به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۵:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۹/۲۶ ساعت ۱۱:۴۶
کد مطلب : ۱۴۰۹۴۲
وزیر علوم: دانشجوی ستاره‌دار سیاسی نداریم!

پاک کردن صورت مسئله ستاره‌دارها

سجاد خداکرمی-روزنامه بهار
«دانشجوی ستاره‌دار»، بیش از یک دهه است که این عنوان را برای دانشجویان منتقدی که برای ورود به دانشگاه با محرومیت‌هاي آموزشی و محدودیت‌هاي سیاسی و امنیتی مواجه می شوند، می شنویم. موضوعی که با حوادث پس از انتخابات 88 روند فزاینده ای به خود گرفت و با نشستن روحانی بر مسند ریاست جمهوری گشایش‌های قابل ملاحظه‌ای در این زمینه ایجاد شد، گشایش‌هايي که البته زنگ پایان ستاره‌دار شدن دانشجویان نبود و بنابر آخرین آماری که محمود صادقی نماینده اصلاح‌طلب تهران در مجلس چندی پیش اعلام کرد که در سال جاری تنها در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا 27 نفر از تحصیل محروم شدند و 549نفر نیز با تعهد توانستند به تحصیل بپردازند.
پرونده ستاره‌‌دار شدن دانشجویان با تمام آنکه طی هفته‌هاي اخیر و به گفته برخی نمایندگان عضو فراکسیون امید مجلس با رایزنی وزیر علوم و وزیر اطلاعات در حال پیگیری و حل و فصل است اما به یک باره روز گذشته وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به کل موضوع ستاره دار شدن دانشجویان به دلایل سیاسی را منکر شد. منصور غلامی گفت: در میان دانشجویان ستاره ‌دار، اشخاصی با مشکل سیاسی یا گرایش و اقدامات سیاسی وجود ندارد چرا که مسایل سیاسی در گزینش دانشجو مطرح نمی‌ شود. وی درخصوص اقدامات انجام ‌شده در وزارت علوم برای حل مشکل دانشجویان ستاره ‌دار افزود: عنوان ستاره ‌دار به آن معنا که به افکار عمومی القا شده در میان دانشجویان و متقاضیان مقاطع بالای دانشگاهی وجود ندارد چرا که مشکل اکثر این دانشجویان نقص پرونده است و مساله تعداد بسیاری از این دانشجویان با تلاش سازمان سنجش و دیگر مسئولان حل و فصل شده است. وزیر علوم ادامه داد: تعداد معدودی از این دست افراد باقی مانده‌اند که کار آنها نیز در حال انجام است و به زودی اعلام خواهیم کرد که هیچ پرونده‌ای از داوطلبان ورود برای به دوره‌های بالاتر تحصیلات تکمیلی معطل نمانده است.
دلایل بسیار در رد سخنان غلامی
این اظهار نظر وزیر علوم در حالی است که نشانه‌هاي غیر قابل انکاری برای ناصحیح دانستن سخنان وی در ارتباط با ادامه روند ستاره دار شدن دانشجویان به دلایل سیاسی امنیتی وجود دارد که بخشی از پیگیری‌هاي فراکسیون امید در این زمینه را میتوان گواهی بر آن دانست. سه روز پیش از سخنان غلامی یک عضو هیات رییسه مجلس خبر از تذکر کتبی حجت الاسلام مازنی نماینده اصلاح‌طلب تهران به همراه ۲۸ نماینده دیگر مجلس به وزیر علوم داد که این نمایندگان در تذکر خود رسیدگی به مسئله دانشجویان ستاره‌دار با همکاری وزارت اطلاعات را خواستار شده بودند.
همچنین روزهای قبل و بعد از 16 آذر امسال نیز بسیاری از نمایندگان فراکسیون امید مجلس برای گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه‌ها سخن گفتند و در میان سخنانشان این موضوع نیز مورد توجه بود. رئیس فراکسیون امید یکی از نمایندگان اصلاح‌طلبی بود که در این رابطه با انتقاد از نحوه برخورد با دانشجویان گفت: برخوردهای امنیتی پاسخ دانشجویان ما نیست چون دانشجویان بهتر از هر کسی مسائل امنیتی را می‌شناسند. محمد رضا عارف با تاکید بر اینکه وزیر محترم علوم باید بحث ستاره‌دار کردن دانشجوها را خاتمه دهد، خاطرنشان کرد: مبنای سنجش دانشجویان صلاحیت علمی است و با مشکلات آن‌ها باید با سعه صدر رفتار شود. نايب‌رييس دوم مجلس نیز با بيان اينكه نمي‌دانم ضرورت ستاره‌دار كردن دانشجويان چيست؟، گفته بود: شايد اصلا يكي نظام را قبول ندارد اما آمده دانشگاه درس بخواند. شهيد مطهري مي‌گويد همه مي‌توانند در دانشگاه حضور داشته باشند اما با تابلوي اعتقادات خود بيايند. علی مطهري همچنین افزود: وقتي مي‌پرسيم براي چي اين دانشجو ستاره‌دار شده مي‌گويند در نشريه‌اش به مقامات توهين شده است. حتي رهبري بارها گفته است افرادي نظر من را قبول ندارند عيبي ندارد اما نمي‌دانم چرا بعضي‌ها كاسه داغ‌تر از‌ آش شده‌اند. محمود صادقی نماینده اصلاح‌طلب تهران که آمار دانشجویان ستاره‌دار سال جاری را رسانه ای کرد نیز گفته بود: معتقدم این روا نیست که دانشجویی به دلیل فعالیت سیاسی و یا اینکه چون در فلان فعالیت شرکت و گرایش خاصِ سیاسی دارد، از ادامه تحصیل باز بماند. این عضو فراکسیون امید همچنین گفته بود: چنین رویه‌ای که صرفاً به صلاحدید مراجع اطلاعاتی و امنیتی صورت می‌گیرد، کاملاً برخلاف موازین حقوقی است و مسلماً با هیچ کدام از موازین قانونی سازگاری ندارد. تغییر این رویکردهای مغایر با قانون، چیزی است که ما باید دنبال و از وزارت اطلاعات و وزارت علوم پرسش کنیم.
این گفته‌ها و بسیاری دیگر از گفته‌هاي اعضای فراکسیون امید در طول هفته‌هاي گذشته در کنار اظهار نظر دیگر مسئولان و ده‌ها دلیل متقن دیگر گواهی است بر اثبات بي‌اساس بودن گفته‌هاي وزیر علوم دولت دوازدهم؛ دولتی که به جهت مواضع رئیس آن در طول مبارزات انتخاباتی و در دیگر مواقع،   مبنی بر حذف رویکرد سیاسی امنیتی در برخورد با دانشجویان این انتظار را ایجاد کرده بود که این پدیده به کل حذف خواهد شد. و در آخر اینکه این گفته‌هاي غلامی نگرانی‌ها را بر انگیخته که دولت هرچند در انجام این کار پیشرفت‌هايي داشته اما توان حذف آن را به کل ندارد و به همین دلیل وزیر علوم به پاک کردن صورت مسئله به جای حل آن روی آورده است.