کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آمریکا: علیه ایران ائتلاف بین‌المللی می‌سازیم

نيكي هيلي: تهدید ایران واقعی است

23 آذر 1396 ساعت 21:34

گروه بين‌الملل: نماینده آمریکا در سازمان ملل، در كنفرانسي مطبوعاتي در يك پايگاه نظامي با نمایش بقایای موشکی که حوثی‌ها به ریاض، پایتخت عربستان سعودی شلیک کردند ایران را به نقض تعهدات بین‌المللی متهم کرد.‌


 نیکی هیلی، ایران را به بی‌ثبات‌سازی خاورمیانه متهم کرد و گفت آن چه از بررسی بقایای موشک برمی‌آید می‌تواند به عنوان "شواهد انکارناپذیر" نقض تعهدات بین‌المللی ایران و تلاش نافرجام ایران برای لاپوشانی این موارد تلقی شوند.‌ او گفت موشک شلیک شده به ریاض نشان گروه صنعتی شهید باقری را داشته است. هیلی در در یک کنفرانس مطبوعاتی در پایگاهی نظامی با ارجاع به گزارش دبیر کل سازمان ملل درباره توافق هسته‌ای، گفت فعالیت‌های موشکی ایران نقض تعهدات بین ‌المللی این کشور است.‌

‌هیلی می‌گوید دو گواه غیرقابل‌انکار که ایران تامین‌کننده موشک حوثی‌ها از یمن به عربستان بوده است: ‌ اثری از ادوات تثبیت‌کننده در بقایای این موشک کوتاه‌برد نیست و به گفته او تنها موشک کوتاه‌برد جهان که این ادوات را ندارد، موشک قیام ایران است.‌ دوم این‌که نشانی شبیه  گروه صنعتی شهید باقری روی بقایا هست.‌ سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد اظهار داشت که متحدین خارجی آمریکا اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که موضع رئیس جمهور آمریکا درباره ایران درست بوده و تهدید ایران واقعی است.‌ ‌نیک هیلی در ادامه سخنان خود گفت که ایران نباید موشکی و یا سلاحی را صادر کند. تمام این سلاحهای پیدا شده نشان و ساختار ایران را برروی خود دارد و همه آنها به معنی نقض قوانین از سوی ایران است که نباید در تجارت سلاح فعالیت داشته باشد.‌ نمی‌توان اجازه داد رفتارهای خلاف قانون ایران ادامه پیدا کند.

نیکی هیلی ادامه داد: در این انبار، شواهد ملموسی درباره سلاح‌های غیرقانونی ایران وجود دارند که از حملات مستقیم آنها به شریکان ما جمع‌آوری شده‌اند. پشت سر من، یکی از نمونه‌های این حملات دیده می‌شود. اینها قطعات بازیابی‌شده موشک‌هایی هستند که حوثی‌ها از یمن به سمت عربستان سعودی شلیک کرده‌اند. وي گفت: ما از بررسی جامع تجهیزات موجود در اینجا، نه تنها توسط اصحاب رسانه، بلکه توسط جامعه بین‌المللی حمایت می‌کنیم. در روزهای آینده چندین کشور هیئت‌های خود را برای مشاهده تجهیزات موجود در اینجا اعزام خواهند کرد. تمام اعضای کنگره را به مشاهده این تسلیحات دعوت می‌کنیم.

سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد ادامه داد: بایستی در افشای ایران هم‌صدا شویم. ایران تهدیدی علیه امنیت و صلح تمام جهان است. ما از همه ملت‌ها می‌خواهیم به ما بپیوندند و در برابر این تهدید جهانی، جبهه‌ای متحد تشکیل دهند. ترامپ خواستار همکاری با کنگره درباره ایران است. نمایندگان کنگره به بررسی این خواهند پرداخت که چگونه می‌توان به این دسته از رفتارهای ایران رسیدگی کرد. درباره برجام ما گفته‌ایم که همه چیز را نباید به این توافق گره زد؛ بایستی آنها را به قطعنامه‌های شورای امنیت گره زد.

هيلي افزود: آمریکا در حال ایجاد ائتلاف با متحدان منطقه‌ای و اعضای شورای امنیت برای مقابله با اقدامات ایران است. در حال حاضر روی برجام متمرکز نیستیم، روی تهدیدی متمرکز هستیم که آنها ایجاد می‌کنند. قطعنامه ۲۲۳۱ که با برجام مرتبط است، اصلی‌ترین قطعنماه‌ای است که ایران نقض کرده است.

خبرنگاري پرسيد: از زمان شروع دولت ترامپ شما مکررا درباره برنامه‌هایتان برای مقابله با ایران سخن گفته‌اید. اما وقتی غیر از قصدتان برای جلب حمایت دیگران به هیچ گام دیگری برای مقابله با ایران اشاره نمی‌کنید آیا به معنی این نیست که ما گزینه‌ای ملموس برای تغییر رفتار آنها در اختیار نداریم؟

 نیکی هیلی پاسخ داد: ما گام‌های مشخصی داشته‌ایم: ایران را بابت آنچه انجام می‌دهد، محکوم کرده‌ایم؛ برای برجام تأییدیه صادر نکردیم و رئیس‌جمهور درباره این موضوع با کنگره همکاری می‌کند.؛ با دبیر کل [سازمان ملل] و تحلیلگران آنها برای تحقیق درباره شواهدی مانند این همکاری کرده‌ایم؛ تمام هیئت‌های بین‌المللی را دعوت کرده‌ایم به اینجا بیایند؛ در شورای امنیت درباره گام‌های بعدی رایزنی کرده‌ایم. گام‌های متعددی وجود داشته‌اند و کار ما هنوز به پایان نرسیده است.

چكيده اظهارات نيكي هيلي به شرح ذیل است:
پرزیدنت ترامپ در مورخ 13 اکتبر، سیاست جدید ما علیه ایران را اعلام کرد که مبتنی بر تمرکز بر همه فعالیت‌های رژیم ایران است یعنی دیگر فقط بر توافق هسته‌ای تمرکز نخواهیم داشت بلکه بر اقدامات ثبات‌زدا و برنامه موشکی آنها هم تمرکز می‌کنیم. توافق هسته‌ای هیچ کاری برای معتدل‌سازی رژیم ایران نکرد. کمک‌های سپاه پاسداران به شبه‌نظامیان خطرناک و گروه‌های تروریستی منطقه، در حال افزایش است. 4 روز پیش، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در مقاله‌ای نوشت که ایران را درست نفهمیده‌اند و توانایی‌های نظامی این کشور، در راستا قوانین بین‌المللی است و این خارجی‌ها هستند که منطقه را به آتش کشیده‌اند.

اما گزارش چهارم دبیرکل سازمان ملل از پایبندی یا عدم پایبندی ایران به قطعنامه 2231، چیز دیگری می‌گوید و نشان می‌دهد که ایران نه تنها منطقه را به آتش کشیده، بلکه در این آتش می‌دمد. در گزارش دبیرکل به وجود تسلیحات متعارف، قایق‌های انتحاری و موشک‌های ایرانی در یمن اشاره شده و ایالات متحده از انتشار چنین گزارشی استقبال می‌کند. وجود این تسلیحات در یمن به معنای نقض قطعنامه‌های سازمان ملل متحد است. ما معمولاً اطلاعات طبقه‌بندی شده حاصل از میادین نبرد را منتشر نمی‌کنیم اما امروز می‌خواهیم در اقدامی غیرمعمول، این اطلاعات را منتشر کنیم.

این کار را به خاطر یک هدف اضطراری انجام می‌دهیم و هدف ما این است که نشان دهیم که دیگر نمی‌توان اجازه ادامه بی‌قانونی را به ایران داد. در این انبار، شواهد قطعی از اشاعه غیرقانونی تسلیحات ایرانی و استفاده از آنها برای حمله علیه شرکای ما در منطقه را ارائه می‌دهد. قطعات موجود در پشت سر من، متعلق به موشکی است که حوثی های یمن به سمت یک فرودگاه غیرنظامی در ریاض شلیک کرده‌اند؛ تکرار می‌کنم، یک فرودگاه غیرنظامی در یک کشور عضو جی-20 که روزانه ده‌ها هزار مسافر در آن تردد می‌کنند. فکرش را بکنید که این موشک به سمت فرودگاه دالاس یا جان اف کندی یا فرودگاه‌های پاریس، لندن یا برلین شلیک شده بود.

آنچه مهم است، چیزی است که اینجا نمی‌بینید. این یک موشک بالستیک کوتاه‌برد است و این موشک‌ها باله‌های میانی دارند. اما روی بقایای این موشک، چنین باله‌ای نیست و موشک ایرانی قیام، تنها موشک بالستیک کوتاه‌برد جهان است که چنین باله‌هایی ندارد. بر روی این موشک، لوگوی صنایع شهید باقری هم دیده می‌شود که آن هم متعلق به ایران است.

 بیانیه مطبوعاتی نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران

در پی کنفرانس مطبوعاتی امروز نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل که در واشنگتن صورت گرفت و وی طی آن تلاش کرد با ارائه برخی مدارک ساختگی ایران را به ارسال موشک به یمن متهم کند، نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی، این اتهامات را قویاً رد کرد و این اقدام را ادامه سیاست‌های خصومت‌آمیز و مغرضانه دولت آمریکا علیه ایران دانست.


کد مطلب: 140836

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/140836/نيكي-هيلي-تهدید-ایران-واقعی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir