کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گفت‌وگوی «بهار» با قاسم میرزایی‌نیکو درباره عملکرد روحانی و منتقدان آن

پشیمانی یا تلقین پشیمانی؟

25 آذر 1396 ساعت 16:41


محمد لطف‌اللهی- روزنامه بهار
این روزها در فضای مجازی جریانی شکل گرفته که مي‌گوید از رای خود به روحانی پشیمان است. جریانی که چهره‌هاي شاخص اصلاح‌طلبی را همراه خود ندارد و بر تحریم انتخابات آینده تاکید مي‌‍‌کند. آن‌ها اعتقاد دارند راه حل صندوق رای در جمهوری اسلامی به بن بست رسیده و باید طرحی نو در انداخت تا به اصلاحات مد نظر دست یابیم. با قاسم میرزایی نیکو، نماینده حوزه انتخابیه دماوند و فیروزکوه به گفت‌وگو نشستیم تا نظرات این چهره اصلاح‌طلب مجلس در رابطه با جریان #ماپشیمانیم را جویا شویم. این عضو فهرست امید جریان فوق را بیشتر یک بازی تبلیغاتی و جوسازی در جهت تخریب دولت دانست تا یک ابراز پشیمانی واقعی و با تاکید بر لزوم دادن زمان و فرصت کافی به دولت روحانی خواستار ارزیابی دقیق کارنامه دولت روحانی توسط نهادهای معتبر و متخصص شد. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:
***
*از زمان پدیدآمدن جریان اعلام پشیمانی از رای دادن در انتخابات 1396 تحلیل‌هاي زیادی در ارتباط با خواستگاه این پویش ارائه شده است. به نظر جنابعالی پویش #ماپشیمانیم تا چه میزان واقعی و مبتنی بر نظرات مردم است؟
تا زمانی که ارزیابی واقعی صورت نگیرد، حرف از پشیمانی زدن بدون استدلال و بدون منطق است. ابتدائا باید ارزیابی کاملی با استفاده از شبکه‌ها و موسسات معتبر نظرسنجی انجام شود تا بتوان به آن‌ها استناد کرد و گفت آیا پشیمان هستیم یا خیر. البته در میان مردم و دور از فضای مجازی، شرایط متفاوتی وجود دارد. بسیاری از روستاها تغییرات جدی و محسوسی را نسبت به سال 1392 احساس کرده‌اند و اصلا بحث پشیمانی در میانشان وجود ندارد. به نظر من این حرکت نوعی بازی رسانه ای برای مایوس کردن مردم است.

*نخبگان و چهره‌هاي برجسته اصلاحات چه نظری نسبت به این پویش دارند؟
 بر خلاف تبلیغات زیاد جناح مقابل، درمیان خبرگان ونخبگان سیاسی که در انتخابات 1396 طرفدار آقای روحانی بودند و به ایشان رای دادند، نگرانی زیادی بابت جوسازی‌ها و برخی فعالیت‌هاي مشکوک در شبکه‌هاي اجتماعی وجود دارد. در جلسات خصوصی با سران اصلاحات، صحبت هایی نیز مطرح شد که این جوسازی‌ها ممکن است برای جلوگیری از به ثمر رسیدن برخی طرح‌های دولت و ابتر گذاشتن سیستم و برنامه‌ی تعیین شده بر اساس چشم‌انداز باشد تا دولت را فشل و ناکارآمد نشان دهند. نباید اسیر این جوسازی‌ها شد و مردم را به سمت ناامیدی از صندوق رای سوق داد. رئیس دولت اصلاحات نیز در جلسه ای با مشاورین خود گفته بودند که اگر نقدی نیز وجود دارد، باید آن را بررسی و مطرح کنیم اما این که جوسازی‌هایی صورت گیرد و بگویند پشیمانیم، خیر. اصلا این گونه نیست و از رایی که دادیم پشیمان نیستیم.

*این ابراز پشیمانی‌ها خواستگاه مشترکی با جریانات «عبور از خاتمی» ندارند؟ آن عبور نیز به نوعی پشیمانی از انتخاب رئیس دولت اصلاحات بود.
در اواخر دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد در حالی جریان عبور از خاتمی توسط برخی تشکل‌های دانشجویی مانند تحکیم وحدت و انجمن‌هاي اسلامی مطرح گردید که مسائل و مشکلاتی میان مجلس ششم و دولت اصلاحات پیش آمده بود و عده‌‌ای دولت را در عمل به وظایف و تعهداتش ناکام می‌دانستند. آن‌ها اعتقاد داشتند که رئیس دولت اصلاحات که نمی‌تواند در پیش‌برد پروژه اصلاحات در ایران موفق باشد و نقش او در ایران، نقش گورباچف در شوروی است. اما امروزه می‌توان گفت جو غالب اعتدالیون واصلاح‌طلبان حامی آقای روحانی و برنامه هایشان هستند. آن‌گونه نیست که بگوییم همه چیز را باید چشم بسته پذیرفت و نقدهای اساسی نسبت به دولت نیز وجود دارد. فکر می‌کنیم باید به دولت دوازدهم و وزرا فرصت کافی داد تا با انجام برنامه‌های مدنظرشان وضعیت کشور را بهبود بخشند و نباید تسلیم  فضاسازی‌های سنگین و ناجوانمردانه‌ علیه دولت  شد.

