به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۹/۱۴ ساعت ۱۲:۳۳
کد مطلب : ۱۴۰۵۲۲
درباره اشغال معلولان عنوان شد،

شیپور را از سر گشادش می‌زنند!

گروه اقتصادی: یک فعال صنفی کارگری معتقد است: اصرار برخی کارفرمایان برای استخدام معلولان به وسیله خارج کردن آنها از شمول قوانین حمایتی، مزیت ایجاد کردن برای جامعه معلولان نیست بلکه این عمل مصداق شیپور را از سر گشاد زدن و منت گذاشتن بی‌مورد بر سر آنهاست.
شیپور را از سر گشادش می‌زنند!
روزهای گذشته معلولان بازهم در صدر خبرها بودند و بر ارج نهادن بر کرامت آنها تاکید شد. البته بی‌مناسبت هم نبود چراکه ۱۲ آذر روز جهانی معلولان بود و یکی از موضوعات مهم برای این افراد اشتغال آنهاست.

اشتغالی که همچنان از بسترسازی برای آن سخن گفته می‌شود چنانکه «سیدمحمد موسوی» مدیرعامل کانون توانا ویژه معلولان با تاکید بر ایجاد بسترسازی برای اشتغال معلولان گفته است: مهمترین مشکل معلولان داشتن کار و اشتغال است و اگر معلولی کار پیدا کند، دیگر معلول نیست.

در ایران هم چند سالی است که از شکوفاسازی توانایی‌های معلولان به وسیله تسهیل ورود آنها به بازار کار سخن گفته می‌شود و چند مکانی هم به همین منظور ایجاد شده است. در جایی به آنها دستمزدهای کامل و بدون رعایت تبعیض پرداخت می‌شود اما در بیشتر جاها خیر؛ استدلالشان هم این است که باید با خارج کردن افراد کم‌توان و معلول از شمول قانون کار زمینه بکارگیری آنها را برای کارفرمایان جذاب کرد.

دو سوی این طیف؛ دو نگاه کاملا متفاوت به معلولان وجود دارد که موضوع گفتگو با «علی خدایی» عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار است. خدایی با بیان اینکه افرادی که تحت عنوان کم‌توان و معلول به کار گرفته می‌شوند؛ نیازمند بروز توانایی‌های خود هستند، گفت: هیچ انسانی تونایی‌های کامل خود را به خاطر ایجاد نقص در یکی از اعضای بدن از دست نمی‌دهد و قطعا می‌توان با تعریف کردن کار مناسب برای آنها از تمام توان آنها بهره گرفت از این روست که می‌گوییم خروجی این افراد در صورت فراهم کردن همه شرایط که هزینه‌های بالایی هم ندارد، با افراد عادی یکسان است.

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران افزود: حتی این افراد با انگیزه‌هایی که دارند، می‌توانند بهره‌وری بالاتری نسبت به افراد کاملا سالم داشته باشند چنانکه در تصاویری که از این افراد منتشر می‌شود، شاهد هستیم که آنها حتی بدون برخورداری از دست یا سایر اعضای بدن، کار می‌کنند. حتی دیده شده که این افراد؛ سرپرست خانواده‌های خود هستند پس هیچکدام از ما از این حق برخوردار نیستیم که آنها را از شمول حقوق حمایتی ازجمله قانون کار خارج کنیم.

این فعال صنفی کارگری با بیان اینکه ایراد آنجاست که دولت وظایف خود را در قبال این افراد فراموش می‌کند و نادیده‌شان می‌گیرد، گفت: اگر اعتقاد به برابری همه داشته باشیم نباید اجازه دهیم که یک موسسه خیریه به اسم ایجاد اشتغال؛ حتی حداقل دستمزد را به کارگران معلول خود پرداخت نکند و آنها را بیمه هم نکند اما مانند افراد عادی از آنها کار بکشد.

خدایی با بیان اینکه البته این مسئله تنها به این موسسه خیریه محدود نمی‌شود و در یکسری از کارگاه‌ها به تاسی از همین رفتار ادعا می‌شود برای معلولان مزیت استخدامی ایجاد کرده‌اند، گفت: کارفرمایانی که این ادعا را مطرح می‌کنند شیپور را از سر گشاد آن می‌زنند این درحالی است که چه بخواهیم و چه نخواهیم باید درصدی از استخدام را به معلولان اختصاص دهیم و این یک وظیفه است، نه مزیتی که با منت گذاشتن بر سر آنها همراه باشد.
مرجع : ایلنا