خبر کشته شدن علی عبدالله صالح را تایید کرد. همچنین رسانه‌های حوثی‌ها تصاویر و بخش‌هایی از یک فیلم را منتشر کردند که گفته می‌شود متعلق به جسد صالح است.
در بیانیه  وابسته به انصارالله بر "پایان حضور شبه نظامیان خائن و کشته شدن علی عبدالله صالح، رهبر این شبه نظامیان و شماری دیگر" تاکید شده است. هم‌چنین این وزارتخانه با اعلام اینکه تمامی پایگاه‌ها و مواضع شبه نظامیان خائن در صنعا و اطراف آن و دیگر استان‌ها در کنترل کامل انصارالله است، پایان بحران صنعا را اعلام کرد.
تلویزیون العربیه عربستان نیز خبر کشته شده صالح در درگیری‌های صنعا را تایید کرده است. علاوه بر صالح، یاسر العواضی، معاون دبیرکل کنگره مردمی نیز کشته و عارف الزوکا، دبیرکل کنگره مردمی صالح زخمی شده است.
همچنین منابعی در حزب صالح اعلام کردند وی زمانی که در میان اعضای حزبش در محلی نزدیک صنعا بوده هدف حمله حوثی‌ها قرار گرفته است. به گفته این منابع خالد عبدالله صالح، پسر عبدالله صالح و خانواده‌اش در جریان این حمله زخمی شده‌اند.

تصویر جسد عبدالله صالح

المیادین گزارش کرده بود نیروهای حوثی امروز به منزل علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین یمن در محله "الکمیم" صنعاء حمله و خانه وی را منفجر کردند.
هم‌زمان گزارش شده عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن به نیروهای ارتش دستور داده وارد صنعا شوند. همچنین گارد ریاست جمهوری در تعز از نیروهای خود خواست برای لغو محاصره صنعا و رویارویی با حوثی‌ها وارد عمل شوند. در همین حال ائتلاف متجاوز عربی از ساکنان و غیرنظامیان صنعا خواست تا حداقل ۵۰۰ متر از تجمعات و مقرهای حوثی‌ها فاصله بگیرند. صنعاء طی روزهای اخیر شاهد درگیری میان نیروهای عبدالله صالح و نیروهای انصارالله است.
علی عبدالله صالح از پنج روز پیش هم‌پیمانی خود را با حوثی‌ها به هم زد و در صنعا بین نیروهای وفادار به او و حوثی‌ها جنگ در گرفت. صالح گفته بود که اگر ائتلاف به رهبری عربستان سعودی حمله به اهداف غیرنظامی را متوقف کند، او آمادگی دارد "صفحه‌ای جدید" در روابط خود با عربستان بگشاید.

علی عبدالله صالح رییس‌جمهور سابق یمن که در پی بهار عربی در سال ۲۰۱۳ از قدرت ساقط شده بود بعد از یکسال با حوثی‌ها متحد شد و مجددا صنعا را در سال ۲۰۱۴ از کنترل دولت برآمده از جنبش موسوم به بهار عربی به ریاست هادی منصور خارج کرد که پس از آن هادی منصور با حمایت ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی، دولت در تبعید خود در عدن را تشکیل داد. در این مدت صنعا و دیگر شهرهایی که در کنترل انصارالله و حزب عبدالله صالح بود مورد حملات متوالی هواپیماهای عربستان و امارات قرار داشت.