*دلیل اصلی که این جریان مدعیست آن‌ها را پشیمان از رای دادن کرده، عدم عمل به وعده‌‌ها توسط آقای روحانی‌ست. شما تا چه مقدار رئیس جمهور را در عمل به وعده هایش صادق می‌دانید؟
در بحث انتخابات شعارها و درخواست‌هاي زیادی نسبت به دولت مطرح می‌گردد و تندروی‌ها و کندروی‌هایی صورت می‌گیرد که بعد از فروکش کردن فضای انتخاباتی مشخص می‌شود آن شعارها با توجه به فضای کشور که همگان از آن آگاهند، درتوان و اختیار مجموعه دولت‌ها نیست. برای مثال یکی از مطالبات سراسری در انتخابات 1396 رفع حصر بود. اراده‌ی وقوع این امر نیز در آقای روحانی وجود دارد و ما شاهد پیگیری‌ها و تلاش ایشان برای به ثمر رساندن این وعده هستیم اما این تصمیم‌گیری‌ها در جای دیگری اتفاق مي‌‌افتد. همچنین در برخی از محورهای اقتصادی، به دلیل مسائل مربوط به برجام و شوهایی که هرروز ترامپ‌هاي مختلف اجرا می‌کنند از جمله همین بردن موشک به داخل سازمان ملل، برخی وعده‌ها محقق نشده است. باید توجه کرد وضعیت جهان بعد از برجام تغییر کرد. ما دیگر در آن تنگنای وحشتناک تحریم‌های همه جانبه‌ی جهانی قرار نداریم. امروزه سرمایه گذاران به دنبال امنیت و اطمینان خاطر هستند و ایران می‌تواند یکی از کشورهایی باشد که این شرایط را برای آن‌ها فراهم می‌کند. با مخدوش کردن برجام توسط آمریکا و بی اعتمادی نسبت به این کشور کمی نگرانی در باب آینده اقتصادی کشور پدید آمده اما باید دانست شرایط به گونه‌ای تغییر کرده است که دیگر نمی‌توان به وضعیت گذشته بازگشت و مردم ایران از آن شرایط حساس عبور کرده‌اند. این گونه نیست که بگوییم شعاری داده شده و دولت آن را به حال خود رها کرده است. طبیعی است که در دوران انتخابات توسط همه جریان‌ها شعارها و وعده هایی داده شده است باید به همه آنها عمل شود باید اجازه داد زمان بگذرد و درترازوی زمان به بررسی میزان عمل به وعده‌های دولت روحانی پرداخت. نظر شخصی من این است که دولت در حال پیشبرد شعارها و وعده‌های اساسی است که در زمان انتخابات به وسیله‌آن‌ها رای مردم را به دست آورده و نباید این‌گونه اسیر بازی‌هاي تبلیغاتی شد که دولت دوازدهم را دروغ‌گو و فراموش‌کار می‌دانند.

*پویش ما پشیمانیم معتقد است که باید با صندوق رای قهر کرد، آیا شما برای اصلاح جایگزینی جز صندوق رای می‌شناسید؟
اصلا و ابدا. اصلاحات یک پروسه و یک فرایند است. در میان مردم سئوالات و انتظارات اساسی و خاصی در رابطه با دولت وجود دارد. ما برای انجام یک پروژه کوتاه مدت به صحنه نیامده‌ایم که یک شبه نتیجه بگیریم و همه جا گلستان شود. قرار بود تا فرایندی کامل به نام اصلاحات با راهبرد اتحاد و تعامل صورت گیرد. اتحاد میان نیروهای داخل نظام و جریان اصلاحات که کشور را از تفرقه مصون سازد. باید دایره‌ی نیروهایی که می‌توانند در داخل نظام با هم همکاری کنند بزرگتر شود. در این زمینه نیز پیشرفت خوبی حاصل شده و نمونه هایی مانند علی مطهری و ناطق نوری وجو دارند که روزگاری در جناح دیگر و در تقابل با اصلاحات بودند و امروز در کنار اصلاحات قرار دارند. همچنین تعامل با کشورهای جهان برای بهبود وضعیت جهانی نظام جمهوری اسلامی ایران یک نیاز اساسی است که تیم دیپلماسی خارجی دولت به خوبی از پس این امر برآمده‌اند. اصلاح‌طلبی به معنی اخلاق، مدارا، سازش و تغییربدون خشونت است. جریانی با این ایدئولوژی مسلما به تغییری به جز از راه صندوق رای نخواهند اندیشید. اتکا به مردم تنها راه اصلاح حقیقی و آینده ساز است.


کد مطلب: 140896

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/140896/پشیمانی-یا-تلقین

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir