به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۹/۱۷ ساعت ۱۴:۴۹
کد مطلب : ۱۴۰۵۸۲

اوضاع خاورمیانه به زیان ایران است

گروه سیاسی: یک کارشناس سیاست خارجی گفت: ایران باید با این وضعیت بسیار محتاطانه برخورد کند. هرچقدر که وضعیت منطقه خاورمیانه مبهم‌تر باشد بیشتر به زیان ایران است.
علی بیگدلی، با اشاره به اتفاقات هفته گذشته یمن به فرارو می گوید: علی عبدالله صالح با حوثی ها در ارتباط با موضوع رهبری اختلافات پیدا کرده بود و همین موضوع باعث درگیری آنها در پنج شش ماه گذشته شد. برخی معتقد بودند علی عبدالله به واسطه وعده های مالی و سیاسی که عربستان سعودی به او داده از حوثی ها جدا شده تا اختلافاتی به وجود بیاید، این تحلیل البته می تواند درست باشد. اما آنچه مسلم است این است که یمن اکنون به رقابت بین سه گروه تبدیل شده است که یا وضع را بیشتر تخریب می کند و یا در آستانه راه حلی قرار دارند. حوثی ها هم به این فکر افتادند که اگر قرار است علی عبدالله حلال مشکلات باشد، خودشان می توانند راهی پیدا کنند.
 
این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه مساله یمن در حال حل شدن است ادامه می دهد: بحران یمن تاکنون نه به نفع عربستان تمام شده و نه به نفع منطقه. عربستان به دنبال حل مشکلات داخلی خود است. اما تا مساله یمن حل نشود بن سلمان ممکن نیست بتواند به اهداف بلندپروازانه خود دست پیدا کند. حوثی ها هم به این نتیجه رسیده اند که این گروه هم پیروز این میدان نبوده و این جنگ، جز جنگ فرسایشی نبوده است. احتمالا این جنگ در آینده ای نزدیک از وضعیت کنونی خارج می شود که البته با موضوع ترور عبدالله صالح حل این موضوع آسان تر است. او با اشاره به وضعیت سوریه ادامه می دهد: مساله سوریه در وضعیت ابهام قرار گرفته است. دو گروه در برابر هم قرار گرفته اند. از یک سو ایران و روسیه می خواهند در سوریه انتخاباتی برگزار شود و بشار اسد هم در آن شرکت کنند. اما از سوی دیگر عربستان به دنبال این است که بشار اسد هیچ دخالتی در این فرآیند نداشته باشد. با این حال راه حل ایران و روسیه اجرایی تر است. آمریکا هم با وجود آنکه می خواهد عربستان را از دست ندهد تصمیم قطعی نگرفته است.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به مذاکرات پوتین و ترامپ می گوید: این دو احتمالا به این نتیجه رسیده اند که راه حل سوریه تنها از طریق روسها حل خواهد شد. روسیه هم با سوریه مثل یک گروگان رفتار می کند و تا رسیدن به آرزوی خود اجازه نمی دهد مساله سوریه حل شود. او معتقد است: هرچند جنگ تمام شده و مساله داعش تمام شده اما مساله سوریه بسیار پیچیده است. ترکیه با اشاره به وضعیت خاور میانه می گوید: یکی از مسائلی که اکنون در منطقه بسیار مطرح است جدا شدن ترکیه از آمریکاست. مخصوصا در ماجرای رضا ضراب اردوغان از این بابت که او و خانواده اش شریک جرم ضراب به حساب آمده اند تکدر خاطر پیدا کرده است. امروز هم در نطق خود گفت که آمریکا تنها دوست این کشور نیست و این نشانه این است که ترکیه به سمت روسیه نزدیک می شود. اما باید در نظر داشته باشیم که ترکیه نمی تواند از آمریکا به صورت قطعی جدا شود.

بیگدلی ادامه می دهد: اختلاف دوم ترکیه و آمریکا بر سر گروه کرد و عربی است که در رقه مستقر شده است. آمریکا این گروه را مسلح کرده و ترکیه از این بابت ناراحت است. البته آمریکا قول هایی داده که میزان تسلیحات کم شود. بیگدلی می گوید: از سوی دیگر مساله عراق هم از اهمیت بالایی برخوردار است. فشارهایی هم به عراق وارد شده که این کشور غیربومی‌هایی که با داعش جنگیدند را از کشور خود اخراج کند. که البته حیدرالعبادی هم این خواسته را دارد. حیدر عبادی با ملاقات هایی که با مقامات عربستان داشته به سمت دنیای عرب حرکت می کند. او در ملاقات خود با بن سلمان، ولیعهد عربستان گفته اشتباهی که حافظ اسد مرتکب شده را تکرار نمی کند. او در پایان تاکید می کند که ایران باید با این وضعیت بسیار محتاطانه برخورد کند. به اعتقاد او هرچقدر که وضعیت مبهم تر باشد بیشتر به زیان ایران است.