به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۹/۲۳ ساعت ۰۰:۴۶
کد مطلب : ۱۴۰۸۱۶
دولت ایران برجام را برای مناقشات داخلی می خواست

اظهارات «خاص» موگرینی درباره برجام

اظهارات «خاص» موگرینی درباره برجام
 گروه سیاسی: فدریکا موگرینی گفت در بخش مقدمه توافق هسته‌ای ایران «نیم‌جمله‌ای» با این مضمون وجود دارد که خواستار قرار دادن برجام به عنوان زیربنایی برای گفت‌وگو درباره مسائل دیگر است. او ادعا کرد که این جمله به درخواست ایران در بخش مقدمه برجام گنجانده شده است. 

وی گفت: «در بخش مقدمه این توافق 104 صفحه‌ای، نه در یکی از بندهای آن- من الان آن را حفظ شده‌ام- یک ارجاع در حد یک نیم‌جمله با این مضمون وجود دارد؛ این توافق می‌تواند مسیر را برای نوع دیگری از تعامل یا تعاملی سازنده‌تر در منطقه فراهم کند و زیربنای آن را ایجاد کند. آن جمله- شاید الان دارم یک راز را افشا می‌کنم- به درخواست ایران گنجانده شد.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه اظهارات خود در پارلمان مدعی شد دولت ایران قصد داشته از توافق هسته‌ای با گروه 1+5، در چارچوب منازعه سیاسی خود با جناح‌های رقیب به عنوان ابزاری برای کسب مجوز جهت «تعامل با دنیا» استفاده کند. 

موگرینی  گفت: «زیرا، مسئولان ایران در آن زمان،- که همچنان هم روی کار هستند- قصد داشتند از این توافق به عنوان روشی برای درخواست مجوز از مردم خودشان و افکار عمومی خودشان جهت تعامل با سایر جهان استفاده کنند و آنها این کار را در چارچوب یک منازعه سیاسی انجام می‌دادند که به خوبی می‌دانیم داخل ایران جریان داشته و هنوز هم جریان دارد. بعضی‌ از شما به این واقعیت اشاره می‌کنید که تضعیف اجرای کامل توافق هسته‌ای، آن کسانی در صحنه سیاسی ایران که به روش خودشان - که با روش ما فرق دارد- در تلاش برای گشایش و تعامل با سایر دنیا هستند را نیز تضعیف خواهد کرد.»