کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

وقتی سخنگوی دولت افزایش ۳برابری عوارض دوره جنگ را توجیه می‌کند‌!

23 آذر 1396 ساعت 19:17


گروه اقتصادی: در حالیکه دریافت حتی یک ریال به عنوان عوارض خروج، قانونی نیست و این عوارض در سال ۱۳۶۴ و به دلیل شرایط فوق العاده جنگی در شورای نگهبان تایید شد؛ محمدباقر نوبخت از مردان کلیدی و تقریبا همه‌کاره دولت تدبیر! (رییس سازمان برنامه و بودجه؛ سخنگوی دولت و ...) در توجیه سطحی از افزایش ۳۰۰درصدی این عوارض در بودجه سال ۹۷ گفت: خروج ارز از کشور به بازار فشار وارد می کند و یکی از عوامل جلوگیری خروج ارز از کشور می‌تواند افزایش عوارض خروج مسافران باشد!
گفتنی اینکه در هیچ کشور دیگری به جز ایران از مسافران عوارضی تحت نام خروج از کشور اخذ نمی‌شود و در ایران هم این قانون در دهه ۶۰ به دلیل شرایط جنگی تصویب شد اما، دولت‌ها یکی پس از دیگری این قانون جنگی و اضطراری! را به خاطر درآمدزایی‌اش برای دولت ادامه دادند!
حال نیز تیم «نوبخت» و رفقایش به فکر افزایش سه برابری! این عوارض جنگی!افتاده و به جای پاسخ دادن به افکار عمومی مبنی بر اینکه اصولا چرا این قانون جنگی، پس از ۳۰ سال همچنان لغو نشده بلکه با توجیهات عجیب سعی در فشار بیشتر بر مردم بر اساس این عوارض غیرقابل توجیه نموده‌اند.

شرط شورای نگهبان برای تایید عوارض خروج در ۳۲ سال قبل

 ۳۲ سال پیش شورای نگهبان در سال ۱۳۶۴لایحه دریافت عوارض خروج از کشور را با تذکر زیر تأیید کرد:
«حق مسافرت و آزادی سفر از اعمال عادی و حقوق مسلم فردی و اجتماعی هر شخص است که طبق اصل ۲۰ قانون اساسی همگان از آن برخوردارند و حسب بند ۷ اصل سوم قانون اساسی برحسب قانون باید تأمین شود، سلب این حق در شرایط عادی با موازین شرعی و قانون اساسی مغایرت دارد، ولی نظر به وضع فوق‌العاده فعلی و جنگ تحمیلی با اکثریت آرا تأیید شد.»
آیا ما هنوز در وضعیت فوق‌العاده و جنگ به سر می‌بریم؟

نوبخت برای افزایش قیمت بنزین هم نقشه‌های عجیب کشیده و با آمارسازی می‌گوید: قیمت فوب خلیج فارس که مبنای قیمت گذاری حامل های انرژی در کشور است حدود ۲۲۰۰ تومان است که با قیمت کنونی بنزین ۱۲۰۰ ارزان تر است و حتی قیمت بنزین و گازوییل در ایران بسیار ارزان تر از افغانستان است و برای ایجاد حدود یک میلیون فرصت شغلی نیاز به اصلاح قیمت حامل های انرژی در سال آینده است.


کد مطلب: 140835

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/140835/وقتی-سخنگوی-دولت-افزایش-۳برابری-عوارض-دوره-جنگ-توجیه-می-کند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir